L'alcaldessa accidental i regidora de Mobilitat de la Paeria, Cristina Morón, durant la roda de premsa d'aquest dimarts
L'alcaldessa accidental i regidora de Mobilitat de la Paeria, Cristina Morón, durant la roda de premsa d'aquest dimarts

La Zona de Baixes Emissions a Lleida es començarà a desplegar el gener del 2025 al Centre Històric

Actualitzat

ACN Lleida - La Paeria de Lleida ha presentat aquest dimarts la seva proposta d'aplicació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat. Aquesta es desplegarà en tres fases, la primera de les quals s'iniciarà l'1 de gener del 2025 al Centre Històric, on no podran circular els vehicles sense l'etiqueta ambiental corresponent. La segona fase començaria l'any 2028 amb l'ampliació del perímetre fins als barris de Noguerola, Zona Alta, Escorxador, entre altres. Finalment, l'àrea d'aplicació arribaria fins a Cappont al 2030. Tanmateix, els conductors de vehicles matriculats a la ciutat i que hi paguin l'impost de circulació quedaran exempts de la ZBE. La proposta se sotmetrà a votació al ple de setembre, ha explicat l'alcaldessa accidental, Cristina Morón.

La ZBE s'aplicarà inicialment en un 10% de sòl urbà residencial limitat al Centre Històric. Es tracta de la zona compresa entre l'avinguda Catalunya, Rambla Aragó, Prat de la Riba i Príncep de Viana. En aquesta àrea, els vehicles sense etiqueta ambiental no hi podran entrar, excepte si els vehicles paguen l'impost de circulació a la ciutat o pertanyen a persones amb mobilitat reduïda, entre altres excepcions. Tanmateix, a partir del 2026, els vehicles que tinguin l'etiqueta B tampoc podran accedir-hi quan accedir-hi quan hi hagi algun episodi d'alta contaminació. En aquest sentit, s'habilitaran diferents punts de control i sensors d'emissions contaminants. La limitació a la circulació per la ZBE serà vigent de dilluns a divendres de 7 h a 20 h. L'Ajuntament de Lleida preveu no imposar sancions durant els primers mesos de funcionament.

L'alcaldessa accidental i regidora de Mobilitat de la Paeria de Lleida, Cristina Morón, ha explicat que les excepcionalitats contemplades en el desplegament de la ZBE tenen l'objectiu de minimitzar "l'impacte en la quotidianitat dels ciutadans". Respecte al projecte, ha considerat que és "essencial desenvolupar-lo per aconseguir la millora ambiental a la via urbana i reduir-hi les emissions contaminants, ja que en aquest àmbit Lleida se situa per sota del llindar que fixa la normativa, però encara no arribem a les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut", ha indicat.

La segona fase del projecte de la ZBE començarà l'any 2028, quan el perímetre s'ampliarà fins als barris de Noguerola, Sant Ignasi-Escorxador, Universitat-Zona Alta, Humbert Torres i fins al passeig de Ronda, on no podran accedir els vehicles sense l'etiqueta ambiental ni tampoc els que disposin d'etiqueta B. A partir del 2030 es preveu completar el projecte amb l'ampliació del perímetre fins al barri de Cappont, a tocar de l'LL-11.

En paral·lel, l'Ajuntament de Lleida té previst actuacions complementàries com habilitar dues zones d'aparcament en solars municipals que estan al carrer Alcalde Porqueres i a l'avinguda Miquel Batllori, on just davant hi ha dues parades del servei d'autobusos que permetrien el desplaçament fins al centre de la ciutat. En aquesta línia, Morón ha indicat que es faran millores a les línies de bus i també a les vies per a vianants i bicicletes.

"L'objectiu és que el 55% de la mobilitat que hi ha a la ciutat sigui a peu, el 20% en transport públic, un 5% en bicicleta, i el 20% restant correspongui al vehicle privat. Volem prioritzar la mobilitat activa", ha afirmat Morón.

Anar al contingut