L'abans i el després: així serà el primer Eix Verd de l'Eixample de Barcelona l'any que ve
En el pla de transformació de l'Eixample de Barcelona d'aquí al 2030, aquest primer eix recuperarà 58.000 metres quadrats d'espai públic a l'asfalt
El mes de juny han de començar les obres per convertir el carrer Consell de Cent en el primer dels Eixos Verds que transformaran l'Eixample de Barcelona d'aquí al 2030, segons el pla de l'Ajuntament.
Els treballs, que compten amb un pressupost de 52,7 milions d'euros --47,9 per als eixos i 4,4 per a les places--, hi ha la previsió d'acabar-los el primer trimestre del 2023.
La fesomia i l'ús de l'espai públic canviarà totalment a l'eix principal del carrer Consell de Cent i als eixos adjacents dels carrers Girona i Rocafort. Girona es convertirà en un eix verd de Diagonal fins a la Gran Via i el carrer Rocafort, de l'avinguda de Roma fins a la Gran Via. El carrer Borrell que ja està parcialment pacificat, es transformarà en eix verd des de la Gran Via fins a l'avinguda Mistral, on enllaçarà amb la superilla de Sant Antoni.
A la intersecció de Consell de Cent amb els carrers de Rocafort, Borrell, Girona i el d'Enric Granados --ja pacificada i en alguns trams totalment destinada a vianants--, s'hi preveuen 4 places de 2.000 m2. En total, es guanyaran 58.000 m2 d'espai públic recuperats a l'asfalt, 1.200 m2 més d'espai verd per a la ciutat.
Carrers del segle XXI
L'eix principal, el carrer Consell de Cent, es transformarà de punta a punta de la ciutat.
Els encreuaments del carrer Consell de Cent, que es convertiran en places que permetran el pas dels vehicles --excepte en els casos que s'hi farà una plaça--, es transformaran així:
El carrer Rocafort és un dels eixos verticals que també canviaran radicalment. Ho podem veure en les següents fotografies actuals i recreacions del projecte:
La transformació del carrer Girona, que també va guanyar un carril per a vianants arran de la pandèmia, també serà integral. Ho veiem en aquestes imatges de l'abans i el després de les obres.
Al carrer Borrell es farà un pas més:
Les places
El carrer d'Enric Granados guanyarà una plaça que s'ajunta a l'espai que ja destina als vianants fins al carrer Diputació:
Al carrer Borrell amb Consell de Cent, la plaça consolidarà el canvi d'usos que s'han començat a fer.
La del carrer Rocafort serà especialment arbrada i amb molta zona d'ombra, segons el projecte:
Per contra, la plaça de la cruïlla amb Girona tindrà més espai més dur.
Característiques generals
Els eixos verds tindran uns criteris comuns pel que fa als usos, la mobilitat, l'espai verd, l'accessibilitat, el paviment, el mobiliari i l'enllumenat. Tot, amb l'objectiu de promoure l'apropiació del carrer per part de les persones, amb més vida familiar, comerç de proximitat i menys contaminació i soroll.
- Més arbrat i zona verda
Els carrers que ara tenen només un 1% de zona verda passaran a tenir-ne un 10% de la superfície. S'hi plantaran 438 arbres i hi haurà 6.800 metres quadrats d'espècies d'arbustos. A banda de les espècies ja existents com els plataners, s'apostarà per altres, com els lledoners i til·lers, i ocuparan la part central del carrer per poder créixer més i aconseguir més frondositat.
- Mobiliari urbà i llums
S'hi posaran més de 1.000 elements nous, com ara bancs, fonts, zones de joc i taules. A més, es passarà d'un enllumenat pensat per a la circulació de vehicles a fanals més baixos a escala més humana, situats al centre del carrer.
- De l'asfalt al panot
Pel que fa el paviment s'eliminarà l'asfalt i s'unificarà en una única alçada la vorera i la calçada per afavorir l'ús social del carrer. El revestiment serà de granit o panot, materials ja utilitzats en zones de passos de vianants de l'Eixample. El panot es col·locarà a les zones de serveis --façanes i creuaments--, i el granit a la resta de l'espai, a les zones d'estada i a les placetes.
- Vehicles a 10 km/h
La preferència serà dels vianants i només s'admetrà la circulació de vehicles a baixa velocitat --10 km/h-- per a l'accés dels veïns, i els serveis d'emergències.
2030, la transformació de l'Eixample
El nou model de carrer del segle XXI implica passar de carrers pensats per als cotxes a eixos verds pensats per a les persones, la transformació de l'Eixample, segons el pla projectat per l'Ajuntament.
"L'horitzó de cara al 2030 fixa la creació de 21 eixos verds (33 km) i 21 places que generaran 33,4 hectàrees d'espai per a vianants i 6,6 de verd urbà. Un de cada tres carrers del districte serà un eix verd i cada veí i veïna tindrà un d'aquests eixos o una plaça a 200 metres de casa seva, de manera que els beneficis de la transformació irradiaran tot l'Eixample."
El pla també preveu ampliar els usos admesos perquè s'hi instal·lin activitats vinculades a la cultura, l'esport, l'educació, la creació artística, l'economia social i solidària i la verda.
- ARXIVAT A:
- Urbanisme Ajuntament de BarcelonaMedi ambient