Els avions tornen a enlairar-se i a aterrar a l'aeroport londinenc de Heathrow (Reuters/Toby Melville)

L'aeroport de Heathrow, a Londres, opera a plena capacitat després d'una jornada de caos

Normalitat a l'aeroport del Prat, que manté programats els 19 vols previstos per avui entre Barcelona i Heathrow

RedaccióActualitzat

L'aeroport de Heathrow ha reprès aquest dissabte el seu funcionament habitual després que divendres va estar tancat gairebé tot el dia per manca de subministrament elèctric. 

L'origen d'aquesta situació excepcional és l'incendi d'una subestació elèctrica pròxima, que també va deixar sense llum més de 100.000 abonats de l'oest de Londres. 


Tot i que inicialment es va anunciar que Heathrow estaria tancat fins a la mitjanit, a la tarda alguns avions de la companyia British Airways que feien vols de llarg recorregut ja van poder enlairar-se.

L'aturada va afectar més de 200.000 passatgers i 1.300 vols.

Aquest dissabte al matí hi ha hagut algun retard i alguna cancel·lació, però la gran majoria dels enlairaments previstos s'han fet amb normalitat.

"No esperem cap nombre significatiu de vols cancel·lats o amb retard", ha declarat a la BBC Thomas Woldbye, cap executiu de Heathrow. 


"Plenament operatiu"

Aquest dissabte, cap a les 6.40, els responsables del principal aeroport d'Europa en volum de passatgers han comunicat que Heathrow estava "obert i plenament operatiu". De tota manera, aconsellen als passatgers que s'informin amb la seva companyia abans de desplaçar-se fins a l'aeroport.

Mitja hora més tard, passades les 7.00, els responsables de la xarxa elèctrica del Regne Unit han anunciat que s'havia restablert el subministrament elèctric a tots els afectats per l'incendi de la subestació de North Hyde, inclòs l'aeroport de Heathrow. 

British Airways, el principal operador de Heathrow, ja ha avisat que l'aturada de divendres encara tindrà un "gran impacte en tots els passatgers que han de viatjar amb la companyia durant els pròxims dies". 

Avions de British Airways aturats a Heathrow aquest divendres durant el tancament (Reuters/Carlos Jasso)

La impossibilitat de volar va deixar desenes de milers de persones a terra, que buscaven un allotjament per passar la nit i bitllets per a un altre vol. 

Mentrestant, les companyies miraven de fer tornar els seus aparells i les seves tripulacions a la base per poder reprendre els vols amb la màxima normalitat quan Heathrow reobrís. 

Amb la reobertura de Heathrow també caldrà veure com es fa arribar als seus destins milers de passatgers que van quedar aturats en aeroports d'arreu del món davant la impossibilitat de volar a l'aeroport de Londres. 

Aquest dissabte, Heathrow ha desplegat centenars de treballadors addicionals i ha programat més vols dels habituals per facilitar el retorn a la normalitat dels 10.000 passatgers de més que es calcula que utilitzaran l'aeroport l'endemà del tancament.   


Crítiques per la manca d'un sistema autònom

Més enllà de l'alteració de la vida quotidiana de milers de persones, el tancament de Heathrow, un fet totalment inèdit, tindrà uns costos econòmics que ja es calculen en desenes de milions, que caldrà veure qui acaba pagant. 

Diverses veus ja preveuen una batalla legal i critiquen el fet que una infraestructura essencial com un dels principals aeroports del món per volum de passatgers i per interconnexions sigui tan vulnerable i no disposi d'un mecanisme de seguretat com un sistema d'alimentació autònom per a quan hi ha problemes a la xarxa elèctrica.  

"Es tracta d'un error claríssim de planificació per part de l'aeroport", ha declarat Willie Walsh, director de la IATA, l'Associació Internacional de Transport Aeri.

Woldbye ha respost a aquests retrets mostrant-se "orgullós" de com s'ha gestionat la crisi. Ha recordat que la subestació no forma part de les instal·lacions aeroportuàries i ha assegurat que els sistemes de reserva han funcionat, però que no estan dissenyats per subministrar tota l'energia que necessita l'aeroport, que "consumeix tanta energia com una ciutat".

El cap executiu de Heathrow, això sí, ha volgut demanar "disculpes sinceres" a totes les persones afectades. 

L'aturada de Heathrow es va notar de seguida en els hotels de la rodalia, que van arribar a multiplicar per cinc els preus habituals. 

Un cop extingit l'incendi, la investigació sobre les causes va assumir-la la unitat antiterrorista de la Policia Metropolitana de Londres, que va remarcar que era una mesura rutinària per poder actuar amb més mitjans i més de pressa, i que "no hi ha indicis de delicte".


Normalitat a l'aeroport del Prat

La represa de l'activitat a Heathrow no ha alterat el funcionament de l'aeroport del Prat, que ha començat la jornada amb normalitat.

Passatgers als taulells de facturació de British Airways a l'aeroport del Prat aquest matí (3Cat)

Els 19 vols previstos per avui entre Barcelona i Heathrow es mantenen programats, però caldrà veure quan podran volar els passatgers que havien de volar divendres. 

De moment, aquesta situació no ha causat cues als taulells de British Airways.

ARXIVAT A:
MobilitatIncendisAeroportsRegne Unit
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut