L'aeroport del Prat fa un simulacre general d'accident aeri per la col·lisió d'un helicòpter i un avió

Actualitzat

ACN El Prat de Llobregat - L'aeroport del Prat i Protecció Civil han fet aquest dimecres un simulacre general d'accident aeri per comprovar i avaluar la integració dels plans d'emergència i la capacitat de resposta dels participants. L'exercici ha consistit en la simulació d'una col·lisió entre un helicòpter i un avió comercial que ha provocat víctimes mortals i persones ferides de diversa consideració. Un cop activat el Pla d'Emergència de l'aeroport i l'AEROCAT, els primers en actuar han estat els Bombers per extingir el foc, assegurar la zona de l'accident i fer un primer triatge dels ferits. Els més greus han estat evacuats en helicòpter i la resta han estat atesos pel SEM. Al seu torn, la Guàrdia Civil s'ha encarregat de la seguretat a la zona restringida.

El simulacre, que s'ha hagut d'endarrerir pel fort vent, s'ha coordinat sobre el terreny des del Centre de Comandament Avançat (CCA) i s'ha pogut seguir en directe des del Comitè de Crisi, que ha comptat amb la presencia de la consellera d'Interior i Seguretat Pública, Núria Parlón, així com de representants de la delegació del govern espanyol i de la Generalitat i de la resta d'agents i cossos d'emergències implicats.

Els primers en arribar al lloc de l'accident han estat els Bombers del mateix aeroport que han comprovat que es tractava d'una col·lisió entre un helicòpter medicalitzat, desestabilitzat per una ràfega de vent, i un avió comercial amb passatge que estava estacionat i preparat per operar de sortida cap al Regne Unit.

Després de fer una primera valoració de l'incident, i veure que presentava múltiples víctimes, els Bombers de la Generalitat han agafat el comandament i la coordinació de totes les agències actuants i han sol·licitat elevar el nivell de comandament a SISCOM 4, pel que s'ha activat la Unitat de Comandament Pesant i han establert el Centre de Comandament Avançat (CCA) de l'emergència.

Els Bombers han fent el primer triatge dels ferits en zona calenta i els han anat traslladant per tal que Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) els atengués. La primera unitat SEM en arribar al lloc de l'impacte ha ampliat la informació a la Central de Coordinació Sanitària CECOS per tal d'activar el protocol d'Incident de Múltiples Afectats, dimensionant d'aquesta manera els efectius per tal de fer front a l'incident.

L'exercici de simulació ha permès posar en pràctica les millores en el triatge psicològic i en el registre d'assistència, així com testar canvis operatius que s'han proposat dins del grup de treball d'Incidents de Múltiples Afectats (IMA).

La Guardia Civil s'ha encarregat de la instrucció de l'atestat policial per accident aeri amb víctimes i ha realitzat l'aixecament dels cossos i la identificació de les víctimes per portar a terme la investigació operativa. També ha intervingut marcant el perímetre de seguretat a la zona restringida, ha controlat els accessos a les instal·lacions i el funcionament correcte de la seguretat operacional de l'aeroport i ha participat en les tasques de la sala d'afectats i familiars.

De la seva banda, la Policia Nacional s'ha encarregat de les operacions a la zona d'arribades, encarregant-se de la recepció dels ocupants de l'aeronau accidentada i els Mossos d'Esquadra han garantit la protecció i seguretat de l'accés de la zona de l'accident amb l'objectiu d'impedir l'accés de persones alienes a la gestió de l'emergència.

Al simulacre hi han participat tant els serveis propis de l'aeroport previstos al seu Pla d'Emergència com els de la Generalitat de Catalunya previstos al Pla Especial d'Emergències Aeronàutiques a Catalunya (AEROCAT), que s'activa per part de la Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat.

Finalitzat l'exercici, la consellera d'Interior, Núria Parlon, ha destacat que ha permès desplegar tots els agents implicats en la gestió d'una emergència d'aquestes característiques per comprovar si els protocols funcionen, si hi ha una bona integració de tots els participants i si s'ha donat un temps de resposta adequat. "És un exercici molt necessari pels serveis de Protecció Civil i pel mateix aeroport per si un dia ens trobem en una situació d'aquestes característiques ser capaços de donar la millor resposta", ha afegit.

Anar al contingut