L'aeroport del Prat s'inundarà el 2100 per la pujada del mar, alerten els científics
Si l'escalfament planetari no s'atura, el mar pujarà un metre i la previsió de tempestes més fortes farà les inundacions més freqüents i pitjors
Si no es fa res per aturar l'escalfament global i a finals de segle superem un augment de 3 o 4 graus de temperatura, el nivell del mar pujarà més d'un metre, arreu del món i també al Mediterrani.
A la costa catalana això afectarà sobretot els deltes, principalment el de l'Ebre, i el del Llobregat, on hi ha un problema afegit: l'aeroport del Prat, bona part del qual quedarà sota l'aigua.
Segons Francisco Doblas-Reyes, director del Departament de Ciències de la Terra del Centre de Supercomputació de Barcelona, això passarà principalment quan hi hagi tempestes:
"Seran zones que cada vegada experimentaran més freqüència d'inundacions a causa de tempestes de l'est, que són les més rellevants de la costa catalana, i cal tenir en compte que les zones més baixes de l'aeroport estan només a un metre sobre el nivell del mar."
Una simulació mostra com quedaria l'aeroport
Una simulació de l'organització Climate Central de què passaria si el mar pugés un metre davant de l'aeroport, mostra les zones que quedarien inundades per aquesta pujada, més que possible d'aquí al 2100 segons els científics.
Segons Doblas-Reyes, aquestes zones quedarien inundades només tenint en compte la pujada del nivell del mar, i a més la previsió és que les tempestes siguin cada vegada més fortes:
"Seran més rellevants d'aquí a unes quantes dècades, perquè l'energia disponible a l'atmosfera a causa de l'escalfament planetari pot fer que arribin amb vents més forts i pluges més intenses."
L'ampliació pot comprometre l'ecosistema del delta
Doblas-Reyes insisteix que aquestes previsions s'han de tenir en compte quan es planifiquen infraestructures com habitatges, ports i aeroports en zones inundables.
Mentrestant, les administracions estudien les diverses propostes per ampliar l'aeroport, 11 en total, una de les quals aposta per allargar la tercera pista entre 300 i 800 metres.
Precisament aquesta és la solució que ha convençut més la comissió creada per la patronal Foment del Treball, que la va presentar fa només dos dies.
Els ecòlegs alerten que aquest allargament suposaria envair l'espai natural de la llacuna de la Ricarda, cosa que faria trontollar tot l'ecosistema del delta del Llobregat.
L'ampliació contradiu els compromisos polítics
Això sense tenir en compte que ampliar l'aeroport comportaria augmentar encara més el trànsit aeri, cosa que implicaria cremar més combustibles fòssils, perquè no hi ha combustibles alternatius disponibles.
És el que recorda el director del Global Carbon Project, Pep Canadell, que posa l'èmfasi que això contradiu els compromisos polítics adquirits de manera força àmplia i consensuada:
"És igual on es faci aquesta pista, és una infraestructura que promocionarà l'ús de combustibles fòssils, i això és totalment al contrari del que Catalunya, Espanya, la Unió Europea i el món s'han posat d'acord per arribar al 2050 amb les emissions a zero."