L'aeroport del Prat (EFE)
L'aeroport del Prat (EFE)

L'aeroport del Prat supera el seu rècord històric: 50 milions de passatgers

La resta d'aeroports catalans també creixen i Barajas accelera fins als 57,9 milions de passatgers

Iván Gutiérrez Actualitzat

L'aeroport de Barcelona-El Prat ha tancat el millor any de la seva història trencant una barrera a què mai havia pogut ni acostar-se: superar els 50 milions de passatgers. Ho ha fet amb un creixement del 6,1% en nombre de passatgers en comparació amb l'any passat. El nombre d'operacions d'enlairament i aterratge també ha crescut un 3,7% més, fins a arribar a les 335.651 operacions.

En tot cas, l'aeroport amb més passatgers d'Espanya segueix sent Madrid-Barajas que també ha batut el seu rècord històric amb 57,9 milions de passatgers i un creixement del 8,4%. El creixement de tots dos aeroports està impulsat, sobretot, per l'evolució dels passatgers estrangers, que en el cas de Barcelona creixen un 6,2%, i en el de Madrid, un 8,8%.

 

Aeroport de Barajas (EFE)

 

En tot dos casos, hi ha quotes molt similars de passatgers estrangers en relació amb el passatge total, al voltant d'un 72,2% en el cas de Madrid i d'un 73% en el de Barcelona.


El Prat dispara els seus números des de la crisi

On sí que hi ha una diferència notable entre Madrid i Barcelona és en l'evolució dels últims deu anys. Si es comparen els números previs a la crisi, Barajas ha guanyat 5,7 milions de passatgers, mentre que Barcelona n'ha aconseguit 17,2 milions més.

És a dir, l'aeroport de Barcelona ha tingut una evolució fulgurant: ha passat dels 32 milions de passatgers que transportava el 2007 als més de 50 milions actuals; i Madrid, que transportava 52 milions d'usuaris l'any que va iniciar-se la crisi, actualment en transporta 57,8 milions.


Girona i Reus, lluny dels rècords

La resta d'aeroports catalans, com els de Girona-Costa Brava o Reus, també han crescut, però en dimensions molt diferents. L'aeroport de Girona veu molt lluny els números rècord que registrava el 2008 (5,5 milions de passatgers l'any), ja que el 2018 per poc ha superat els 2 milions de passatgers després d'anys en caiguda lliure degut als canvis d'estratègia de les companyies que hi operen, com Ryanair que si bé va apostar fort per Girona en un inici, després va retallar vols per reposicionar-se a Barcelona.

L'aeroport de Reus torna a agafar aire amb les programacions de vols low cost des de fa uns anys, però també veu lluny els seus números rècord. Tot i que creix un 1,8% i supera el milió de passatgers, les quotes d'1,7 milions de passatgers que registrava el 2009 tampoc sembla que estiguin a l'abast.


Aena, la gran beneficiada

 

 

La gestora aeroportuària espanyola de capital mixt, Aena, és la gran beneficiada del creixement als dos principals aeroports. Aena ha registrat també el seu rècord particular: ha transportat a tot l'Estat més de 263,7 milions d'usuaris, un 5,8% més que l'any passat.

Amb aquestes xifres, supera el seu màxim històric aconseguit el 2016, i deixa molt enrere els números precrisi.


L'amenaça de Saragossa al Prat en mercaderies

El transport de mercaderies també manté els tres principals aeroports en les mateixes posicions dels darrers anys, amb creixements molt elevats. Madrid, amb 518.000 tones i un creixement del 9,9% lidera el rànquing; seguida de Barcelona, amb 172.000 i un augment interanual del 10,8%.

Però l'Aeroport del Prat té una amenaça molt a prop que li pot prendre la segona posició: és l'aeroport de Saragossa, que any rere any va escurçant la distància amb Barcelona i registra creixements del 17,3%: ara transporta gairebé 167.000 tones.

Si l'any passat la distància entre Barcelona i Saragossa era de 14.000 tones, aquest any és de només 5.000 tones. La raó és molt senzilla. La propietària de Zara, Inditex, ho envia tot a través de Saragossa.

No només envia productes del comerç electrònic, sinó també productes per abastir les diferents botigues que té a Europa. L'any que ve, Saragossa podria donar el "sorpasso" a Barcelona, tot i no arribar als 500.000 passatgers transportats durant el 2018.

 

ARXIVAT A:
AeroportsTurisme
Anar al contingut