Una alumna amb un despertador a les mans

L'Ajuntament de Manresa regala despertadors als alumnes de 1r d'ESO per prevenir l'ús "abusiu" dels mòbils

Actualitzat

ACN Manresa - L'Ajuntament de Manresa ha repartit aquest dimecres despertadors als alumnes de 1r d'ESO de l'Institut-Escola Manresa per prevenir un "ús abusiu" del mòbil. Despertar-se amb un rellotge i no amb el mòbil és un hàbit saludable que volen fomentar. Segons la regidora d'Infància i Joventut, Isabel Sánchez, "el repte és fer un bon ús de la tecnologia" perquè pot acabar essent un problema de salut pública. És la primera acció d'una campanya per promoure el benestar i la salut dels joves i amb el suport de la Fundació Althaia i el Grup d'Adolescència Lliure de Mòbils del Bages. També es repartiran estovalles individuals de paper als restaurants perquè els nens puguin dibuixar-hi i sigui una alternativa a l'ús de pantalles, entre d'altres accions.

En total, es repartiran un miler de despertadors a tots els centres educatius de 1r d'ESO de Manresa. "Comencem amb els despertadors perquè no sigui una excusa per despertar-se els matins amb el mòbil", afirma el regidor d'Educació, Pol Huguet. L'ús del mòbil és un tema que les famílies han de gestionar en el seu dia a dia i molt especialment a les nits i els caps de setmana. El consistori ha decidit posar en marxa aquesta campanya 'Ets addicte a la pantalla?' per fomentar les bones pràctiques i sumar aliances amb altres entitats.

Entre els que hi donen suport hi ha la Fundació Althaia, que alerta de les conseqüències d'un ús abusiu de pantalles. "Cada cop veiem més efectes de salut físic i emocional: problemes visuals de miopia, obesitat, mal de cap i problemes d'atenció", detalla la responsable de la unitat d'addiccions comportamentals de la institució, Dominica Díez. Els casos més extrems són aquells joves que no surten de casa i que Internet és l'únic contacte amb l'exterior. Els desenganys amb relacions socials, les pressions en alguns àmbits o alguns videojocs o aplicacions en línia poden estar al darrere d'aquests comportaments.

Díez també posa el focus en les famílies i posa l'exemple d'aquells pares que "no toleren bé el plor dels seus infants" i que els donen el mòbil com si fos un "xumet digital". Des del seu punt de vista, la clau està en "posar límits", com es fa en altres àmbits com l'alimentació. "Quan l'infant sap el que pot fer i el que no, ja surt la creativitat i hi ha altres activitats", assegura. Per això, aconsella programar activitats lliure de pantalles o amb pantalles en família perquè "també se'n pot fer un bon ús", diu. Donar un bon exemple als fills, diu, és també un aspecte clau.

Treure "pressió" a les famílies

Des del Grup Adolescència Lliure de Mòbils del Bages aplaudeixen la iniciativa. Una de les portaveus, Gemma Franquesa, explica que és una campanya "molt important" perquè ajudarà les famílies a "no banalitzar l'ús del mòbil en edats primerenques" i a "tenir menys pressió social" per la tendència cada cop més estesa de començar l'ESO amb un mòbil. Segons Franquesa, gràcies a iniciatives com aquesta senten que "no estan sols" perquè ara també hi ha educadors, regidors i la Fundació Altahia que "van en la mateixa línia".

Entre els joves que aquest dimecres han rebut un despertador hi ha la Gina, alumna de 1r d'ESO. Explica que els seus pares han decidit que no tindrà mòbil fins als 16 anys i que és conscient que algunes amigues en tindran abans. Admet que ha tingut algunes discussions amb els seus pares, però es mostra comprensiva: "Més d'un cop he dit que el volia, més que no pas que el necessitava, perquè quan li dones voltes veus que es pot viure sense una pantalla davant".

D'altres, com l'Aran, també de 1r d'ESO sí que en té però creu que en fa un ús responsable. "Hi dedico unes 3 hores diàries", diu. Segons explica, entén que "està enganxat al mòbil és negatiu i que, si s'hi està poc temps, és millor pels teus ulls i la salut". En el seu cas, per exemple, l'utilitza per parlar amb els amics, quedar i també demanar deures.

La campanya es completarà amb altres accions vinculades, com ara tallers per als alumnes de segon cicle d'ESO sobre l'ús de les pantalles i les xarxes socials, o l'exposició 'Controles?', que reflexiona sobre les addiccions a les drogues i a les pantalles.

 

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut