L'ampliació de l'aeroport del Prat, un atzucac amb tres opcions sense consens
Les opcions d'allargar una pista, fer-ne una altra o canviar l'operativa tenen totes molts inconvenients, però malgrat tot hi ha nou projectes diferents sobre la taula
La presentació pública d'un nou projecte per a l'ampliació de l'aeroport del Prat d'aquesta setmana, amb una pista a sobre del mar, ha revifat el debat sobre aquesta ampliació polèmica.
Ja ho havia fet el pacte entre ERC i el PSC pels pressupostos de la Generalitat, per l'apartat que els compromet a buscar una solució per augmentar la capacitat de l'aeroport.
El cert és que hi ha com a mínim nou projectes per aconseguir-ho, segons ha revelat aquest dijous la patronal Foment del Treball, que fa cinc mesos va crear una comissió temporal per impulsar-ho.
Aquesta patronal no ha donat detalls de cap dels projectes, però ha admès que el de la pista sobre el mar és un dels 9 que els han fet arribar i que la comissió ho està estudiant.
Allargar una pista, fer-ne una altra o canviar l'operativa
Foment ha admès que totes les propostes que estudien entren dins de les tres possibilitats que s'han plantejat els últims anys i dècades.
La primera és allargar la tercera pista, que era l'opció preferida per Aena, la segona és canviar l'operativa de les pistes sense ampliar-les, i la tercera és afegir una pista, per exemple a dins del mar.
El projecte presentat aquesta setmana per un equip liderat per l'enginyer Joaquim Coello (que es dona la circumstància que és membre de la comissió de Foment), entra dins d'aquesta tercera possibilitat.
En concret proposa una pista a dins del mar construïda sobre pilones i 10 metres per damunt de l'aigua, i compta amb el suport d'enginyers, economistes i també del conseller d'Economia d'Artur Mas, Andreu Mas-Colell.
Com aconseguir que hi hagi més vols intercontinentals?
El problema que té l'aeroport del Prat és que per augmentar la capacitat de vols intercontinentals, que és un dels objectius principals, caldria utilitzar la pista llarga per als enlairaments dels avions grans que fan aquestes rutes.
Però això genera molt soroll que molesta els veïns de Gavà que viuen a tocar del mar, que se'n van queixar fa vint anys, quan es va inaugurar la tercera pista, i es va optar per destinar-la als aterratges, i els enlairaments es fan per la curta.
Segons Cèsar Trapote-Barreira, professor de gestió aeroportuària de la UPC, això converteix el funcionament d'aquest aeroport en una anomalia:
"Amb la lògica d'operació aeroportuària hauria de ser al revés, enlairar per la llarga i aterrar per la curta. És un cas especial, sí. Si només tens avions petits o mitjans no és un problema, però si vols tenir operativa de llarg radi..."
L'afectació dels espais naturals del delta del Llobregat
L'altra opció és allargar la pista curta perquè s'hi puguin enlairar avions grans, però això afectaria l'espai natural de la Ricarda, que està protegit i no s'hi pot construir.
En tot cas, qualsevol solució que afecti la Ricarda o el mar es trobarà no només amb l'oposició de les entitats ecologistes i naturalistes, sinó també de la Comissió Europea, que ja ha estirat les orelles a Espanya per aquest motiu.
En concret, l'ha acusat de no haver evitat el deteriorament dels espais naturals i no haver executat les mesures compensatòries compromeses amb l'última ampliació, cosa que ha infringit la directiva d'hàbitats i aus al delta del Llobregat.
I tot això sense entrar en el debat de quin serà el futur de l'aviació els pròxims anys i dècades, amb l'amenaça de la crisi climàtica i al mateix temps la incògnita de la disponibilitat de combustibles per mantenir-la en marxa.
Foment busca "un full de ruta adequat"
Aquest dijous el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, ha dit que van crear la comissió perquè "quan les administracions no es posen d'acord, la societat civil" ha de prendre la iniciativa, i s'ha mostrat convençut que en sortirà "un full de ruta adequat":
"Aconseguirem el consens entre el govern de la Generalitat, entre l'Estat i les diferents corporacions locals. Aquesta proposta que farem serà una proposta que permetrà, a part d'ampliar la capacitat de passatgers, permetrà connectar-te amb tot el món, hem d'aconseguir aquesta connectivitat."
Sánchez Llibre ha dit que a principis d'estiu la comissió presentarà un informe amb les conclusions, i ha assegurat que d'aquestes sortirà "l'aeroport més sostenible i més verd del món" i també "el més ecològic i el més eficient", però no ha donat detalls de com s'ho faran.
👉 Josep Sánchez Llibre: "Estem convençuts que l'ampliació de l'aeroport del Prat comportarà una major connectivitat de Barcelona amb el món, alhora que gaudim de la màxima eficiència d'una infraestructura verda, sostenible i internacional". pic.twitter.com/UEWpY7QRYv
Foment del Treball Nacional (@FomentTreball) February 16, 2023
El president de Foment ha recordat que l'acord entre ERC i el PSC sobre els pressupostos inclou la creació d'una comissió específica sobre l'aeroport, i ha donat per fet que no es crearà fins al setembre.
D'aquesta manera, esperen que l'informe amb les conclusions de la comissió de Foment, que s'haurà fet públic uns mesos abans, es tingui en compte a l'hora d'abordar la qüestió.
- ARXIVAT A:
- Aeroport del Prat