La torre de control de l'aeroport del Prat, amb la tercera pista al davant (ACN/Àlex Recolons)
La torre de control de l'aeroport del Prat, amb la tercera pista al davant (ACN/Àlex Recolons)

L'ampliació de l'aeroport queda fora del pla d'Aena, que invertirà al Prat 250 milions

El projecte que va quedar suspès preveia destinar 1.700 milions a fer créixer les instal·lacions

Òscar ArmengolActualitzat

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts el pla d'inversions d'Aena, el DORA, sense la partida destinada a l'ampliació de l'aeroport del Prat. El govern espanyol ja va anunciar fa setmanes que aparcava definitivament el projecte per la falta de consens dins l'executiu català.

El DORA és el Document de Regulació Aeroportuària, el que recull les inversions previstes, però també les tarifes que han de pagar les aerolínies, per als pròxims 5 anys, del 2022 al 2026.

El que ha aprovat finalment el Consell de Ministres congela tarifes, per atreure noves companyies, però tota l'atenció se centrava en les inversions. I aquí no hi ha hagut sorpreses: no hi figura l'ampliació de l'aeroport de Barcelona, tot i que no tots els 1.700 milions d'euros previstos s'havien d'incloure en aquest DORA: el gruix de la inversió anava en el següent, ja que l'ampliació havia d'estar llesta el 2030.


250 milions per al Prat

Un avió s'enlaira de l'aeroport del Prat
Un avió s'enlaira de l'aeroport del Prat (Europa Press/Kike Rincón)

Finalment, la inversió per al Prat serà de 250 milions. No inclou, esclar, les primeres obres per allargar la tercera pista o per construir la terminal satèl·lit, però sí actuacions de millora de les instal·lacions actuals.

La inversió a tots els aeroports espanyols puja a 2.250 milions, amb tres objectius que ha concretat Isabel Rodríguez García, portaveu del govern espanyol i ministra de Política Territorial:

"La recuperació del trànsit i la gestió eficient de la xarxa; la sostenibilitat mediambiental, que s'incorpora com a eix vertebrador de totes les actuacions; i la innovació, com a peça essencial per a l'eficiència i la qualitat de la prestació dels serveis."

Cap referència a l'ampliació fallida, a l'espera d'una compareixença de la ministra de Transports prevista per a aquest dimecres. Sí que n'han parlat des del govern, per dir que qui renuncia a invertir al Prat és l'executiu espanyol.

"El govern català no ha renunciat a res, simplement ha posat condicions i no hem cedit ni a xantatges ni a ultimàtums. Mentre hi hagi aquest govern, l'aeroport només es millorarà respectant criteris mediambientals i sense tocar la llacuna de la Ricarda", ha afirmat la portaveu de l'executiu, Patrícia Plaja.

Aprovat aquest DORA, doncs, una eventual ampliació del Prat no es podria incloure fins al pròxim document, el del 2027 al 2031, que s'hauria d'aprovar d'aquí 5 anys.

 

ARXIVAT A:
Aeroport del PratAeroportsMedi ambient
Anar al contingut