L'AP-7 és la via amb més morts per accidents de trànsit: 15 persones el 2023
152 persones han mort en 135 accidents a la xarxa viària interurbana catalana aquest 2023
Aquest 2023, 152 persones han mort en 135 accidents a la xarxa viària interurbana catalana. L'AP-7 continua sent la via més perillosa de Catalunya. És allà on més conductors perden la vida: 15 morts en tot l'any passat.
Ara bé, si ho comparem amb l'any anterior, aquesta dada representa una reducció del 37,5%. El 2022, 24 persones van morir en aquesta autopista.
La xifra de morts del 2023 és la mateixa que la del 2019, abans de l'alliberament dels peatges, el setembre del 2021, quan els accidents de trànsit a l'AP-7 van augmentar de manera considerable, juntament amb l'increment de les retencions.
Fa un any es van posar en marxa mesures per frenar la sinistralitat en aquesta via, com la limitació de la velocitat màxima en alguns trams o establir velocitat variable en funció del trànsit, que haurien tingut resultats.
Quines són les vies més perilloses?
Seguint el rànquing de perillositat, dels 152 morts el 2023, vuit van perdre la vida a l'A-2, la segona carretera amb més víctimes mortals. A l'N-2 van ser set persones, a l'N-340, sis; mentre que a la C-55, la C-37 i la C-32 s'hi van registrar 5 víctimes mortals.
Més motoristes morts
Gairebé la meitat dels morts a la xarxa viària catalana van ser col·lectius vulnerables, és a dir, motoristes, ciclistes i vianants. En concret, els darrers 12 mesos, van morir 53 motoristes, 9 més que el 2022 i 5 més que el 2019, l'any de referència per al compliment dels objectius de reducció de la sinistralitat del Pla de Seguretat Viària 2020-2023.
També van morir 12 vianants i 4 ciclistes. En relació amb l'any passat, això representa dues víctimes mortals menys pel que fa als ciclistes i set menys en el cas dels vianants. Amb tot, tots tres col·lectius representen gairebé el 35,5% de les víctimes mortals d'aquest 2023.
8 de cada 10 víctimes són homes
De les 152 víctimes mortals, 121 són homes i 31 dones; en aquest sentit, el 80% dels morts a les carreteres catalanes són homes. D'aquests 121 homes, 92 eren conductors, 21 passatgers i 8 eren vianants.
Pel que fa a les 31 dones mortes, 13 eren conductores, 12 viatjaven de passatgeres i 4 eren vianants.
Per edat, la franja que concentra més víctimes mortals és la de 35 a 44 anys, amb 29 víctimes. A més, la franja de 45 a 54 anys és la que ha registrat més increment, un 29%, respecte a l'any passat. També destaca el fet que hi ha hagut 4 víctimes mortals d'entre 0 i 14 anys. L'any passat no se'n va registrar cap dins aquesta franja.
Menys sinistres en 3 de les 4 demarcacions
Si analitzem la sinistralitat per demarcacions, a la xarxa viària de Barcelona hi ha hagut 63 víctimes mortals, 10 menys que l'any passat i 16 menys que el 2019.
També convé destacar que a Barcelona han mort la meitat dels motoristes (27 dels 53) i que 9 dels 12 vianants també han perdut la vida en aquesta demarcació.
A les carreteres gironines, aquest any han mort 28 persones, 6 menys respecte a l'any passat i 2 menys que el 2019.
El descens de la sinistralitat es constata també a les carreteres de Tarragona, en què han mort 36 persones, 3 menys que el 2022 i 4 menys que el 2019.
A Lleida, han mort enguany 25 persones, 11 més que el 2022, però 3 menys que el 2019.
- ARXIVAT A:
- Trànsit