
L'aposta per la pila d'hidrogen per descarbonitzar el transport de persones i mercaderies
Les piles d'hidrogen faciliten que camions i autobusos compleixin els requisits d'emissions
Toni Canyís
Redactor de la secció d'Economia de TV3
Alguns fabricants automobilístics, com Toyota, fa anys que han aplicat piles d'hidrogen als automòbils i fins i tot han tret al mercat models amb aquesta tecnologia, però la majoria de marques han acabat optant per les bateries per popularitzar els vehicles de zero emissions entre els compradors. En canvi, les piles d'hidrogen comencen a fer-se un lloc en el transport pesant, perquè pesen menys i es recarreguen més ràpidament que les bateries per aconseguir autonomies similars.
A Catalunya, alguns operadors d'autobusos són pioners a l'hora de dotar-se d'un parc de vehicles d'hidrogen significatiu i hi ha també empreses que s'estan especialitzant a reconvertir camions i autobusos convencionals desenvolupant la seva pròpia tecnologia d'hidrogen, convençuts que d'aquí pocs anys acabarà imposant-se si es volen complir els objectius europeus de descarbonització del transport.
Una ciutat amb l'aire més net
La hidrogeneradora que Iberdrola té a la Zona Franca s'està ampliant per augmentar la seva capacitat. Aquí, a partir d'aigua i electricitat de fonts renovables i mitjançant un procés d'electròlisi, es genera hidrogen verd, del qual es proveeix la flota de 46 autobusos d'hidrogen que ja té Transports Metropolitans de Barcelona, l'empresa que més està apostant per aquesta tecnologia a l'estat espanyol. Una flota que seguirà creixent.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, assegura que la seva aposta és "per autobusos de zero emissions, siguin elèctrics, purs, amb bateries o d'hidrogen".
Un autobús dels últims del fabricant polonès Solaris que ha incorporat TMB costa més de 600.000 euros, però, assegura que acaben sent rendibles: "És evident que és molt més car que un gasoil convencional, un dièsel convencional, i una miqueta més que un elèctric convencional."
"Quan hem de mirar el que costa una cosa, hem de mirar tot el cicle de vida. Hi ha un estalvi de manteniment i hi ha un estalvi també vinculat al mateix consum amb l'energia, que fan que puguin compensar aquest sobrecost inicial."
"Apostar per la lluita contra el canvi climàtic, apostar per la salut, que és apostar per un aire net, al final també és un bon negoci per a tots", diu Flores.

Utilitzar hidrogen verd és especialment adequat per aconseguir els objectius de reducció de CO₂ del transport pesant. Així ho asseguren els experts. Leyre Castro, responsable d'operacions comercials d'hidrogen verd d'Iberdrola: "Descarbonitzem la mobilitat pesada com camions o trens. En el cas dels autobusos, com els de TMB, s'aconsegueixen uns temps de recàrrega molt baixos i una autonomia molt superior a la d'un vehicle elèctric."
Segons José Manuel Barrios, president de la Societat de Tècnics de l'Automoció (STA), "s'estan fent certes exploracions". "I no parlaríem només del transport i operació d'autobusos, sinó també amb flotes de mercaderies o fins i tot també vehicles lleugers", afegeix.
Camions i autobusos reconvertits a l'hidrogen
En una de les naus que tenen a Viladecans, al Baix Llobregat, els tècnics d'Evarm estan reconvertint un minibús de TMB de gasoil a hidrogen. Evarm és una empresa especialitzada a reconvertir vehicles pesants de gasoil perquè funcionin amb combustibles alternatius o amb sistemes d'electrificació.
Des de fa uns anys, la seva gran aposta --on estan invertint en recerca i capital humà-- ha estat desenvolupar la seva pròpia pila d'hidrogen. Ja fa un any que adapten vehicles de transport a l'hidrogen --autobusos, camions o escales per a avions com aquesta--, i tenen 100 comandes més en cartera.
Xavier Ribas és el fundador i director d'Evarm: "L'hidrogen sí que ens permet que els nostres clients puguin treballar com ara estan treballant amb el gasoil, amb flexibilitat horària, flexibilitat de rutes, amb tota la potència necessària i amb una càrrega ràpida de 15 minuts."

Una aposta que preveuen guanyadora
Des d'Evarm calculen que, en qüestió de dos anys, l'evolució de la producció d'hidrogen verd, les estacions de provisió i l'eficiència dels vehicles farà molt rendible aplicar-ho al transport per carretera: "Això ens permetrà que un operador de transport en 4 o 5 anys tingui amortitzada la seva inversió, considerant que un camió, un autobús, lògicament té una vida útil de 10 o 15 anys, vol dir que evidentment té una amortització d'un temps bastant raonable."
Aprofitar els pics de producció fotovoltaica que es perden quan no hi ha prou demanda per emmagatzemar l'energia a través de la generació d'hidrogen verd farà que la utilització d'aquesta tecnologia acabi sent molt rendible.
En aquesta empresa consideren que els fabricants de camions tradicionals no volen canviar el model de negoci basat en els motors de gasoil, però això a ells els obre una oportunitat de negoci.
Xavier Ribas: "D'aquí cinc anys estarem treballant en una fàbrica molt més gran, produint camions i busos petits d'hidrogen i exportar-los des de Catalunya arreu del món per a totes aquelles empreses que volen realment vehicles de zero emissions i que fan una aposta clara per la mobilitat neta".