L'artista xinès Ai Weiwei desafia Lego i guanya gràcies a milers de donants
L'artista xinès Ai Weiwei, conegut per les seves obres crítiques amb el règim del seu país, va fer una comanda el juny passat a la marca de joguines danesa Lego per a l'exposició "Andy Warhol / Ai Weiwei", centrada en el concepte de llibertat d'expressió i que s'havia d'inaugurar el desembre a un museu d'Austràlia. La intenció de Weiwei era utilitzar les peces de construcció per representar els rostres d'activistes polítics australians, com Julian Assange. Però Lego es va negar a vendre-li, amb l'argument que Lego no podia servir per fer accions polítiques.
Weiwei va denunciar-ho a través del seu compte de la xarxa social Instagram, i va demanar als seus seguidors que li donessin les seves peces per fer les obres. Això va generar una campanya de recollida de peces a tot el món, en la que s'han fet servir cotxes aparcats al carrer. Molts dels que li han donat peces, com la crítica d'art anglesa Estelle Lovatt, ho han fet com a acte polític:
"El que fem és introduir peces de Lego pel vidre del sostre una mica obert, com si el cotxe fos una urna. Estem votant per Ai Weiwei."
Weiwei va interpretar que la negativa de Lego responia a interessos estratègics de l'empresa, que té la intenció de fer un parc temàtic a Xangai, i no volia entrar en conflicte amb el govern xinès. I com a argument de pes per aquesta interpretació va al·legar que el 2014 va poder fer, sense cap problema, una exposició similar a la presó nord-americana d'Alcaltraz, on ja va fer servir peces de Lego per reproduir els rostres d'activistes com Nelson Mandela o Edward Snowden.
Amb la campanya Ai Weiwei ha aconseguit més de 2 milions de peces que ja són a Melbourne per l'exposició. La victòria de Weiwei ha estat completa quan Lego ha anunciat, aquest dimarts, que canvia la seva política de preguntar, quan algú fa grans comandes de peces, per a què es volen utilitzar.
Per celebrar la victòria Ai Weiwei ha utilitzat el mateix canal que va fer servir per la denúncia: el seu compte a Instagram, on hi ha penjat fotografies d'ell mateix amb peces de Lego decorant-li els cabells. Un cop més, Ai Weiwei ha sabut utilitzar les estratègies de comunicació per aconseguir ressò mundial. Està per veure si, a llarg termini, aquest episodi perjudicarà o beneficiarà l'empresa danesa.