Accident d'autobús a Portè (Alta Cerdanya)
El conductor hauria avisat que els frens fallaven just abans de l'accident (Prefactura dels Pirineus Orientals )

L'autocar de l'accident mortal a la Catalunya del Nord tenia la ITV caducada

La justícia francesa ha traslladat la investigació de Perpinyà a Marsella, on hi ha un departament específic per a casos d'accidents col·lectius

Redacció/AgènciesActualitzat

L'autocar sinistrat diumenge passat al coll de Pimorent quan tornava d'una excursió a Andorra, que va causar la mort de dues persones, tenia la inspecció tècnica de vehicles (ITV) caducada des del 2023, segons ha avançat El Periódico i han confirmat a TV3 fonts properes al cas.

L'última inspecció havia estat durant el 2023 i aquest 2024 no se n'havia fet cap, quan aquest tipus de vehicles les han de passar cada 6 mesos.

Segons va explicar una passatgera del bus i filla de l'organitzadora de l'excursió, abans de l'accident el conductor va començar a cridar que els frens no funcionaven, i per això va decidir encastar-se contra la muntanya, per no caure pel barranc.

Per altra banda, la Generalitat ha anunciat aquest dimarts que iniciarà un expedient d'investigació sobre l'accident de l'autobús a Portè i Pimorent, a l'Alta Cerdanya, que se centrarà en les dues companyies implicades en aquesta excursió a Andorra en la qual van viatjar 47 passatgers.

L'expedient complementarà les indagacions policials sobre les causes de l'accident, que estan en mans de les autoritats franceses.

Pel que fa a aquesta investigació, aquest dimarts s'ha sabut que es traslladarà de la justícia de Perpinyà a la de Marsella, que compta amb un departament específic per a casos d'accidents col·lectius.


Dues empreses investigades

L'expedient d'investigació s'obrirà a l'empresa que oferia aquest servei, així com a la segona companyia subcontractada, que podria estar en una "situació d'irregularitat" després de declarar-se en suspensió de pagaments l'estiu passat, i "sense la ITV" del vehicle.

Així ho ha explicat aquest dimarts la portaveu del govern, Sílvia Paneque, durant la roda de premsa posterior al consell executiu.

El conductor de l'autocar sinistrat operava amb un vehicle que havia llogat fa quatre anys a l'empresa Hispa Bus i era amo d'una altra companyia, Chavi Tours, que des de fa anys no disposava de llicències municipals per operar com a garatge d'autocars a l'Hospitalet de Llobregat, població des de la qual havia sortit l'excursió.

De fet, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va informar ahir que Chavi Tours va presentar el 17 de juny passat una demanda de concurs de creditors i el 9 de setembre el jutjat mercantil va declarar la conclusió del concurs, una resolució que no eximeix l'empresa dels compromisos contractuals previs.

Hispa Bus, l'empresa propietària de l'autocar sinistrat, sosté que era l'arrendatari de l'autocar el que havia d'encarregar-se del manteniment posterior del vehicle.

La portaveu del govern ha demanat prudència fins que no conclogui la investigació que obrirà l'executiu català i ha anunciat que s'adoptaran les actuacions que es derivin d'aquesta.

En aquest sentit, ha avançat que la Generalitat estudia la possibilitat de personar-se en la causa judicial que s'obri a França.

ARXIVAT A:
MobilitatAndorraCatalunya Nord
Anar al contingut