El sistema d'autopilot de Tesla investigat per l'NHTSA nord-americana (Reuters/Alexandria Sage)

L'autopilot de Tesla, de nou en entredit: investiguen un accident amb 3 morts a Califòrnia

L'agència nord-americana de seguretat del trànsit, que investiga més de 30 casos similars, alerta que cap vehicle es condueix sol i que aquests sistemes són només d'assistència
Redacció
TEMA:
Tecnologia

L'Agència Nacional de Seguretat del Trànsit en Carreteres dels Estats Units (NHTSA) ha obert una investigació sobre l'accident en què van morir tres persones en un Tesla que suposadament circulava amb el pilot automàtic a Califòrnia.

Aquest cas se suma als més de 30 accidents en els quals hi ha implicat un vehicle Tesla amb la conducció automàtica activada que actualment està estudiant aquesta administració nord-americana.

En l'accident, que va passar el 12 de maig, van morir els tres ocupants d'un Tesla model S del 2022, que va xocar contra unes obres en sortir de la via a l'autopista de Newport Beach. També van quedar ferits tres treballadors de l'obra.

Cada any, l'NHTSA fa més de 100 investigacions sobre els elements de seguretat en cas d'accident. Des del 2016, aquesta agència ha investigat 35 accidents de vehicles --alguns dels quals de la marca Tesla-- amb conducció automàtica, on han mort en total 14 persones. Només en tres ocasions s'ha descartat com a causa un mal ús o un mal funcionament del sistema de conducció automàtica.

L'NHTSA va iniciar a l'abril la investigació d'aquest accident d'un Tesla a Florida el 2016 (Reuters/Robert VanKavelaar)

Errors en la detecció d'obstacles del pilot automàtic

L'agost passat, l'NHTSA va començar un altre estudi del sistema de conducció autònoma que utilitza Tesla en els Model Y, X, S i 3, llançats del 2014 al 2021.

Aquest estudi, encara amb conclusions preliminars, va revelar que aquest sistema té problemes per reaccionar davant d'obstacles imprevistos i no interpreta bé la presència de vehicles d'emergència (amb llums o reflectants) situats a la calçada o al voltant.

L'agència ha determinat que la majoria d'aquests incidents van passar de nit i el software del vehicle va ignorar o malinterpretar els senyals de control o alerta de la zona, com llums d'emergència, bengales, cons o senyals il·luminats o fletxes.

Des del 2018, s'han comptabilitzat 11 sinistres en els quals hi havia involucrats un Tesla amb l'autopilot activat i un vehicle d'emergència, que han estat la causa d'un mort i 17 ferits.

Alertes i actualitzacions de software

Per la seva banda, Tesla ha fet, arran de la detecció d'aquests defectes, diverses actualitzacions del software, i alerta que amb l'autopilot el conductor ha de mantenir les mans al volant.

"El control de creuer no pot detectar tots els objectes i és possible que no freni o desacceleri amb vehicles estacionats, especialment en situacions en què condueixes a més de 80 km/h i el vehicle que et precedeix canvia de carril i al seu lloc hi ha un vehicle o un objecte aturat."

L'NHTSA sotmet el pilot automàtic de Tesla i altres sistemes d'assistència al conductor a una investigació continuada i recorda que "cap cotxe és capaç de conduir-se sol".


Contra el somni de Tesla: el cotxe autònom

Aquesta afirmació ataca directament el principal reclam que la marca té per a consumidors i inversors, i manté "que conduir amb el pilot automàtic activat és més segur que fer-ho sense".

De moment, només se'ls permet considerar l'autopilot com un assistent de conducció. Tesla diu al seu lloc web que l'autopilot ofereix assistència als conductors permetent que els vehicles puguin dirigir, accelerar i frenar automàticament, però "requereixen una supervisió activa del conductor i no fan que el vehicle sigui autònom".

Per la seva banda, la Junta de Seguretat Nacional del Transport (NTSB) dels Estats Units, una agència independent que investiga les causes dels accidents en els mitjans de transport, ha suggerit a Tesla en diverses ocasions que adopti el sistema de conducció automàtica de General Motors i Ford, amb menys problemes.

Tesla ha informat que continua investigant i millorant el seu sistema, i que té com a prioritat la seguretat dels seus vehicles. "Fer que els nostres vehicles siguin més segurs és fonamental per a la nostra cultura d'empresa i per a la innovació en noves tecnologies", va dir Rohan Patel, director de desenvolupament empresarial de Tesla.

ARXIVAT A:
Mobilitat Tecnologia Seguretat
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut