Les 10 pel·lícules imprescindibles del Festival de Màlaga
El cinema de producció catalana torna a dominar en aquest certamen de cinema, amb un terç dels films de la secció oficial
El Festival de Màlaga ja té a punt la maquinària de la 27a edició. I convertit, cada cop amb més força, en el gran aparador del cinema espanyol, arribat d'arreu de l'Estat i amb totes les seves llengües, però també de tot Llatinoamèrica.
Com ja és tradició, el cine català hi torna a tenir un gran protagonisme. En l'última dècada, ha regnat al palmarès de forma aclaparadora, amb Bisnaga d'Or a millor pel·lícula en vuit ocasions. I aquest any hi desembarca de forma encara més massiva, amb la xifra rècord de 50 coproduccions arribades des de Catalunya, entre llargmetratges, documentals i curts.
Ens fixem ara en deu apostes, la majoria catalanes, que podrien marcar aquesta edició.
1. "Los pequeños amores" (Celia Rico Clavellino)
Després del celebrat debut amb "Viaje al cuarto de una madre" (4 premis Gaudí el 2013), la directora Celia Rico Clavellino retorna amb un altre viatge a casa d'una altra mare, ara a l'estiu i en entorn rural i campestre, a "Los pequeños amores". I ho fa de la mà dels productors de "Robot dreams" i "As bestas" (Arcadia Motion Pictures) i amb participació de 3Cat.
Es tracta d'una història molt delicada, quotidiana i humana sobre els vincles i els amors i desamors entre una mare i una filla, interpretades per Adriana Ozores i María Vázquez.
Aquesta última s'instal·la a casa de la mare per cuidar-la després d'un petit accident. I passen plegades un estiu de convivència no sempre fàcil, on afloraran la soledat, les pors i frustracions i la dificultat de l'amor. Agredolça, lúcida i bonica, com la vida mateixa.
2. "Segundo premio" (Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez)
El gironí Isaki Lacuesta (amb codirecció de Pol Rodríguez) viatja a terres andaluses i a finals dels 90 per fer el retrat del grup Los Planetas. I torna a exhibir autoria per fer una aproximació absolutament lliure i original a la llegendària banda granadina.
Aquesta coproducció catalana se centra en la creació d'un disc, "Segundo premio", cabdal per a la música espanyola. Una proposta juganera, poètica, psicodèlica i hipnòtica.
Lacuesta signa un brillant biopic que no s'assembla a cap altre i que és gairebé una pel·lícula de fantasmes, plena de bona música i d'addiccions, autodestrucció, amistats i traïcions. Una reflexió sobre la creació artística a manera de trencaclosques, amb tantes versions i veritats com personatges i peces el formen. Amb Daniel Ibáñez, Cristalino, Stéphanie Magnin, Mafo, Chesco Ruiz i Edu Rejón.
3. "As neves" (Sonia Méndez)
Des de Galícia arriba una altra ferma candidata al palmarès, i amb una nova directora debutant, l'actriu Sonia Méndez. Ella també signa el guió d'aquest drama sobre l'adolescència, en gallec i emmarcat en un petit poble de muntanya, "As neves".
Una nit de festa per Carnaval, amb bolets al·lucinògens i un vídeo indiscret que algú puja a Instagram, la protagonista, humiliada, marxa i desapareix. El poble la busca i els joves perdran de cop la innocència.
I amb la directora que juga a la perfecció amb el contrast entre l'aïllament d'aquell entorn rural i gèlid per una tempesta i la sobreexposició massiva dels mòbils als quals tots recorren per comunicar-se (i incomunicar-se).
4. "La casa" (Álex Montoya)
Des de València, Álex Montoya firma, segurament, la seva millor pel·lícula. I la més delicada i emotiva. A "La casa", adapta fidelment la novel·la gràfica de Paco Roca per reflexionar sobre la família i el dol.
Després de la mort del pare, tres germans es reuneixen a la casa familiar on van passar els estius d'infància. Un d'ells és David Verdaguer, després d'"Eugenio", convertit ara en un escriptor angoixat.
Hauran de decidir, enmig de força tensions, què en volen fer, de la casa. Un retrat agredolç sobre la família i ple de veritat, amb personatges, com passa a la vida mateixa, que fan, senzillament, el que poden.
Entre el repartiment --esplèndid-- hi ha: Luis Callejo, Óscar de la Fuente, Olivia Molina, María Romanillos, Lorena López i Miguel Rellán.
5. "Pájaros" (Pau Durà)
Amb una coproducció catalanovalenciana i amb participació de 3Cat, l'actor i director torna al Festival de Màlaga amb "Pájaros", una road-movie protagonitzada per l'"estranya parella" Javier Gutiérrez i Luis Zahera.
Dos tipus peculiars s'uneixen en un viatge catàrtic que recorre tot Europa, dels aiguamolls de l'Empordà a Romania, seguint la ruta migratòria de les grues, però sobretot els deutes pendents i els secrets inconfessables de cadascun.
Un drama amb tocs de comèdia que els portarà a conèixer-se millor i a enfrontar-se a ells mateixos.
6. "L'abadessa" (Antonio Chavarrías)
El productor i director barceloní Antonio Chavarrías s'endinsa de nou en una història d'època a "L'abadessa", amb participació de 3Cat. Al segle IX, Emma, de 17 anys, és nomenada abadessa per tal de repoblar i cristianitzar territoris en conflicte amb els moriscos. I s'haurà d'enfrontar als nobles, els camperols, les mateixes monges de l'abadia i al seu germà, el comte (Carlos Cuevas).
Una producció hispanobelga plena d'empoderament femení a l'edat mitjana, però també soledat, pors i dubtes, amb Daniela Brown, Blanca Romero i Ernest Villegas.
Una pel·lícula que, per cert, va tancar el rodatge a la Seu Vella de Lleida, el febrer del 2023:
7. "El salto" (Benito Zambrano)
Cine amb compromís social i polític el d'una altra coproducció catalana (i francesa) dirigida per Benito Zambrano a "El salto". L'Ibrahim és de Mali, però a Madrid hi té una nova vida, feina, parella, però no papers ni permís de residència. La policia el deté i el deporta al seu país.
El seu únic objectiu serà tornar i saltar la tanca a Melilla. Una autèntica odissea i drama personal per a ell i per a milers de migrants que busquen una vida millor. Amb Moussa Sylla, Edith Martínez-Val, Vicky Peña i Vicenta Ndongo.
8. "Disco Ibiza Locomía" (Kike Maíllo)
Després de la sèrie d'èxit, arriba a Màlaga la pel·lícula de ficció del barceloní Kike Maíllo inspirada en la història del grup Locomía.
Un grup d'amics liderats per Xavi Font (Jaime Lorente) arriben a Eivissa perseguint dedicar-se a la moda. Allà els descobreix el productor musical José Luis Gil (Alberto Ammann). La resta és història.
Música, glamur, família, ambició i traïció als anys 80 en aquesta coproducció catalana (i mexicana).
9. "Stay Homas" (Oriol Gispert, Nick Bolger i Ramon Balagué)
Més música, però en format de documental. Els tres integrants de Stay Homas, Rai Benet, Oriol Gispert i Klaus Stroink, trepitjaran la catifa vermella de Màlaga per presentar el documental que retrata la seva història meteòrica i que ha coproduït 3Cat.
Des del seu terrat, el pis compartit i l'èxit confinat i global fins a l'actualitat. La gestió dels èxits, però també de la convivència, el desgast i la lluita contra els límits.
Una pel·lícula que no amaga les tibantors i que retrata un procés de maduració, musical i personal.
10. "La gran obra" (Àlex Lora)
I per acabar un curtmetratge, el que ha dirigit Àlex Lora i que va guanyar ni més ni menys que el Gran Premi del Jurat del Festival de Sundance.
Escrit per Alfonso Amador i Lluís Quílez, explica en 20 minuts una història de classisme, racisme i prejudicis protagonitzat per Daniel Graó, Babou Cham i Melina Matthews. I arrenca amb la trobada, en un centre de reciclatge d'una parella adinerada i dos homes que busquen ferralla.
- ARXIVAT A:
- Cinema