Les 16 zones on Barcelona vol gestionar la massificació turística: consulta el mapa
- TEMA:
- Turisme
"Minimitzar" les molèsties que pot generar l'activitat turística per als veïns i veïnes de Barcelona, alhora que es garanteix que "segueix aportant riquesa i dinamisme". Amb aquest objectiu, l'Ajuntament ha definit un nou pla de gestió del turisme a la ciutat
Començarà a funcionar aquest estiu i es basarà en la definició de 16 espais de gran afluència (EGA). Són les zones de la ciutat que, segons el consistori, concentren més afluència de persones, siguin residents o visitants.
Quines són les zones considerades espais de gran afluència (EGA)?
S'ha considerat que en els 16 EGA hi ha una saturació de l'espai públic. A més, són àrees que han patit una transformació d'activitat i usos amb "predominança" d'aquells enfocats al visitant i, fins i tot, desenvolupar-hi la vida quotidiana té "certa dificultat".
Són aquestes:
- Park Güell
- Turó de la Rovira
- Sagrada Família
- Les Glòries
- Rambla del Poblenou
- Parc del Fòrum
- Front Litoral
- Passeig de Gràcia i plaça Catalunya
- Mercat de Sant Antoni
- La Boqueria - la Gardunya
- La Rambla
- Sant Pere - Santa Caterina - la Ribera
- Barri Gòtic
- La Barceloneta
- Montjuïc - el Poble-sec
- Camp Nou
Entre els 16 EGA que ha definit l'Ajuntament, s'han prioritzat tres zones, les que presenten més afluència de visitants. Són: l'entorn de la Sagrada Família, el Park Güell i la zona compresa entre el Mercat de la Boqueria i la plaça de la Gardunya.
Aquí ja s'han començat a implementar mesures, amb una inversió prevista d'uns 44,2 milions d'euros en aquest mandat.
Què es farà aquest estiu a les zones prioritzades?
- Entorn de la Sagrada Família
Segons l'Ajuntament, s'ha començat a definir el projecte d'urbanització dels carrers Provença i Marina i de millora dels accessos al metro, amb la previsió de destinar-hi 11 milions d'euros.
També està previst invertir uns 2,75 milions d'euros per reformar la plaça Pablo Neruda, així com la reordenació de l'espai al voltant del temple, amb un cost d'uns 150.000 euros.
A més, es preveu el soterrament de línies aèries de subministrament amb 800.000 euros i mesures de suport al comerç de proximitat per "enfortir" l'eix de l'avinguda Gaudí.
L'Ajuntament també assegura que ja s'ha posat en marxa la reordenació de l'estacionament d'autocars turístics.
- Boqueria i plaça de la Gardunya
Pel que fa a l'EGA al voltant del mercat de la Boqueria, el consistori té previst contractar quatre nous agents cívics i reformar el porxo dels jardins de Rubió i Lluch i la façana del recinte del carrer de l'Hospital.
A més, vol posar en marxa un pla específic per "canviar les dinàmiques de convivència i seguretat" a la plaça de la Gardunya.
També assegura que destinarà 1,8 milions d'euros a la millora dels jardins del Doctor Fleming i intervencions puntuals a la plaça de la Gardunya.
- Park Güell
Al Park Güell, estan previstes mesures com l'ampliació de l'àrea de restricció del trànsit al barri de la Salut, la reordenació de les parades de taxi, la introducció de reforços en les línies de bus 24, V29 i la línia 116, que recentment s'ha amagat a Google.
A partir de l'1 de juliol, a més, s'habilitarà la venda d'entrades només per internet.
El pla d'EGA contempla també la inversió d'uns 7 milions d'euros per reurbanitzar el carrer del Torrent del Remei i la Font del Carbó, i per fer la connexió del carrer del Repartidor amb el passatge Turull.
A banda, l'Ajuntament vol adquirir la Miranda per "consolidar-la com a espai cultural i comunitari" del barri de la Salut.
Què es vol fer a la resta?
En el conjunt de la ciutat, es vol passar dels 58 que hi ha ara a 70 agents cívics durant la campanya, engegar un programa de suport al comerç de proximitat, intensificar la campanya de control de la venda ambulant i reforçar els serveis de neteja i seguretat, entre d'altres.
A més, es vol crear una Oficina de Coordinació Tècnica dels EGA que gestiona l'empresa municipal Foment de Ciutat conjuntament amb la Direcció de Turisme de l'Ajuntament i amb un pressupost de 150.000 euros anuals.
Campanya per fomentar el civisme dels turistes
Tot plegat anirà acompanyat d'una campanya de comunicació adreçada als turistes amb el lema principal "Barcelona, our home. And yours" --"Barcelona, casa nostra. I vostra"-- i el subtítol "Everyone is welcome. Be respectful and you'll be respected" --"Tothom és benvingut. Sigues respectuós i seràs respectat".
Podrà veure's en diferents formats arreu de la ciutat fins a finals d'agost i té un pressupost d'uns 400.000 euros.
Conté set consells dirigits a les persones visitants, amb missatge en anglès, on es recorda que el veïnat mereix un bon descans nocturn, es demana que cuidin la ciutat com ho fa la població autòctona o es recorda la necessitat d'utilitzar l'aigua amb responsabilitat.
Els missatges de la campanya seran visibles a les oficines d'informació turística, hotels, mercats municipals, autobusos o bé en cubs instal·lats a la via pública en punts especialment turístics, com la plaça Catalunya, la Sagrada Família o a la zona del port de Barcelona on desembarquen creueristes.
També es podrà veure a les pantalles de recollida d'equipatge de l'aeroport, estacions de tren, quioscos de la Rambla o al metro, a més de les xarxes socials oficials.
- ARXIVAT A:
- Turisme