Les 38 línies d'autobús Exprés.cat noves amb què la Generalitat vol doblar l'oferta

El servei actual cobreix recorreguts en què no hi ha alternativa ferroviària, però també té un gran èxit entre els viatgers tips de Rodalies

Actualitzat

El mapa de busos Exprés.cat podria començar a canviar ben aviat. El Departament de Territori ja disposa de les conclusions d'un estudi que determina quins corredors caldria cobrir amb aquesta xarxa de busos més directes, amb menys parades, més freqüència de pas i una velocitat comercial més elevada.

Segons ha pogut saber TV3, l'estudi ha tingut en compte les necessitats del territori a partir d'indicadors com el volum de població que se'n podria beneficiar, els recorreguts, els temps de viatge o si hi ha alternativa en tren per fer el mateix trajecte.

"Són corredors que tenen un altíssim potencial de demanda de transport públic i que en aquesta segona fase d'expansió dels Exprés.cat volem potenciar", explica Oriol Martori, secretari de Transports i Mobilitat de la Generalitat en funcions. El desplegament encara no té un calendari concret, ja que depèn de l'aprovació del pressupost.

El document proposa crear 21 línies totalment noves repartides per tot Catalunya. Són aquestes:


Una vintena de línies sorgirien de la transformació de línies convencionals ja existents en línies Exprés.cat, i que, per tant, passarien a tenir molta més freqüència. Són aquestes:


Aquesta quarantena de línies noves se sumarien a les 43 que ja existeixen i que pots consultar aquí. Representen el 45% de la demanda dels autobusos interurbans de tot Catalunya.

Un cop s'hagi completat hi haurà una vuitantena de línies Exprés.cat repartides per les quatre demarcacions.


Un nou concepte de transport públic nascut l'any 2012

Els autobusos Exprés.cat van néixer l'any 2012 i, des de llavors, no han parat de sumar línies i viatgers. En molts casos, són trajectes que no tenen alternativa ferroviària, però Oriol Martori explica que en altres casos els busos cobreixen recorreguts que també podrien fer-se en tren.

De fet, TV3 ha pogut comprovar com molts usuaris de Rodalies darrerament prefereixen els Exprés.cat pel fet que són més fiables que Rodalies, un fet que es pot veure fàcilment als corredors de Vic o Mataró.

Ara bé, Martori explica que un tren té una capacitat de fins a 1.000 passatgers i un autobús, una seixantena. Per tant, haurien de ser serveis compatibles, però no competidors.

Pla general de l'interior d'un autobús Exprés.cat
Interior d'un autobús Exprés.cat (3Cat)

L'any 2023 l'actual xarxa de busos Exprés.cat va registrar 27,4 milions de viatgers, un 13,2% més respecte a l'any anterior.

Les que van experimentar un creixement més gran van ser les línies E1 Sabadell-Barcelona, E2.1 Terrassa-Barcelona i E6 Vilafranca del Penedès-Barcelona, totes tres amb increments superiors al 25% en tan sols un any. També funcionen molt bé les línies que connecten Barcelona amb la UAB, Mollet i Caldes de Montbui, entre d'altres.

 

ARXIVAT A:
MobilitatGeneralitat de Catalunya
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut