Les avaries de vehicles a les carreteres es doblen en 8 anys: consulta les vies més afectades
- TEMA:
- Trànsit
No és només una sensació. Al darrere de les cues i embussos que hi ha últimament a les carreteres, sovint hi ha un vehicle avariat. Segons dades del Servei Català de Trànsit, entre el 2015 i el 2023, el nombre de vehicles avariats s'ha multiplicat per dos, passant de gairebé 1.700 incidències a pràcticament 3.500 l'any passat.
Increment del 27% l'any passat
Si ens fixem en el 2023, l'augment del nombre d'avaries respecte del 2022 també és notable: del 27%, i una quarta part es van concentrar a l'AP-7. En aquest sentit, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, destaca que les vies alliberades de peatges són les que concentren més incidències per l'augment de la mobilitat, sobretot de transportistes.
Ramon Lamiel destaca que, en els últims 4 anys, el nombre d'avaries a l'AP-7 s'ha triplicat: el 2019 es van registrar unes 400 incidències, mentre que l'any passat n'hi van haver prop de 1.200. Per sota d'aquesta autopista se situen l'A-2 i la B-10, amb moltes menys incidències, com es pot observar en aquest altre gràfic:
50 minuts de retencions de mitjana
Les avaries també es tradueixen en embussos i hores de feina per enretirar els vehicles afectats. L'any passat van provocar gairebé una hora de cua de mitjana. En el cas de l'AP-7, l'any 2019 --quan encara era de pagament-- es van invertir 300 hores en la resolució d'avaries. Una xifra que pràcticament es va triplicar l'any passat, quan se'n van destinar més de 820. En molts casos hi havia camions implicats.
Cotxes cada cop més vells
El responsable del Servei Català de Trànsit també atribueix el repunt de les avaries a l'envelliment del parc automobilístic. Explica que els vehicles que circulen per les carreteres catalanes tenen uns 14 anys de mitjana, i els pesants --camions i autocars--, al voltant dels 15, una de les xifres més altes de tot Europa:
"Si tu tens un cotxe nou i et saltes una revisió, no et passarà res. Però si tens un cotxe més vell, saltar-te-la et pesarà i molt. No hauríem d'anar apedaçant aquests vehicles tan vells."
La realitat, però, és una altra. El president del Gremi de Tallers de Barcelona, Celso Besolí, explica que ell està arreglant cotxes que tenen 25 anys i que passen la ITV sense problemes. Al seu parer, el que és realment preocupant és que hi ha conductors que no fan un bon manteniment dels vehicles, "i posen en perill la seva vida i la de terceres persones".
Deixadesa o qüestió de diners?
Aquest portaveu del gremi de mecànics explica que cada vegada es fan menys revisions i quan els cotxes arriben al taller les avaries són més greus:
"Et trobes gent que està rebentant els pneumàtics, i no és que hagin trobat un clau o un ferro... és que mires les rodes i estan completament llises, amb els filferros sortint."
Celso Besolí afegeix que també hi ha molts cotxes que circulen sense haver passat la ITV i es fa aquesta pregunta:
"Per què? No hi ha prou cèntims per poder passar-la, o és que a la gent tant se li'n fot? No ho sé... estem canviant."
El president del Gremi de Tallers fa una crida a "ser més conscients, sobretot ara a l'estiu". "Fa molta calor i el motor va a més temperatura, els aires van a tot drap i tot això s'ha de revisar", afegeix.
En el cas dels camions, des del Servei Català de Trànsit admeten que costa que passin les ITVs perquè no hi ha prou hores als tallers per atendre'ls. També demanen incentius i bonificacions directes per a la compra de cotxes nous.