Les bicis elèctriques no són vehicles en cas d'accident, segons la justícia europea
- TEMA:
- Judicial
Les bicicletes elèctriques que s'activen pedalant no seran considerades vehicles automòbils en cas d'accident. Així ho dicta una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) perquè "no poden causar danys corporals o materials a tercers comparables als que poden provocar les motocicletes, els cotxes o els camions, perquè poden circular més ràpid".
La sentència del tribunal amb seu a Luxemburg també considera que les bicis elèctriques no es posen en marxa "només amb força mecànica" i, per tant, conclou que no han de disposar de l'assegurança obligatòria dels vehicles automòbils.
La bicicleta elèctrica: un vehicle?
La decisió neix del cas d'un ciclista amb nacionalitat belga que va patir un greu accident a Bruges, en ser atropellat per un cotxe mentre pedalava amb una bicicleta elèctrica. Va sortir-ne greument ferit i, al cap d'uns mesos, va morir. Va ser a l'hora de rebre la indemnització que va sorgir la pregunta: s'havia de considerar que anava amb un vehicle?
Aquesta consideració, aparentment senzilla, és crucial per determinar si els familiars poden reclamar la indemnització com a conductor d'un vehicle automòbil o com a usuari vulnerable de la via pública. Davant aquesta dicotomia, el tribunal belga va derivar-ho al TJUE.
En la resolució s'explica que actualment, segons la directiva actual de la Unió Europea, la força mecànica no determina la categoria de vehicle. Tot i això, a partir de la modificació que entrarà en vigor a finals d'any, es podrà parlar de vehicle només si es tracta "d'un vehicle automòbil accionat exclusivament amb una força mecànica".
Per aquesta raó, el TJUE ha considerat que les bicicletes elèctriques no poden rebre la mateixa assegurança que els vehicles automòbils, perquè no s'accionen mecànicament.