Les carreteres catalanes registren 136 morts el 2024, un 11% menys que l'any anterior
Gairebé la meitat de les víctimes mortals eren de col·lectius vulnerables, i un terç del total eren motoristes
Catalunya ha tancat el 2024 amb 136 persones mortes a la carretera, setze menys respecte a les 152 que van perdre la vida el 2023. Aquestes xifres suposen una disminució de l'11% de víctimes mortals a la xarxa interurbana d'un any per l'altre.
Les dades confirmen la tendència a la baixa dels darrers anys, amb una reducció del 23% de víctimes mortals respecte a les 175 del 2019, l'any anterior a l'esclat de la pandèmia, marcat pel descens de la mobilitat arran de les restriccions. També s'han registrat menys accidents mortals en termes generals, 121 el 2024 en comparació amb els 161 del 2019.
Tot i això, cal destacar la xifra de 803 persones ferides greus en sinistres de trànsit el 2024, un augment de l'11,5% respecte al 2023.
Un terç de les víctimes són motoristes
Un any més, els col·lectius vulnerables representen gairebé la meitat (45,5%) de les víctimes mortals a les carreteres. En concret, han perdut la vida 47 motoristes, vuit vianants, sis ciclistes i una persona que circulava amb patinet elèctric, prohibit a la xarxa interurbana.
Destaca la proporció de motoristes que han perdut la vida, que suposen un terç del total de víctimes mortals a la carretera, i l'augment en la sinistralitat de les furgonetes, amb tretze persones mortes que viatjaven en furgoneta el 2024 i només una el 2023.
Homes grans i accidents a la tarda
Pel que fa al perfil de les víctimes mortals, la majoria són homes. En concret, són 117, un 86% del total, molt per sobre del nombre de dones, que han estat 19.
Per edats, les franges amb més mortalitat són la de 55 a 64 anys, amb 29 persones mortes, i la de 45 a 54 anys, amb 21 víctimes. Però la franja que registra un increment més notable de víctimes és la que va dels 65 als 74 anys, amb 17 persones mortes (un 89% més que el 2023, que van ser nou).
A més, el 50% es van accidentar a la tarda, la franja horària que acumula més morts, amb un total de 68. Els caps de setmana i festius, amb 70 víctimes mortals, continuen registrant la meitat de les morts a la carretera.
La C-37, la via amb més morts
El 2024, la via amb més sinistralitat ha estat la C-37, amb set víctimes mortals. La segueixen l'Eix Transversal, l'N-II i l'N-420, amb sis persones mortes cadascuna.
Pel que fa a la C-37, tres de les set persones mortes van perdre la vida en un mateix accident al mes de juny a Castellfollit del Boix, i tres dels sis morts a l'N-420 són de l'accident del 23 de desembre entre un camió i una camioneta a Riudecols.
També han mort sis persones a l'AP-7, que ha experimentat una reducció considerable respecte a les 15 que van perdre la vida el 2023.
Lleida, l'única demarcació on creixen els accidents mortals
En termes generals, la sinistralitat s'ha reduït en tres de les quatre demarcacions. Barcelona, amb 55 víctimes mortals, continua sent la que registra més mortalitat. Tot i això, el nombre de víctimes mortals s'han reduït en un 14% en un any. Destaca la xifra de morts a les comarques del Baix Llobregat i el Bages, amb nou víctimes mortals a cadascuna.
A més, a Barcelona han mort 26 dels 47 motoristes i sis dels set vianants que han perdut la vida a la xarxa interurbana de Catalunya el 2024.
També ha disminuït el nombre d'accidents mortals a la demarcació de Tarragona, amb 34 morts (36 el 2023), un terç dels quals al Baix Camp. Destaca la xifra de ciclistes morts a les carreteres tarragonines, tres dels sis que hi ha hagut a tot Catalunya.
A Girona han mort 21 persones a la carretera, set menys que l'any anterior. Les comarques que han registrat més víctimes han estat l'Alt Empordà (6) i el Gironès (4).
En canvi, Lleida és l'única demarcació que ha tingut un lleu augment de la mortalitat a les carreteres, on han perdut la vida 26 persones, dues més que el 2023. Destaquen les xifres del Segrià, amb 11 víctimes mortals, i del Pallars Sobirà, on han mort sis persones més.