Moment en què l'helicòpter cau al riu Hudson, aquest dijous a Nova York (Reuters)

Les causes de l'accident de l'helicòpter al riu Hudson de Nova York: el que sabem fins ara

No se sap encara per què ha caigut l'aparell, però els experts troben molt estrany que el rotor principal s'hagi pogut separar completament en ple vol
Redacció Actualitzat

Encara no se saben les causes de l'accident d'helicòpter a Nova York que aquest dijous ha costat la vida als 5 membres d'una família catalana i al pilot, però un equip de 17 persones treballa al lloc dels fets investigant i recol·lectant proves.

Sobretot perquè les aspes del rotor principal de l'aparell s'han separat completament del fuselatge molt abans de la caiguda i les dues parts han caigut en moments i llocs diferents, un fet molt rar que els ha deixat molt sorpresos.

L'experiència del pilot o un error mecànic

Tot i que encara no hi ha cap certesa, les primeres investigacions es dirigeixen cap a la formació i l'experiència del pilot i cap a possibles errors mecànics, segons el diari New York Post

"Tot està sobre la taula, no descartem res encara." Són les paraules de la directora Junta Nacional de Seguretat i Transports, Jennifer Homendy, que ha parlat la tarda d'aquest divendres en una roda de premsa per donar-ne més detalls. 

Ha assegurat que "tenen molta informació", però que "no volen especular." Ha explicat que la Policia de Nova York i l'Oficina d'Emergències de Jersey City hi estan investigant, com també l'empresa que operava el vol. Hi ha unes 17 persones desplegades als voltants de Nova York i Nova Jersey.

Ha explicat que el pilot tenia el certificat de pilotatge comercial i que acumulava 450 hores de vol, segons una visita mèdica de l'any passat. I que a finals de març n'acumulava unes 788

Les autoritats han demanat a la ciutadania que qualsevol testimoni aporti informació, encara que els pugui semblar "irrellevant."

L'equip de bussejadors d'emergències continua treballant per recol·lectar peces de l'helicòpter que van caure al riu, com "el rotor principal, la transmissió principal, l'estructura de la coberta i la cua."

Intenten esclarir si el pilot va patir un problema de transmissió que l'obligués a executar una "maniobra extrema". Es possible, diuen, que el pilot intentés solucionar el problema del motor en comptes de posar la nau en l'anomenat "mode d'autorotació", un mecanisme que els permetria fer un aterratge forçós. 

Segons fonts de la investigació, Nova York és un lloc molt preuat pels pilots novells perquè amb la gran quantitat de vols que operen poden guanyar moltes hores d'entrenament.


No pot haver estat el xoc amb un ocell

Pere Pla, expert en helicòpters del Col·legi d'Enginyers Aeronàutics de Catalunya, ha remarcat un altre fet enigmàtic: que el fuselatge no estava girant quan ha caigut a l'aigua:

"No s'han separat immediatament, perquè si se separessin immediatament, com que les aspes giren a gran velocitat, el fuselatge mantindria un efecte d'aquest gir, i en canvi cau sense girar horitzontalment."

Entrevistat a "Els matins" de TV3, Pla ha admès que encara hi ha molt poca informació de l'accident, però ha afirmat que no pot haver estat per l'impacte amb un ocell, una de les hipòtesis que s'han llançat:

"El despreniment del rotor principal del fuselatge és un fet extremadament estrany, pot ser un impacte amb un objecte molt gran, molt gran, perquè si és un objecte petit, com un ocell, és molt més forta l'estructura de l'aparell."

Restes de l'helicòpter de l'accident en què ha mort una família catalana, aquest dijous a Nova York (Reuters)

De fet, les tres parts principals de l'aparell, el fuselatge, la cua i el rotor principal, han caigut en tres punts diferents una darrere l'altra, com es pot veure en aquest vídeo que ha captat el moment:


Ha volat 15 minuts abans d'estavellar-se

L'aparell era un Bell 206 de l'empresa New York Helicopter Tours, una de les moltes que ofereixen vols turístics per veure la ciutat a vista d'ocell a un preu considerable, uns 300 euros per persona.

S'ha enlairat des de l'heliport de Downtown Manhattan i ha caigut a l'altura de Hoboken quan feia uns 15 minuts que volava i havia recorregut uns 6 quilòmetres seguint la costa de Nova Jersey.

L'helicòpter ha caigut quan feia 15 minuts que volava i havia recorregut uns 6 quilòmetres. (3Cat)

Ha estat el director executiu de l'empresa d'helicòpters, Michael Roth, el que ha formulat la hipòtesi de l'impacte amb un ocell en declaracions al diari New York Post. 

A un altre diari, el britànic The Telegraph, Roth ha explicat que, pocs minuts abans de caure, el pilot havia avisat que s'estava quedant sense combustible i que anava a buscar-ne, i ja no n'han sabut res més. 


Possible fallada mecànica greu

Segons Pla, la hipòtesi més plausible és que hagi estat una fallada mecànica greu, però que és una possibilitat molt remota, perquè són aparells que estan obligats a passar revisions molt estrictes.

Aquest enginyer està convençut que "se sabrà segur què ha passat", amb la caixa negra i les converses del pilot, que han d'haver quedat enregistrades al centre de control.

Tasques de rescat al riu Hudson de les restes de l'helicòpter, aquest dijous a Nova York (EFE)

Normativa més permissiva que l'europea

Oriol Català, pilot de l'Aeroclub Sabadell, ha explicat a TV3 que la normativa americana és més permissiva que l'europea pel que fa als vols turístics. A Europa, els helicòpters destinats a aquest ús estan obligats a tenir dos motors: si un falla, l'altre serveix per arribar a fer un aterratge segur. Als Estats Units, només cal que en tinguin un.

Català creu que no pot tractar-se d'un error del pilot: "Quan es desprenen aquests elements, l'helicòpter és incontrolable". Explica que "és molt estrany, els helicòpters passen moltes revisions i les peces es canvien molt sovint". També descarta que hagi caigut per falta de combustible: "al vídeo es veu com se li desprenen peces".
 

30.000 vols turístics cada any

Els vols turístics en helicòpter ja tenen una llarga tradició a Nova York: el 2016 se'n feien uns 60.000 l'any i l'Ajuntament de la ciutat va pactar amb les empreses reduir-los a la meitat, uns 30.000 anuals. 

El pacte també incloïa que només poden volar per sobre dels rius que volten Manhattan, en cap cas passar per sobre de zones habitades, i que els diumenges no funcionen. Tot i aquest darrer accident, l'alcalde de Nova York, Eric Adams, descarta prohibir-los, però si "assegurar-se que són segurs".

Des del 1977 han mort 32 persones en accidents d'aquest tipus de vols, l'últim el 2019, quan va morir un pilot quan l'aparell que pilotava en solitari va xocar amb un gratacel de Manhattan.

Pel que fa a l'empresa New York Helicopter Tours, fa 30 anys que ofereix el servei com una de les principals, i fins ahir havia patit dos accidents, el 2013 i el 2015, però cap amb víctimes mortals.

 

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut