Imatge de la zona de baixes emissions a les rondes de Barcelona
Imatge de la zona de baixes emissions a les rondes de Barcelona (Europa Press)

Les ciutats que no apliquin la ZBE perdran els ajuts al transport públic

La mesura s'inclou dins del decret òmnibus aprovat al Congrés dels Diputats i condiciona, per primer cop, el finançament estatal a la posada en marxa de les zones de baixes emissions

Actualitzat

Les ciutats de més de 50.000 habitants que no apliquin la zona de baixes emissions (ZBE) perdran les ajudes al transport públic. Es tracta d'una mesura inclosa en el decret òmnibus aprovat aquest dimecres al Congrés dels Diputats i que condiciona, per primer cop, el finançament estatal a la posada en marxa d'aquesta mesura.

La norma obligava els municipis de més de 50.000 habitants a aplicar-la abans del juny del 2024, però això no s'ha complert en molts casos. 

La nova iniciativa posa fil a l'agulla a les mesures per combatre l'incompliment de moltes localitats i compromet el cobrament dels prop de 60 milions d'euros que reben els municipis catalans per finançar el transport públic a l'execució de la ZBE.

D'aquests, 52 milions pertoquen als 36 municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, institució encarregada de gestionar la xarxa de busos urbans i que rep el finançament estatal.

En cas que algun dels municipis que l'integren no apliquin la mesura ambiental aquest 2025, l'AMB veurà retallat el seu finançament en proporció a la població de la localitat que incompleixi.
 

Municipis amb els deures per fer

Un dels municipis que encara no ha desplegat la zona de baixes emissions és l'Hospitalet de Llobregat, actualment en procés d'impulsar una nova ordenança municipal després de rebre una suspensió judicial per part del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya el 2024.

Només aquesta localitat va rebre una ajuda estatal de més de 4,4 milions d'euros el 2024 per al finançament del transport públic, una partida que quedarà compromesa si el consistori no arriba a finals del 2025 amb la ZBE aplicada.

També és el cas de Badalona, amb l'ordenança suspesa judicialment i que va rebre més de 3,5 milions dels ajuts estatals que ara perillen.

Ara per ara, només hi ha dos municipis de l'AMB que encara no han aprovat cap ordenança municipal per impulsar la ZBE: Santa Coloma de Gramenet i Castelldefels. Entre tots dos, l'import dels ajuts que es podria veure retallat en cas de no arribar a aquest 2025 seria de 2,9 milions d'euros. 

Altres grans localitats catalanes que tenen deures pendents amb la mesura climàtica són Tarragona, Reus, Mataró, Rubí o Vilanova i la Geltrú.

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible encara no ha aclarit en quin punt hauran de trobar-se l'execució de les ZBE a finals del 2025 per evitar la retallada del finançament, si s'haurà d'arribar a finals del 2025 amb la zona de baixes emissions completament executada o si, simplement, caldrà tenir una ordenança municipal aprovada.

 

ARXIVAT A:
Medi ambientContaminació
Anar al contingut