Les competències bàsiques milloren, excepte el català a l'ESO, que toca fons, i l'anglès
- TEMA:
- Educació
Escoles i instituts milloren els resultats de forma generalitzada en totes les matèries, tret de l'anglès tant a primària com a l'ESO, i el català a secundària, que continua baixant i assoleix els pitjors nivells de l'última dècada.
Són els resultats que s'han presentat aquest dijous de les competències bàsiques, fetes a alumnes de 6è de primària i de 4t d'ESO, en què s'han reduït les diferències entre gèneres i entre els centres d'alta i baixa complexitat.
A primària, l'anglès punxa
Si ens fixem concretament en els alumnes de 6è, milloren en totes les competències respecte al curs passat, menys en llengua anglesa, en què el que pitjor porten és la comprensió oral.
Sorprèn el fet que l'anglès hagi obtingut la pitjor nota històrica, mentre que l'any passat va ser el tercer any en què millor es va qualificar la llengua estrangera. També va ser la matèria amb millor qualificació, mentre que enguany és la pitjor.
En canvi, es manté la tendència a l'alça en matemàtiques, català, castellà --que es recupera de la davallada del curs passat-- i medi natural, que trenca la tendència a la baixa dels darrers dos anys.
En les competències lingüístiques, les noies continuen traient millor puntuació que els nois, mentre que en la competència matemàtica són els nois els que obtenen millors resultats.
A l'ESO, el català en mínims històrics
A 4t d'ESO s'han obtingut també les millors puntuacions globals dels darrers dos cursos, però els alumnes punxen en català i anglès. El català perpetua la baixada des del 2022 i treu la pitjor qualificació en 11 anys, mentre que l'anglès baixa lleugerament.
Igual que a primària, en matemàtiques es manté la tendència alcista dels darrers dos anys, però lluny encara dels nivells prepandèmia i continua sent la que treu pitjor nota a nivell global.
També puja la nota de ciència, tecnologia i enginyeria, on s'obté els millors resultats de la història, mentre que el castellà es recupera de la davallada observada el curs passat.
També a l'ESO les noies treuen millor nota en llengües, mentre que els nois són més bons en matemàtiques. Una bretxa de gènere que desapareix en la competència en ciència, tecnologia i enginyeria, on nois i noies obtenen puntuacions molt similars.
En la presentació dels resultats, la consellera d'Educació en funcions, Anna Simó, ha valorat positivament la millora general de resultats iniciada l'any passat.
"La pandèmia va marcar un abans i un després. Estem davant d'uns resultats que comencen a marcar unes tendències que són interessants i esperançadores per al sistema. És important poder establir mesures de suport per focalitzar el que cal millorar, com el català i les matemàtiques a secundària. A més, introduirem mesures per millorar l'anglès."
Les avaluacions de les competències bàsiques donen un respir, després dels mals resultats del 2022 i de la sacsejada al sistema educatiu arran del darrer informe PISA, que es fa a alumnes de 15 anys en una vuitantena de països.
L'informe va posar de manifest una patacada a Catalunya, on el rendiment de l'alumnat var baixar en picat en les tres matèries analitzades: matemàtiques, ciència i lectura, situant els catalans a la cua d'Espanya, només per davant de Ceuta, Melilla i Andalusia.
- ARXIVAT A:
- Educació