Les escoles també fan Erasmus: es triplica l'interès per aquests programes en 10 anys

En deu anys s'han triplicat els projectes d'escoles i instituts catalans finançats per la UE que fomenten la mobilitat d'alumnes i docents

Mireia Rom SalvadorActualitzat

El programa Erasmus+ és molt conegut entre els estudiants universitaris, que tenen l'oportunitat d'estudiar una temporada a l'estranger, però des de fa uns anys també està creixent a les escoles i instituts

Els docents viatgen per formar-se o observar bones pràctiques, i els alumnes fan estades curtes en un altre país. 

En els últims deu anys, s'ha triplicat el nombre de projectes d'escoles i instituts catalans aprovats per la Unió Europea, que és qui en cobreix les despeses. El 2014, el primer any, se'n van acceptar 69. L'any passat ja en van ser 225

Fins al 2027 Europa destinarà a aquests programes 26.000 milions d'euros, el doble que a l'anterior convocatòria (2014-2020). Un impuls que el Departament Educació veu com una oportunitat perquè més centres presentin els seus projectes.

L'objectiu de la UE és que tots els alumnes hi participin almenys una vegada al llarg de la seva escolarització obligatòria, en una activitat de mobilitat internacional.

Alumnes de les escoles Les Acàcies i Rastaalan de Finlàndia, junts a l'aula a Barcelona

Intercanvis internacionals a primària

Durant una setmana, els alumnes de cinquè de primària de l'Escola Les Acàcies de Barcelona tenen nous companys de classe.

Són una desena de nens i nenes de l'Escola Rastaalan, del municipi d'Espoo, a Finlàndia. Han vingut acompanyats dels seus mestres i s'allotgen a casa de famílies de l'escola. 

Tenen interès, sobretot, per conèixer la cultura catalana, per això els docents han adaptat el contingut de les classes, amb sortides culturals i una activitat de plàstica, per exemple, per treballar el trencadís d'Antoni Gaudí.

A més, els estudiants han preparat exposicions en anglès per donar-los a conèixer aspectes com la gastronomia, les tradicions o personatges destacats de Catalunya. 

Però, en realitat, estan aprenent molt més. "Fan nous amics, guanyen confiança en ells mateixos, aprenen a estar lluny dels pares...", valora Taija Palonkankare, coordinadora Erasmus+ de l'Escola Rastaalan. Està convençuda que d'aquests dies s'emportaran "una experiència per a tota la vida".


Millorar l'ensenyament de les matemàtiques

Les dues escoles estan en contacte des de principi de curs i ja tenen diversos projectes en marxa. Mestres de Les Acàcies visitaran el centre de Finlàndia amb l'objectiu de millorar l'ensenyament de les matemàtiques, i el curs que ve completaran l'intercanvi: els alumnes de l'escola, que ja faran sisè, viatjaran a Espoo per saber com viuen els nens i nenes que els han visitat. 

Entrada de l'escola Les Acàcies de Barcelona, on estudiants finlandesos han fet una estada

"Potser no tot l'alumnat d'entre 11 i 12 anys està preparat madurativament per a una experiència d'aquestes característiques, però per als que sí que ho estan, és brutal", assegura Raquel Hernández, coordinadora Erasmus+ de l'Escola Les Acàcies

El centre va començar a participar en projectes Erasmus+ el 2008 i l'impacte ha estat "molt positiu", especialment "per als infants que mai s'haurien plantejat conviure uns dies amb estudiants d'un altre centre educatiu a l'estranger". 

De fet, un dels criteris que es valoren des de la xarxa Erasmus+ és que els centres fomentin que l'alumnat vulnerable també tingui l'ocasió de viatjar. 


Observar bones pràctiques per millorar la docència

Per la seva banda, Hernández considera que la possibilitat de conèixer nens i nenes de la mateixa edat d'altres països "ajuda a fer créixer el sentiment de pertinença a la comunitat europea" i "els fa veure que l'aprenentatge de les llengües estrangeres no és només una matèria de l'escola, sinó que els obre la porta al món". 

A l'Escola Colors, de les Franqueses del Vallès, dues mestres van anar a Moreira de Cónegos, a Portugal, per observar com treballen a l'agrupació d'escoles Virgínia Moura, on molts dels alumnes també són nouvinguts o d'origen estranger, i necessiten un suport específic lingüístic i social.

Trobada de mestres catalanes amb col·legues de les escoles Virgínia Moura de Portugal

Es van fixar, especialment, en la manera com integren les llengües de l'alumnat en el dia a dia de l'escola. "Donen molta importància al fet que tothom se senti part del centre: famílies, infants, vetlladors, mediadors…, i aquest és un dels aspectes en què podem millorar com a centre", assenyala Olga Fernández, una de les docents que van participar en l'intercanvi. 

Com a exemple, assenyala que les escoles portugueses organitzen festes per donar a conèixer les cultures de tot l'alumnat, en què famílies i infants comparteixen amb la resta la gastronomia, la música, la dansa o les tradicions dels seus països d'origen. 

A la tornada, les docents que han viatjat expliquen a la resta del claustre el que han observat. "A partir d'aquí, fem una avaluació de si les estratègies d'altres centres poden ser aplicables a la nostra escola", explica Laura Ruiz, coordinadora del programa Erasmus+ del centre. 

De moment, han començat per fer més visibles la vintena de llengües d'origen de l'alumnat de l'escola i ja estan preparant noves mobilitats de cara al curs que ve. L'objectiu, a llarg termini, és que els alumnes també puguin entrar en contacte amb infants d'altres països.

Fa 9 anys que Comenius es va integrar a Erasmus+

El programa Erasmus+ es va engegar el 2014 per englobar tots els programes de mobilitat internacional en l'àmbit educatiu, entre els quals, el programa Comenius, específic d'escoles i instituts. 

Els centres interessats han de presentar un projecte on han d'explicar quines millores educatives volen aconseguir i quines activitats tenen previstes per assolir els seus objectius. 

Per fomentar-ne la participació, el Departament d'Educació ha posat en marxa un servei d'assessorament als centres. La demanda s'ha disparat: han passat de fer una cinquantena d'assessoraments a l'any a 170 el curs passat. 

A més, ja hi ha 171 centres que han obtingut una acreditació que els permet implementar el seu projecte al llarg de diversos cursos, com és el cas de l'Escola Les Acàcies. 

L'objectiu és que la mobilitat, tant si inclou l'alumnat com el professorat, reverteixi en una millora de la pràctica educativa al centre i, a la llarga, en tot el sistema. 

Alumnes de les escoles Les Acàcies i Rastaalan de Finlàndia, junts a l'aula a Barcelona

 

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut