Les estacions de Rodalies arrosseguen problemes d'accessibilitat tot i el canvi de proveïdor
Gairebé dos mesos després de l'entrada en vigor del contracte amb la nova empresa de manteniment, les escales mecàniques i ascensors d'estacions com El Prat de Llobregat, Plaça Catalunya de Barcelona i Granollers, entre d'altres, continuen sense funcionar
Diuen que el temps ho cura tot. Però, segons sembla, no ho repara tot. Un bon exemple el trobem a l'estació del Prat de Llobregat. Fa dos mesos, les quatre escales mecàniques estaven espatllades.
I dels quatre ascensors, només en funcionava un. Ara, sis setmanes després, no continua igual, sinó pitjor: l'únic ascensor que oferia servei també s'ha avariat. Els usuaris ja no tenen cap alternativa: han de pujar i baixar escales per accedir o sortir de les andanes.
L'Elena, indignada, carrega l'equipatge i puja i baixa, com pot, les escales.
"Vaig a Sitges i el que m'han dit és que puc seguir fins a l'estació de Sants, on hi ha un ascensor, i que des d'allà faci el transbord cap a Sitges. Esclar, et dius: però això com pot ser?"
Per l'Albert, un altre passatger de l'estació, és "una vergonya absoluta".
"És una falta de respecte a tots els usuaris, però, sobretot, a la gent d'edat avançada o que té mobilitat reduïda."
Renfe i la Generalitat culpaven l'empresa encarregada del manteniment d'aquests aparells de les reiterades incidències i la falta de solucions. Es tractava de la companyia Schindler, a qui acusaven de manca de respostes i planificació.
Per posar-hi remei, l'1 de febrer van canviar de proveïdor i va assumir-ne la tasca Tyssen. De moment, però, el problema continua.

Plaça Catalunya o Granollers, també amb problemes des de fa mesos
Un altre punt de la xarxa ferroviària que fa mesos que pateix problemes similars és l'estació de Plaça Catalunya, a Barcelona, una de les més concorregudes del país.
Malgrat el gran volum de passatgers que circulen per aquest punt cada dia, diversos ascensors i escales mecàniques porten setmanes i mesos fora de servei. Els passatgers, indignats i impotents, destaquen que és una "falta de vergonya i empatia" cap a tots els usuaris, sobretot els que depenen directament d'aquestes instal·lacions per arribar a les andanes.
El Rafael Fernández ha de caminar amb l'ajuda de dues crosses.
"És una vergonya no només d'aquesta estació, perquè vinc de Terrassa i allà tampoc funcionen. He vist una dona gran que ha hagut de marxar i mira'm a mi, que em moc com puc. Porto dues hores per fer el trajecte Terrassa-Barcelona."
Una queixa que comparteix el Josep Maria Marco, que explica que ha presentat una instància demanant explicacions fa setmanes, "però ningú s'ha dignat a respondre-la".
"Realment és vergonyós i, si aquest és el transport que es vol estimular perquè la gent no agafi el cotxe per una qüestió verda, ens estan prenent el pèl."
Els usuaris de l'estació de Granollers també han de fer front a la mateixa problemàtica: els ascensors i escales mecàniques estan en mal estat i fora de servei des de fa mesos. El malestar entre els viatgers continua creixent, amb la sensació que les solucions mai arriben, tot i les promeses de millora.
Per la Puri Molina, que es desplaça amb un bastó i una màquina per respirar, és un problema haver de pujar i baixar escales. A hores d'ara ja ha perdut el compte de quantes reclamacions ha escrit: "Jo en seguiré presentant, però quan els demanes si tindrà algun resultat, s'encongeixen d'espatlles".
Mentrestant, la Marianela, que carrega el cotxet del seu fill, es mostra resignada i fa el que pot.
"No funciona cap ascensor. Ara hauré de baixar amb el nen les escales i, després, tornar a pujar per agafar el cotxet i cap avall una altra vegada."

La nova empresa fa una "anàlisi exhaustiva" de les avaries
Tyssen, la nova empresa encarregada del manteniment de tots aquests aparells, assegura que fa una revisió exhaustiva de tots els equips per identificar i reparar les avaries com més aviat millor.
Per resoldre els problemes d'accessibilitat a les estacions de Rodalies, el nou contracte de manteniment preveu una inversió de més de vuit milions i mig d'euros.
D'acord amb la seva planificació, les incidències s'haurien de resoldre aviat, cosa que esperen uns usuaris que, amb la paciència al límit, ja no volen esperar més temps.