La Corunya

Les frases que va deixar el "Prestige"

Victòria MiróActualitzat
El vell petroler "Prestige", un vaixell monobuc d'armador grec que transportava 77.000 tones de fuel rus de Letònia a Gibraltar es va accidentar el 13 de novembre del 2002 davant de la Costa de la Mort de Galícia.

Sis dies més tard, després de ser remolcat primer cap a la costa, després cap al nord, cap a aigües franceses i britàniques, i finalment cap al sud, mar endins, cap a aigües portugueses, el "Prestige" va partir-se en dos i es va enfonsar. El petroli, però, no va perdre's al fons del mar ni va passar a "asfaltar el fons marí" com pretenien les autoritats espanyoles. Segons es va saber després, en el seu camí cap al sud, (amb la intenció de fer-lo arribar a Cap Verd, l'únic país que acceptava un vaixell accidentat en aquelles condicions) el petroler es va endinsar en la zona de l'anomenada corrent de Nadal, que va dur el cru que rajava directament contra la costa de Galícia.  

El resultat va ser una catàstrofe natural de grans dimensions, que va superar en tones vessades al d'"Exxon Valdez" -que el 1989 es va accidentar a Alaska i va abocar 50.000 tones- o al de l'"Erika" – que el 1999 va naufragar davant la costa francesa i va deixar escapar 10.000 tones de cru. En el cas del "Prestige", un any després, les xifres oficials indicaven que s'havien vessat sobre les costes de Galícia i el Cantàbric un total de 63.000 tones de petroli.

Però no hi va haver dimissions polítiques ni imputacions judicials. El petrolier, això sí, va deixar una reguera de frases que tornen a aflorar ara, gairebé 10 anys després dels fets, arran del judici que s'enceta aquest dimarts.

- "No vaig a les platges per no molestar els que estan netejant". Aznar, president del govern espanyol, desembre del 2002. L'aleshores cap de l'executiu del PP no va anar a Galícia fins un mes després de l'inici de la crisi. Concretament va tardar 24 dies. Va ser en una visita llampec en què només es va entrevistar amb el president de la Xunta, Manuel Fraga, i amb el seu vicepresident, Mariano Rajoy. Durant el mes de desembre, quan la catàstrofe ja era evident, Aznar també va admetre que el govern espanyol havia comès "errors d'apreciació". Aleshores demana disculpes, i per fer front a les veus que l'acusen d'haver-se desentès de la gestió de la crisi, diu que per ell el més fàcil hagués estat estar a Galícia però que s'ha quedat on és més útil (a Madrid).

José María Aznar, però, no va estar-se sempre a la capital.  El president del govern espanyol no va anular els seus viatges a l'exterior i fins i tot, segons va denunciar l'escriptor gallec Suso del Toro, autor del llibre "Nunca Mais", en aquells dies Aznar  va anar a la televisió italiana, en un plató de Raffaela Carrà. De fet, quan va visitar Galícia per primer cop venia d'un viatge de dos dies a Copenhaguen per participar en el Consell Europeu que va tancar la presidència danesa de la UE.

Aznar també es queixaria, posteriorment, a un periodista de Telecinco, del ressò del "Prestige" als mitjans, afirmant que "la catàstrofe de l'"Exxon Valdés" només va tenir dues portades", segons el mateix Suso del Toro.

-"Són uns petits filets els que s'han vist". "En concret, hi ha quatre regueres que s'han solidificat amb aspecte de plastilina estirant-se verticalment". "Deu sortir d'alguna de les esquerdes i els tècnics estudien què significa això". Mariano Rajoy, vicepresident del govern espanyol, va dir-ho en un intent de minimitzar la catàstrofe. Era el 5 de desembre del 2002. Més tard, es corroboraria que efectivament el vessament continuava i s'engegaria una cara i complexa operació perquè la nau "Nautilus" segellés les esquerdes, feina que es va donar per acabada el 23 de gener del 2003.

-"Vaig estar de cacera quatre hores i vaig tornar sense menjar". Manuel Fraga Iribarne, president de la Xunta de Galícia, va sortir al pas de les informacions que afirmaven que va estar de cap de setmana fora de Galícia durant els dies més crítics. "No tindrà efectes sobre el medi ambient", va dir també quan el "chapapote" va arribar a les costes gallegues.

-"A la quinta forca", allà va ordenar enviar el "Prestige" l'aleshores ministre de Foment, Francisco Álvarez-Cascos. El "Prestige" va passar d'apropar-se a la costa el dia 13 de novembre, on s'hauria mirat de contenir el vessament i transvassar el cru que contenia, a ser remolcat cap al nord el 14. Però davant les protestes de Gran Bretanya i França el rumb es va corregir i el vaixell va desfer camí ara rumb a aigües portugueses. El periple es va acabar el 19 de novembre al matí. El petrolier es va partir en dos i va naufragar. Però no estava "a la quinta forca", sinó a 250 quilòmetres.

-"Vam pensar a bombardejar el 'Prestige' per enfonsar-lo o fer fer cremar el fuel", Federico Trillo. El 20 de novembre, l'endemà de l'enfonsament, el ministre de Defensa confessava que s'havien arribat a plantejar atacar l'embarcació.

-"A la catàstrofe del 'Prestige' només hi ha un culpable: el vaixell". Ana Botella, ho va dir el 12 de desembre del 2002.

-"Dimitir? No, i per una raó molt simple: Si hagués vist algú que ho pogués fer millor potser, però he pensat que la meva experiència, paciència i serenitat podien servir a un país que m'ha reelegit per quarta vegada per una gran majoria". Fraga ho va dir ja el 2003, el 13 de gener.

El vessament del "Prestige" va acabar afectant finalment fins a 3.000 quilòmetres de costa a Galícia i Cantàbria.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut