Les incògnites de l'accident aeri a Corea del Sud: experts neguen la hipòtesi dels ocells

Els comandants Èric Besora i Ramon Vallès, amb 20 i 30 anys d'experiència, creuen que el motiu pel qual no s'ha desplegat el tren d'aterratge no pot haver estat un estol d'ocells

RedaccióActualitzat

Els experts consultats pel Canal 324 posen en dubte que un estol d'ocells hagi estat el causant que el tren d'aterratge de l'avió accidentat a Corea del Sud no s'hagi arribat a desplegar.

L'aparell de la companyia de baix cost Jeju Air ha explotat aquest diumenge després d'intentar aterrar sense rodes a l'Aeroport Internacional de Muan. En tocar a terra, l'aeronau, del model Boeing 737-800 de dos motors, ha sortit de la pista d'aterratge i s'ha incendiat després d'impactar contra un mur. Era el vol 7C2216.

De les 181 persones que volaven a l'aeronau, només dues n'han pogut sortir amb vida.

L'editor del mitjà especialitzat en aviació AirlineRatings, Geoffrey Thomas, en declaracions a Reuters ha dit que hi ha imatges del suposat impacte d'un ocell amb l'avió just abans d'aterrar. Tot i això, l'expert assenyala que encara no se sap si aquest succés "va provocar una sèrie de problemes a la cabina", un extrem que, en principi, considera improbable.

Entrevistats pel 324, els comandants Èric Besora i Ramon Vallès, amb 20 i 30 anys d'experiència pilotant avions respectivament, també han explicat que se'ls fa difícil creure que un grup d'aus hagi tingut un impacte tan gran en el sinistre de l'aeronau.

Malgrat això, tots dos assenyalen que caldrà esperar el resultat de la investigació --que trigarà mesos a esclarir-se-- per determinar què ha passat exactament.


Els ocells són "com un mosquit"

Segons han explicat els dos comandants, aquest tipus d'avions disposen de diversos mecanismes automàtics i manuals per fer que el tren d'aterratge baixi. En aquest sentit, tots dos indiquen que és complicat, malgrat que no impossible, que tots ells hagin fallat alhora, i encara més que això hagi passat per culpa d'un grup d'ocells. Així ho ha manifestat Vallès:

"És molt evident que les rodes no hi són. S'ha d'esbrinar el motiu de per què. Dubto molt que un impacte d'ocells pugui impedir que les rodes baixin. Personalment, no hi veig la relació."

Per la seva banda, Besora afirma que els xocs amb ocells són un fet habitual i, en general, amb un impacte ínfim en els vols: "És com quan vas amb cotxe i xoques amb un mosquit: només deixa una marca". Tot i això, el pilot indica que en els casos que creen algun tipus de complicació, "el més habitual és que aquesta es produeixi en els motors, no en els mecanismes de l'aeronau".

Avió estavellat Jeju Air.
L'avió s'ha incendiat després de xocar amb un mur (Reuters)

Donades les circumstàncies, tant Vallès com Besora s'han mostrat sorpresos pel fet que els pilots hagin intentat l'aterratge sense tenir el tren d'aterratge desplegat. "No és el primer cop que això passa a la història de l'aviació, però normalment el que es fa és anar a una zona a cremar combustible per alleugerir el pes de l'avió mentre des de l'aeroport es prepara la pista amb espuma perquè en aterrar no hi hagi fricció", ha detallat Vallès. Res d'això ha succeït en aquest cas.

Per Besora, davant d'una situació així mai s'ha d'intentar aterrar directament:

"Si el tren d'aterratge no baixa, el que no faràs mai, ni jo ni ningú, és continuar amb l'aterratge."

Preguntat per si el pilot podia desconèixer que no tenia el tren d'aterratge desplegat, Vallès ha descartat completament aquesta possibilitat. "En un avió modern com aquest hi ha tants avisos visuals i acústics que és impossible que el pilot desconegués que les rodes no havien baixat", ha afirmat i ha afegit:

"No sabem si el pilot ha hagut de precipitar l'aterratge perquè no tenia combustible. Caldrà esperar a veure les caixes negres, però em sobta que l'aeroport no iniciés els protocols de seguretat."

De fet, abans d'intentar l'aterratge l'avió ja havia enviat un senyal de socors a la torre de control.

Sobre les circumstàncies de l'accident, Thomas ha manifestat la seva estranyesa pel lloc on estava situat el mur amb què ha xocat l'avió. Ho ha manifestat en declaracions a Reuters:

"Mai no hi hauria d'haver un mur a prop de la pista. Al vídeo es veu que l'avió surt de la pista i després viatja uns 100 metres, possiblement menys, i xoca contra el mur. No ho puc assegurar, però diria que tenir aquest mur contravé absolutament les normes internacionals"

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut