Les matemàtiques a la selectivitat, suspeses per primer cop en 10 anys: què està fallant?
La nota mitjana s'ha quedat al 4,87, més de mig punt de diferència respecte al 2023, i el professorat apunta a causes més enllà de la dificultat de l'examen
Alguns dels estudiants que enguany han fet la selectivitat ja van veure en fer l'examen de matemàtiques que no els havia anat bé i hi va haver queixes per la seva dificultat. Les notes han confirmat els pronòstics i, per primer cop en 10 anys, la mitjana ha sortit suspesa.
Amb un 4,87, suposa més de mig punt de diferència respecte al 2023, quan va ser de 5,49. L'any anterior havia sigut de 6,12, una lleugera millora respecte al 5,56 del 2021 i en la línia del 6,25 del 2020.
El professorat considera que el nivell era similar a la d'altres anys i que les notes confirmen unes dificultats que ja es van detectar en l'informe PISA. A Catalunya, els resultats van ser els pitjors dels últims 20 anys. Ho explica David Virgili, cap del Departament de Matemàtiques de l'Escola Galí Bellesguard:
"És pràcticament impossible que si a 1r de Batxillerat recuperem continguts de 3r i 4t d'ESO, a 2n puguem preparar temari. Hem d'atacar el problema de les mates a secundària."
Albert Vilalta, professor de Didàctica de les Matemàtiques a la Universitat Autònoma de Barcelona, també apunta a etapes prèvies:
"Aquest any, de les sis preguntes, en cinc l'àlgebra tenia moltíssim pes. Es pot plantar la llavor des d'infantil o primer cicle de primària per preparar els alumnes per al pensament algebraic."
Una hora menys i més temari
A més, els alumnes que s'han presentat a la selectivitat han tingut una hora obligatòria menys de matemàtiques, segons marquen els nous currículums. Ho explica Josep Margenat, cap del Departament de Matemàtiques a l'Institut Santa Eulàlia de Terrassa:
"A 1r de batxillerat ha passat de 4 a 3 hores i després s'han trobat que s'ha afegit temari. Amb aquesta combinació, potser les notes s'han vist afectades."
Part d'aquest nou temari va sortir a la prova, com explica Núria Giribets, coordinadora de batxillerat i professora de matemàtiques a La Salle Girona:
"L'exercici de probabilitat i estadística en si no era molt difícil, però en el context exposat a l'examen no ho havien practicat mai i la dificultat es duplica."
Per això, el professorat reclama més hores de matemàtiques i insisteix en la falta de docents especialistes. És un problema que comparteixen amb llengua i literatura catalanes, la matèria que, amb un 6,62, ha obtingut la pitjor nota mitjana en la fase general.
- ARXIVAT A:
- Educació Selectivitat