
Les obres de l'L8 arriben a la Travessera de Gràcia: tallada entre la Via Augusta i Sant Gabriel
A la zona de la plaça Gal·la Placídia es reubica l'espai de jocs infantils, es canvia el sentit de circulació entre els carrers Gran de Gràcia i Sant Gabriel i es modifiquen les línies 87 i 114 de bus
Les obres de connexió de les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia dels Ferrocarrils de la Generalitat (FCG) a Barcelona arriben a la zona de la Travessera de Gràcia a partir de la nit de dilluns a dimarts --17 i 18 de març--, i l'afectació durarà fins que s'acabin els treballs.
La construcció de la nova estació d'FGC de Gràcia comporta el tall de la Travessera entre la Via Augusta i el carrer de Sant Gabriel. Mentre duri el tall, la travessera canvia de sentit entre els carrers Gran de Gràcia i Sant Gabriel.
També es reubica l'espai de jocs infantils de la plaça Gal·la Placídia, que es trasllada a la banda muntanya de la plaça.
Pel que fa a les línies de bus afectades --la 87 i la 114--, s'han dissenyat itineraris alternatius.
L'obra civil de la futura estació va començar el gener de 2024 i té una inversió de 412 milions d'euros.
Canvi d'accessos i sentit de la circulació
El tall d'aquest tram de la Travessera fa que es redirigeixi l'accés al carrer de Sant Gabriel. Durant les obres s'hi entrarà des del carrer Gran de Gràcia i la sortida serà cap al carrer de Santa Eugènia.
Els trams dels carrers de Neptú i de la Riera de Sant Miquel entre el carrer de Lluís Antúnez i la Travessera de Gràcia, quedaran en atzucac, és a dir sense sortida, amb accés exclusiu de veïns i vehicles d'emergència.

En el primer dia d'afectacions, aquest dimarts al matí, hi ha hagut desinformació entre els conductors que no podien continuar per la Travessera de Gràcia.
Només poden entrar al tram tallat els vehicles que van al pàrquing de Travessera i alguns es colen. "Massa obres a la vegada", explica a TV3 l'Antonio, taxista.
Afectacions a les línies 87 i 114 de bus
Pel que fa a les línies de bus afectades, la 87 i la 114, s'han dissenyat itineraris alternatius:
D'una banda, la línia 87 modifica el recorregut per mantenir parades a Gal·la Placídia i Fontana. De baixada, el bus es desviarà des de Riera de Cassoles per Guillem Tell i en sentit mar per Balmes, fins a girar per Comte de Salvatierra i tornar a pujar per Via Augusta fins a la rambla del Prat i recuperar l'itinerari original per Gran de Gràcia, on mantindrà les parades existents.
La parada de la Travessera de Gràcia se substituirà per una a la Via Augusta, i la de Gran de Gràcia a Fontana se substituirà per una nova parada a la rambla del Prat.
La 114 reduirà el recorregut per evitar passar per la Travessera de Gràcia, tot i que manté les parades de Ros de Olano que donen servei al centre de la Vila. En aquest sentit, el nou itinerari ja no arribarà fins a la Via Augusta i es quedarà a Gran de Gràcia, des d'on tornarà a agafar el sentit Besòs per Montseny fins a Torrent de l'Olla i continuar així per l'itinerari original fins a Còrsega.
Els caps de setmana, el 114 mantindrà l'itinerari habitual, on no es desvia de Torrent de l'Olla.
Connectar la xarxa de FCG a l'interior de Barcelona
Aquests treballs corresponen a l'obra d'infraestructura per al perllongament de la línia d'FGC Llobregat-Anoia i la seva connexió amb la del Vallès, que executa el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica.
El projecte inclou la construcció d'un túnel de 4 quilòmetres i tres noves estacions: Hospital Clínic (intercanvi amb L5), Francesc Macià (intercanvi amb tramvia) i Gràcia (FGC). A més, es remodelaran les estacions actuals de Plaça Espanya i de Gràcia.
L'obra civil va començar el gener de 2024, amb un termini d'execució de 58 mesos, gairebé 5 anys. El pressupost és de 300 milions d'euros i, sumats els imports previstos per a les instal·lacions de túnel i estacions i d'arquitectura de les estacions, la inversió per a aquesta actuació s'estima en 412 milions d'euros.
L'objectiu és millorar i ampliar la cobertura en transport públic en zones densament poblades, facilitar un accés directe dels usuaris de la línia cap al centre de Barcelona i incrementar la connectivitat a través de les noves estacions. La previsió és que els treballs beneficiïn 19,5 milions d'usuaris.
- ARXIVAT A:
- MobilitatAjuntament de Barcelona