Un tren de Ferrocarrils de Catalunya (ACN)

Les obres per unir les línies d'FGC del Vallès i el Baix Llobregat començaran al gener

Es farà un nou túnel entre plaça Espanya i Gràcia i hi haurà dues noves estacions: Hospital Clínic i Francesc Macià

RedaccióActualitzat

Ja hi ha data per a l'inici de les obres que han de connectar, amb un nou túnel, les línies del Vallès i del Baix Llogregat-Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC): serà el dia 8 de gener, el primer dilluns laborable després de les vacances de Nadal i Reis.

Es tracta d'un túnel de 4 quilòmetres que sortirà de l'estació de plaça Espanya, passarà per dues noves estacions, Hospital Clínic i Francesc Macià, i arribarà fins a Gràcia. A Gràcia s'hi farà una altra nova estació just a sota de l'actual. I a més, les actuals estacions de Gràcia i plaça Espanya es remodelaran

A Hospital Clínic hi haurà enllaç amb l'L5 i a Francesc Macià, amb el tramvia.

La connexió entrarà en servei no abans del 2029 i costarà 412 milions d'euros.

Segons la Generalitat, es guanyaran gairebé 15 milions d'usuaris nous anuals. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, destaca que l'obra permetrà "cobrir alguns àmbits de la ciutat que ara mateix no tenen transport subterrani".


Es redueix l'impacte al parc de Joan Miró

El parc de Joan Miró es convertirà en centre d'operacions i això vol dir que estarà ocupat a partir de l'estiu del 2024.

Ara bé, s'ha redefinit el projecte perquè l'afectació del parc sigui menor del que s'havia previst inicialment, ja que aquesta és una qüestió polèmica.

Això implica un sobrecost de 6 milions d'euros, però s'aconsegueix reduir la superfície afectada fins als 5.300 metres quadrats, un 12% del parc. Inicialment, n'havien de ser 8.800.

El nombre d'arbres afectats es redueix de 178 a 118. Quan acabi l'obra es replantaran

La Generalitat assegura que les alternatives al parc Joan Miró tenien un impacte econòmic o en la mobilitat inassumible. En aquest sentit, Sanglas assegura:

"No recollim el 100% de les demandes dels veïns, però creiem que recollim l'esperit d'aquesta voluntat"

Tot i que una part de les operacions sí que es traslladaran a altres llocs, el parc de Joan Miró seguirà sent el centre.

Concretament, l'inici de les obres suposarà les primeres ocupacions de l'espai en cinc àmbits de la ciutat: entre Plaça Espanya i Avinguda Paral·lel, a les confluències entre Comte d'Urgell i Consell de Cent, Rosselló i entre Buenos Aires i la Plaça Francesc Macià; i en l'àmbit de Gal·la Placídia i Travessera de Gràcia.


La tuneladora foradarà durant dos anys i mig

A la Gran Via, passat el centre comercial de les Arenes, entre els carrers Llançà i Vilamarí, es farà el pou d'atac per on ha d'entrar la tuneladora, que començaria a perforar el subsòl a finals del 2025.

Aquest serà el punt on es farà entrar la tuneladora, i des d'on començarà a perforar, a unes profunditats d'entre 40 i 52 metres. Avançarà per un "terreny bo", segons els tècnics, i esquivant altres infraestructures, com ara les línies L1 i L5 del metro --hi passarà per sota-- o les vies d'Adif.

Les dues noves estacions es faran al carrer Urgell: una, a l'altura del carrer Rosselló, i l'altra, a tocar de Francesc Macià.

Estarà foradant durant dos anys i mig. De fet, a la Gran Via, entre els carrers Tarragona i Llançà, s'hi van començar a fer l'estiu de l'any passat els treballs previs, com ara la desviació de serveis.

Si es compleixen els terminis, la tuneladora no coincidirà, en principi, amb la tuneladora de la Línia 9, que està previst que acabi el recorregut a la plaça Lesseps a principis del 2024.


Un projecte de fa més de dues dècades

Amb l'inici d'obres el 8 de gener arrenca un projecte plantejat fa més de 20 anys.

Quan tot sigui una realitat, un usuari de Manresa, Igualada, Sant Boi o l'Hospitalet, per exemple, podrà anar fins a Gràcia sense baixar del tren. Si allà volgués seguir cap al Vallès, sí que hauria de fer un transbordament a la mateixa estació.

 

ARXIVAT A:
Infraestructures
Anar al contingut