
Les propostes dels partits pel caos de Rodalies: d'allargar la gratuïtat a reprovar Paneque
Junts, ERC i la CUP portaran a votació la reprovació de la consellera Paneque, mentre que el PP i Vox demanen aturar el traspàs de Rodalies
Allargar els abonaments gratuïts de tren, accelerar el traspàs a la Generalitat i monitorar les incidències diàries en el servei són només algunes de les propostes que han presentat els grups parlamentaris en el marc del debat monogràfic sobre el caos de Rodalies, que ha començat aquest dimarts al Parlament i culminarà dijous a la tarda amb la votació de les propostes de resolució.
A més, bona part dels grups de l'oposició coincideixen a demanar reprovacions i peticions de dimissió. Junts, ERC i la CUP apunten a la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i republicans i juntaires també afegeixen a la llista els responsables de Renfe i Adif, mentre que el PP apunta contra el ministre de Transports, Óscar Puente.
A baix de tot d'aquesta notícia hi trobaràs els documents complets amb totes les propostes que planteja cada grup.

Junts assenyala responsables i vol un traspàs "real i efectiu"
Junts comença les seves propostes de resolució constatant el "dèficit històric d'inversions" de l'Estat a Catalunya, que xifra en 50.000 milions d'euros. En aquest context, planteja a la cambra "reprovar l'actitud dels successius presidents de l'empresa Renfe", incloent-hi Isaías Táboas i Raül Blanco, "amb vinculació al PSC". També demana el cessament de la consellera Sílvia Paneque "per la seva mala gestió en l'escalada d'incidències experimentada en els darrers mesos".
Pel que fa a les propostes per millorar el servei, Junts demana que el Parlament es posicioni a favor d'un "traspàs real i efectiu", calendaritzat i amb transferència de recursos econòmics, i reclama que s'emprenguin "les accions necessàries" per integrar-hi el servei de Mitjana Distància.
Així mateix, demana estendre a tota la xarxa el model de "reconeguda excel·lència" de FGC i impulsar una formació de tècnics i maquinistes "que asseguri una gestió catalana de la infraestructura". El grup també proposa millores concretes en les línies ferroviàries d'arreu del país, com el possible trasllat de la línia costanera del Maresme, el desdoblament complet fins a Ripoll, la quadruplicació entre Castelldefels i Sants, la nova estació de Vilafranca del Penedès o fer una nova línia per al transport de mercaderies per l'interior del Camp de Tarragona.

ERC apunta als caps de Renfe i Adif
Sense demanar-ne el cessament, ERC insta el Parlament a "reprovar" la consellera de Territori per la seva "incapacitat d'exigir les responsabilitats necessàries a Adif i Renfe", i també reclama la dimissió dels presidents d'aquestes dues empreses.
Les propostes de resolució, a més de constatar el "col·lapse" fruit de la "desinversió estructural i crònica", també reclamen al govern "accelerar el traspàs" i que constitueixi la nova empresa mixta abans del 31 de desembre d'enguany, amb participació majoritària de la Generalitat; que reclami a l'Estat el compliment íntegre de totes les inversions del Pla de Rodalies 2020-2030, o la publicació mensual d'informes sobre incidències, retards i supressions.
Així mateix, el grup posa sobre la taula l'impuls de noves infraestructures com l'Eix Transversal Ferroviari, la Línia Orbital Ferroviària o els dos intercanviadors entre Rodalies i FGC a Sant Cugat del Vallès i Rubí.
El PP i Vox volen aturar el traspàs
El PPC porta una altra reprovació a les seves propostes de resolució, la del ministre de Transports, Óscar Puente, "per la seva constant ineficàcia en la gestió del servei ferroviari a Catalunya" i la seva "incapacitat per adoptar mesures per fer front a les incidències i l'afectació diària en la qualitat del servei i la mobilitat dels viatgers".
A més, els populars insten el govern a "aturar de forma immediata" les negociacions amb el govern espanyol sobre el traspàs de Rodalies a la Generalitat, i que l'executiu de Salvador Illa "centri tots els seus esforços a gestionar i millorar el servei de Rodalies".
Per la seva banda, l'extrema dreta de Vox també reclama "anul·lar tots els acords" que vulguin "segregar serveis i instal·lacions" de la Xarxa Ferroviària d'Interès General.
De la mateixa manera, reclamen "suprimir la figura del Comissionat del Traspàs Integral de Rodalies, cessant el seu responsable i liquidant els contractes en vigor". Altres mesures del grup d'extrema dreta són l'elaboració d'un informe trimestral de seguiment de l'execució de les inversions i també un "pla de desplegament policial en estacions i trens que garanteixi un transport ferroviari segur".
Els Comuns i la CUP aposten per bonificar títols
Els Comuns no demanen explícitament reprovacions, però assenyalen que "la situació de crisi de Rodalies" és responsabilitat dels diferents governs espanyols, "tant del PP com del PSOE", que van prioritzar l'alta velocitat.
El punt més destacat de les seves propostes és el que reclama fer de la inversió ferroviària "la màxima i primera prioritat en matèria d'infraestructures, fins que Rodalies, Regionals i Mitjana Distància funcionin amb normalitat". Per contra, aposten per "abandonar projectes amb un impacte social i ambiental negatiu, com l'ampliació de l'aeroport de Barcelona".
També proposen continuar bonificant els títols fins que els serveis funcionin "amb normalitat". En la mateixa línia, la CUP també planteja exigir al Ministeri de Transport l'allargament dels abonaments gratuïts per viatjar tant amb Rodalies com amb Mitjana Distància "fins a finals del 2026", com a mínim.
D'altra banda, els anticapitalistes comencen constatant tant les "tres dècades de gran manca d'inversions" per part dels governs espanyols com la "molt mala gestió" de Paneque, motiu pel qual demanen "reprovar la seva actuació".
Pel que fa a iniciatives, el grup aposta per crear una comissió d'estudi al Parlament "de compensació i inversió immediata a la xarxa de Rodalies", amb un termini de treball de dos mesos.

El PSC proposa un seguiment trimestral
Com a grup que dona suport al govern, el PSC planteja en les seves propostes la constitució de la nova societat mixta Rodalies Catalunya SA abans del 31 de desembre d'aquest any, i definir, conjuntament amb el Ministeri de Transports, "un calendari clar per al traspàs de les infraestructures de les línies R1, R2 Sud i R3, així com l'estudi per a un futur traspàs de l'R4 i l'R16".
D'altra banda, insten el govern a mantenir reunions trimestrals amb els partits i les entitats municipalistes per fer un seguiment de l'execució del Pla de Rodalies, així com trobades semestrals amb les plataformes d'usuaris per fer seguiment de la prestació dels serveis.
Aliança reclama compensacions
L'extrema dreta d'Aliança Catalana vol instar el govern a "reclamar una compensació econòmica" pels incompliments de l'Estat en matèria ferroviària i aposta per un traspàs "complet i exclusiu" executat per FGC. Així mateix, reclama millorar les connexions ferroviàries amb la Catalunya Nord. El grup també aposta per invertir en les "línies oblidades", crear-ne de noves com un eix transversal ferroviari i impulsar un pla per reforçar la seguretat de la xarxa.
Consulta totes les propostes que fa cada grup