Entrada del Mobile World Congress 2024
Entrada del Mobile World Congress 2024 (3Cat)

Les quatre conclusions i les tendències que deixa el Mobile World Congress 2024

Les curiositats més interessants del MWC 2024, en forma de dispositius que busquen nous límits a la tecnologia actual, i les tendències i conclusions d'una fira que ha tancat amb prop de 101.000 assistents

Enllaç a altres textos de l'autor Antoni Noguera Martínez

Toni Noguera Martínez

Periodista del 324.cat especialitzat en tecnologia

@AntoniNoguera
Actualitzat

Hi ha diferents maneres d'avaluar l'èxit del Mobile World Congress. Any rere any, tendim a fixar-nos en els números freds, amb la ja clàssica distinció entre les xifres pre i post pandèmia. Nombre d'assistents i exhibidors, empreses presents, nombre de països representats a la fira, milions d'euros generats...

En aquest aspecte, 18 anys després del primer MWC, podem dir que les xifres parlen d'un Mobile ben viu. S'esperava rebre 95.000 assistents, però la xifra final és de prop de 101.000 assistents, amb un impacte econòmic que hauria de superar els 460 milions d'euros de l'any passat.

Els organitzadors del Mobile World Congress tenen fe en què els números seguiran a l'alça en les properes edicions. De moment, tanmateix, aquesta edició permet establir unes quantes conclusions i tendències d'aquest sector tecnològic.

Analitzem des de la rellevància d'aquest tipus d'esdeveniments (el continent) fins als productes que hi han tingut presència (els continguts), però també reservem espai per les sempre agraïdes curiositats que ens serveixen d'indicador de la capacitat innovadora de la indústria. 


1. Les fires tecnològiques encara tenen sentit

Una de les conseqüències més tangibles de la pandèmia van ser les restriccions dels espais compartits. Van afectar de ple diversos esdeveniments presencials a tot el món, que van acabar cancel·lant-se.

La majoria no s'han acabat de recuperar (el mateix Mobile no s'acosta encara al rècord de 109.000 assistents el 2019) i d'altres han cancel·lat definitivament, com és el cas de l'E3, la que fins a l'any passat era la fira de videojocs més important del món. Els grans esdeveniments estan més qüestionats que mai en el sector.

Darrere els motius de la decadència de les fires presencials hi ha la pandèmia i l'augment dels esdeveniments en línia, però, sobretot, la tendència cada cop més estesa que les empreses creïn els seus propis espais de presentacions tancades. Recintes privats on no han de competir per l'atenció entre tot el soroll que un esdeveniment compartit com el MWC genera en mitjans de comunicació i xarxes. 

Més enllà dels números, i tenint en compte que es tracta d'un esdeveniment amb un fort component de presencialitat, també és possible parlar de l'èxit del MWC 2024 de manera més subjectiva.

Un compendi de sensacions, que beuen de les impressions personals i compartides en converses amb assistents i habituals i, en general, del pols que hàgim pogut copsar en xarxes socials i fòrums similars. 

Enguany, la sensació subjectiva de visitants i analistes era d'una conferència molt activa, comparada amb els passats anys. Un alt moviment de persones, forta presència d'empreses i gran representació de països, amb la tornada dels visitants asiàtics que s'havien trobat a faltar en edicions anteriors. Una activitat que ja el dimecres anava a la baixa. 

Els estands de companyies asiàtiques han recuperat el protagonisme en el Mobile World Congress 2024 - 3Cat

En general, tot apunta que el format continua tenint sentit per empreses i visitants, que demostren ganes de compartir el moment.

Donar-se d'alta al Mobile World Congress significa començar a rebre desenes de notificacions de missatges i correus electrònics de participants i caps de comunicació d'exhibidors amb propostes de temes, de presentacions, de xerrades... tothom busca trobar-se, explicar els seus projectes i idees, buscar inversió o atenció, si és possible cara a cara.

Les xocolatines, cafès, detalls i petites atraccions són constants en tots els estands. Leds, pantalles, colors cridaners. Tothom vol seduir els ulls distrets de qui es passeja sense un objectiu clar. Acostar-se a mirar un dispositiu o un panell activa els ressorts de persones molt disposades a resoldre't qualsevol dubte. 

Les sales de reunions, obertes o darrere portes, són omnipresents en cada "hall", i no estan precisament buides. Tots els espais tenen cadires i es dinamitzen activitats com els "afterworks", per seguir fent contactes quan acaba la jornada, o "speed-datings", espais de trobada entre startups i inversors on els primers tenen un temps limitat per convèncer els segons. 

Les trobades persona a persona són, sense dubte, l'actiu més important de les fires. Sense tenir molta informació sobre aquestes trobades presencials, i quins negocis es tanquen, el simple fet que es repeteixin i creixin any rere any és prou bon indicador de la seva utilitat.
 

2. Menys novetats i mòbils, més salut

Les darreres edicions ja van marcar el camí, però la del 2024 ha estat definitiva: el Mobile World Congress no és la fira del mòbil, és un congrés de tot allò que es connecta a la xarxa. Avui en dia, poques coses se n'escapen.

El nom ens continua portant a engany, però la telefonia no és la protagonista exclusiva. Les pantalles també hi estan perdent pes, també en formats més secundaris com el de les tauletes o el dels ordinadors portàtils

En l'edició del 2023, el 56% dels participants en el MWC 2024 no provenien directament del sector de la telefonia mòbil. En aquesta edició es calculava que serien al voltant del 44%. 

El Nubia Music, un model presentat en el MWC 2024 que compta amb un altaveu 6 vegades més potent del que és habitual 

Tot i això, hi ha hagut oportunitat per veure dispositius en semi primícia. Per exemple, Xiaomi hi ha mostrat els seus darrers telèfons mòbils de gamma alta, el Xiaomi 14 i la seva variant ultra, just el dia abans que arrenqués el Mobile, en un esdeveniment paral·lel.

Els dispositius ja s'havien presentat a la Xina, però la presentació "global" es feia a Barcelona i, per molts, el MWC era l'oportunitat de poder provar els dispositius per primera vegada.

El més destacable, el seu sistema fotogràfic, un conjunt de quatre càmeres on un dels dos sensors hi és en mode periscopi, una tendència a l'alça en els mòbils de gamma més alta del mercat i que permet seguir augmentant les lents i el joc entre elles sense fer créixer el gruix del cos del telèfon. 

El mode periscopi, una manera cada cop més habitual de seguir augmentant les capacitats de les càmeres dels mobils sense augmentar-ne el gruix - Xiaomi

En general, la gran majoria dels fabricants de dispositius continuen posant l'accent en l'apartat fotogràfic, segueixen incrementant les capacitats de processadors i pantalles, amb un nombre creixent de propostes plegables, i lluiten per seguir augmentant la capacitat de les cada vegada més exigides bateries.

El gran argument de venda de la majoria de dispositius, i això s'aplica a tot el que es volia vendre al Mobile World Congress 2024, és el concepte tecnològic de moda: la intel·ligència artificial. En els telèfons, en forma d'assistents de veu molt més convincents, que entenen i tradueixen, eines d'edició fotogràfica amb resultats de gran qualitat i noves propostes per cercar i trobar respostes en línia.

És en l'apartat de salut en què l'MWC en conjunt ha apostat amb força. Molts dels estands oferien les seves noves propostes de "wearables", els dispositius portables, o de vestir, que monitoritzen la salut dels usuaris a través dels seus biomarcadors.

Els rellotges intel·ligents eren una proposta sense gaire valor afegit fins que marques com Apple van començar a posar l'atenció als esportistes i les funcions relacionades amb la salut. Ara, son aparells de polsera replets de sensors.

Al Mobile hem vist fins i tot els primers amb tensiòmetre incorporat, que poden mesurar no només l'oxigen en sang si no que també en mesuren la tensió arterial.

Les empreses com Huawei fabriquen ja les seves pròpies màquines de gimnàs connectades al rellotge intel·ligent i al telèfon mòbil, que donen informació en temps real del rendiment de l'esportista: ritme cardíac, calories cremades, quilòmetres recorreguts...

En el seu estand de la fira, també, hi afegien un parell de sensors, per sabates i esquena, per a que qui ho volgués medís l'eficiència dels moviments, l'orientació de les passes i la distribució del pes durant l'excercici.

El Mobile World Congress 2024, però, ha viscut l'impuls definitiu d'un dispositiu vestible: l'anell intel·ligent.

Més enllà dels ja establerts anells Oura, o els nous Amazfit Helio Ring i els rumors sobre l'anell que prepararia Apple, Samsung ha aprofitat la fira per mostrar per primera vegada a tothom els seus Galaxy Ring.

Wearables a part, el Mobile World Congress ha tornat a ser espectador d'una operació quirúrgica controlada a distància a través d'ulleres de realitat virtual en 3D, mentre els visitants eren convidats a provar màquines impressionants com el robot Da Vinci.

 

3. Dels cotxes voladors a les pantalles transparents

El Mobile World Congress 2024 ha tornat a deixar curiositats que també serveixen d'indicador dels interessos del sector i sobre quines tecnologies s'està investigant per trobar-ne els nous límits. La fira torna a demostrar que és un espai útil on fer públics prototips de productes per comprovar l'interès i els comentaris que generen o, simplement, per fer soroll a les xarxes i als halls. 

La intel·ligència artificial aquí ha tornat a agafar protagonisme, amb exemples com el robot Ameka, amb qui els visitants han pogut intercanviar impressions gràcies a la seva connexió a internet. S'enviaven les preguntes al model de llenguatge d'OpenAI, GPT 4, que les processava per generar respostes amb una velocitat i precisió sorprenents.

També la IA estava en el nucli d'un dels gadgets més cridaners: el Humane AI Pin. Es tracta d'un petit quadrat que es pot enganxar a la solapa de forma magnètica i no té pantalla. El que sí que té són sensors de pressió, micròfon i càmera, que permeten tocar-lo per demanar que faci una foto i dir-li amb la veu que envïi un missatge o busqui informació a internet.

L'AI Pin tradueix, fa vídeos, descriu el que tens davant i respon a tot el que li vulguis preguntar. També pot oferir informació visual, a través d'un feix làser verd que es projecta sobre la mà i permet interaccionar-hi amb gestos per navegar pels seus menús.

Una de les curiositats que més interès ha generat en l'MWC és el portàtil amb pantalla translúcida de Lenovo. Una prova de concepte el creador de la qual ens va assegurar que "actualment és massa cara" com per fer-la arribar al públic massiu.

La idea d'un monitor on els negres es tornen transparents, amb una resolució justeta i els molt limitats 1.000 nits de brillantor màxima, no té aplicacions contrastadament útils. Apuntaven el seu potencial per a la realitat augmentada, una tecnologia que ni tan sols el format de les ulleres, molt més lògic, acaba de trobar-hi justificacions pràctiques.

L'automoció i el transport també han tingut espai al Mobile. Des de prototips de cotxes voladors molt celebrats, a vehicles autònoms de transport de petites mercaderies que es passejaven pels estands, passant per vehicles lunars, drons gegants a punt per fer els primers trajectes o el primer cotxe elèctric de Xiaomi, una de les exclusives de l'MWC.

Les dobles pantalles dels mòbils plegables, ara amb càmeres amb reconeixement de gestos per IA per disparar les fotos - 3Cat

Els mòbils plegables i les pantalles flexibles o enrotllables han continuat sorprenent per les seves capacitats i aplicacions, però encara ha fet més soroll un dels maldecaps habituals: la bateria del mòbil. Concretament, la bateria d'un model d'Energizer, de 28.000 mAh.

Per posar-ho en context, els iPhone de tamany estàndard no superen els 4.000 mAh, i algun dispositiu nou ha presentat al Mobile 2024 una bateria de 6.000 mAh. El topall, però, l'acaba d'establir una marca més aviat desconeguda en un telèfon de gamma d'entrada amb set vegades més capacitat que la mitjana de les bateries.

Entre gossos robot, pantalles transparents, màquines expenedores de combinats alcohòlics i experiències de realitat virtual, el Mobile també amagava un petit llum de taula intel·ligent que reacciona a les carícies i els gestos, en una fascinant barreja entre electrodomèstic i mascota.
 

4. La IA que pot acabar amb les pantalles

El que tenen en comú un dispositiu que projecta un feix làser a les mans i un robot que en català només sap dir "T'estimo" és que eviten incorporar una pantalla. Dos ordinadors que processen informació, però que ofereixen les respostes fora d'un monitor.

Precisament en la fira que va posar al centre el dispositiu que ha condemnat els humans a mirar i intentar entendre el món a través d'una pantalla comencem a veure promeses de la fi de l'esclavatge: hi ha altres maneres de comunicar-nos amb les màquines.

Fins i tot en les solucions intermitges, com les ulleres de realitat augmentada que afegeixen informació al món físic a través d'una pantalla translúcida, veiem propostes com les Vysion Pro d'Apple, que estan constantment atents als gestos de les nostres mans per respondre a les ordres.

És, de nou, la intel·ligència artificial la que permet aquestes noves formes d'interacció. Un model de reconeixement d'imatges en temps real, per llegir, entendre i seguir el que veu una càmera.

Un model de llenguatge amb capacitat de comprendre el llenguatge natural d'una persona i respondre-li instantàniament amb informació rellevant.

Algoritmes que mouen les faccions d'un rostre humanoide sobre un robot amb capacitat de processar el so, comprendre'n contingut i origen i dirigir la mirada allà on algú li està parlant per respondre-li immediatament.

Els xats de veu van iniciar aquesta transició, allunyant-nos dels teclats i els ratolins, i de les pantalles, en definitiva. Però és la intel·ligència artificial la que seguirà millorant i potenciant la tendència, i té potencial per, si més no, frenar la pandèmia de les mirades absortes i els scrolls infinits.

En tot cas, mentre totes les xerrades i conferències del Mobile World Congress giraven al voltant de com fer més "humà" i segur el desenvolupament de la IA o dissenyar models amb l'"ètica" al centre, a fora tots els estands estampaven IA a tots els seus cartells, el cognom "generativa" s'estenia a tots els halls i els principals actors de la GSMA es reunien per preguntar-se: "Poden permetre's les teleoperadores no ser part de la cursa per la IA?"

 

ARXIVAT A:
Mobile World CongressTecnologia
Anar al contingut