Les sis estafes més freqüents a través de Bizum: com pots esquivar-les?
Els Mossos alerten de l'augment de fraus a través d'aquesta plataforma mentre els experts en ciberseguretat recomanen verificar tots els missatges que rebem abans de fer un pagament perquè, un cop fet, no hi ha marxa enrere
Per Nadal es multipliquen els pagaments amb Bizum per passar comptes amb els amics o la família, ja sigui per pagar un sopar, un regal o participar d'un dècim de loteria.
Si a tot això hi afegim que aquesta plataforma té 26 milions d'usuaris a tot Espanya, que s'hi poden fer transaccions que van dels 50 cèntims als 500 euros, i que un cop fet el pagament no es pot cancel·lar, queda clar que els ciberdelinqüents tenen molt camí per córrer.
Davant d'això, el pèrit judicial informàtic forense i expert en ciberseguretat Bruno Pérez recomana aplicar aquesta màxima:
"Ara mateix, l'estratègia en ciberseguretat és confiança zero. No et pots refiar de res, has de comprovar-ho tot una i, si pot ser, dues vegades"
Pérez afegeix que aquesta immediatesa i aquesta facilitat que volem en tot el que fem "ens va en contra i els cibercriminals s'aprofiten de la nostra pressa amb missatges alarmants".
Els estafadors tenen diverses estratègies per actuar a través de Bizum. Repassem les sis més comunes ara mateix i donem pistes per intentar evitar-les amb els consells d'aquest expert.
1. Devolucions enganyoses
Rebem un missatge d'un amic o conegut que ens diu que ens ha fet un Bizum per error i ens demana que li tornem els diners al més aviat possible. Aquí, cal verificar dues coses. La primera, comprovar que efectivament ens han ingressat els diners que ens diuen. I segona, verificar que qui ens ha enviat el missatge és realment l'amic o el conegut que diu ser.
I és que, tecnològicament, els estafadors poden enviar-nos missatges fent-se passar per algun dels contactes de la nostra agenda. En aquest cas, Bruno Pérez aconsella trucar a aquesta persona o enviar-li un whatsapp preguntant-li si realment ha tingut aquest problema amb Bizum.
Però, atenció, no hem de parlar des del xat on ens demanen aquests diners --darrere del qual pot haver-hi els estafadors--, sinó que hem d'anar a la nostra llista de contactes i obrir la conversa des d'allà. El més efectiu, però, és trucar.
2. Suposats problemes tècnics:
Ens hi podem trobar si rebem un SMS o un correu electrònic en què ens avisen d'un problema tècnic al nostre compte de Bizum. Un missatge que va acompanyat d'instruccions per solucionar-ho a través d'un enllaç. Si el cliquem, els estafadors podran accedir a les nostres dades.
Aquí, la recomanació és evident: no hem de clicar mai un enllaç llevat que estiguem absolutament segurs que és real. I en aquest cas, la seguretat exigeix comprovar primer si l'aplicació bancària ens funciona bé i, davant de qualsevol dubte, contactar directament amb Bizum "que per alguna cosa tenen una pàgina web i un servei tècnic".
3. El Bizum invers
Aquesta és una de les estafes més esteses a plataformes de compravenda com ara Wallapop o Vinted. Un suposat comprador mostra interès pel producte que hem posat a la venda i proposa fer el pagament a través de Bizum. Però en comptes d'enviar els diners, ens fa arribar una sol·licitud de pagament pel mateix import.
Si ho acceptem, estarem pagant en lloc de cobrant, com explica Bruno Pérez:
"Aquí el problema està en la immediatesa. Abans de fer una cosa, centrem-nos i verifiquem això que ens estan dient, acabem de llegir-ho tot. No anem amb pressa"
Des de Mossos, també aconsellen no sortir mai de les aplicacions natives, com Wallapop o Vinted, perquè aquestes tenen uns sistemes de seguretat que protegeixen venedor i comprador i fan molt més difícil que es produeixi una estafa.
4. Productes inexistents:
Seguint amb la compravenda de productes, ens podem trobar amb articles inexistents, productes que són autèntiques gangues, i on ens demanen que fem un pagament ràpid a través de Bizum per no perdre l'oferta. Evidentment, el producte no arriba mai.
Aquí la recomanació també és força òbvia: "no existeixen els duros a quatre pessetes, i si unes sabatilles famoses valen cap a uns 200 euros i ens les ofereixen per 40 ja hem de sospitar que hi ha alguna cosa estranya".
A més, tenint en compte que els pagaments a través de Bizum no es poden cancel·lar, sempre serà més prudent pagar un cop tinguem el producte a les nostres mans.
5. Falsos sortejos:
Aquesta és una estafa molt estesa en aquestes dates nadalenques. Ens comuniquen que hem guanyat una panera, un viatge o qualsevol altra mena de sorteig i ens diuen que hem de fer un pagament a través de Bizum per poder rebre el premi.
Si darrerament hem participat en alguna rifa hi podem caure, però "haver de fer un pagament per rebre un premi ja és poc creïble de per si". Cal contactar directament amb l'entitat que ens comunica que hem guanyat el sorteig.
6. Missatges falsos d'organismes oficials:
On ens exigeixen que paguem urgentment una multa o un tribut a través de Bizum. El pèrit judicial informàtic forense i expert en ciberseguretat Bruno Pérez recomana desconfiar, d'entrada, d'aquestes comunicacions, però puntualitza que en aquests casos estem "obligats a comprovar" la veracitat d'aquesta informació ja sigui a través de la pàgina web de l'organisme o com sigui:
"Tu has de verificar aquesta informació perquè pot ser que et saltis una notificació oficial perquè ja no et refies de ningú"
Què podem fer si ens han estafat?
Recuperar els diners al moment és impossible, perquè --com hem explicat reiteradament-- un cop fet un pagament amb Bizum no es pot cancel·lar. Per tant, l'objectiu ha de ser aturar l'estafa i evitar que els ciberdelinqüents puguin accedir a més dades nostres.
Com ho hem de fer?
- Trucant al banc per demanar que bloquegin el compte bancari afectat i canviar les claus d'accés.
- Contactant amb Bizum a través de la seva aplicació o pàgina web: la plataforma bancària té sistemes de traçabilitat i poden arribar a saber qui ens ha estafat.
- Denunciant als Mossos: caldrà aportar totes les proves de què disposem, com ara captures de pantalla amb els missatges rebuts. Tot i això, Bruno Pérez admet que "és molt complicat" arribar a trobar els estafadors.
Segons dades dels mateixos Mossos, només en els primers sis mesos de l'any, a Catalunya s'han denunciat 54.184 estafes a internet. Aquesta xifra suposa un augment del 33% respecte de l'any 2022.
- ARXIVAT A:
- Economia de butxacaCiberdelicte