Les veus crítiques contra la nova T-Casual, més enllà de Barcelona
- TEMA:
- Transport públic
La Confederació d'Associacions Veïnals de Catalunya, la CONFAVC, veu positiu que el nou sistema de tarifes del transport metropolità simplifiqui els títols i beneficïi la freqüència d'ús, però també assenyala "forats negres", en un comunicat:
"Aquest canvi tarifari no ha tingut en compte la diversitat de models de treball emergents, ja que perjudica també a persones usuàries, fidels del transport públic i que en canvi, amb el nou sistema, són expulsades cap a un títol T-CASUAL perquè no realitzen els 40 viatges/mes. Tot això, amb un agreujant que aquest nou títol, la T-CASUAL, és unipersonal, situació que per altra banda afecta sobretot a les famílies."
Moltes famílies compraven una T-10 per compartir-la quan anaven tots a Barcelona, però amb la nova T-Casual, ja no es podrà fer i n'hauran de comprar una per a cadascú.
La CONFAVC també fa notar que hi ha més afectació i desigualtat quan es va pujant de corones, fins al punt que, en alguns casos, els costos acaben per incentivar l'ús del vehicle privat per anar a Barcelona.
Ajuntaments de grans ciutats com Mataró o Terrassa han mostrat el seu malestar per les noves tarifes, perquè suposen un greuge comparatiu entre la primera i la segona corona de Barcelona i penalitzen les persones que han d'anar puntualment a la capital.
Des de Preservem el Maresme, han denunciat els canvis i sobretot exigeixen una nova distribució de zones, com diu el seu portaveu, Antoni Esteban:
"Nosaltres sempre hem demanat i continuem demanant que es faci una corona de la Zona 1 fins a Mataró, tot el Baix Maresme, i una altra zona per a l'Alt Maresme, dues zones ferroviàries."
Una de les reivindicacions històriques al Maresme és una tarificació de zones més justa. A Vilassar de Mar, per exemple, s'ha de comprar una T-10 de dues zones tant per anar a Mataró, que és a 6 quilòmetres, com per anar a Barcelona, que és a 22 quilòmetres.
A les xarxes socials, ha nascut la plataforma Veïns/es en contra de la T-CASUAL, que intenta aconseguir 5.000 suports a traves de la pàgina web change.org i d'un compte de twitter:
Ricard Riol, de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, una ONG que defensa una mobilitat més sostenible, creu que, en general, els canvis han estat a millor:
"És la primera vegada que podem dir a tots els que van i tornen amb transport públic que pagaran menys que l'any anterior, un màxim de 40 euros de tarifa plana (T-usual). També es beneficiaran els que fan anar molt la T-10."
Tot i això, ha afegit que el debat encara no està tancat i que queda un grup d'usuaris que no els surt a compte, de la zona 2 a 6.
- ARXIVAT A:
- Transport públic