Les veus crítiques contra la nova T-Casual, més enllà de Barcelona
Neix una plataforma a Change.org contra la nova targeta que vol aconseguir 5.000 signatures
La Confederació d'Associacions Veïnals de Catalunya, la CONFAVC, veu positiu que el nou sistema de tarifes del transport metropolità simplifiqui els títols i beneficïi la freqüència d'ús, però també assenyala "forats negres", en un comunicat:
"Aquest canvi tarifari no ha tingut en compte la diversitat de models de treball emergents, ja que perjudica també a persones usuàries, fidels del transport públic i que en canvi, amb el nou sistema, són expulsades cap a un títol T-CASUAL perquè no realitzen els 40 viatges/mes. Tot això, amb un agreujant que aquest nou títol, la T-CASUAL, és unipersonal, situació que per altra banda afecta sobretot a les famílies."
Moltes famílies compraven una T-10 per compartir-la quan anaven tots a Barcelona, però amb la nova T-Casual, ja no es podrà fer i n'hauran de comprar una per a cadascú.
La @CONFAVC assenyala els "forats negres" del nou sistema tarifari metropolità: no integració del bitllet senzill; manca d'informació sobre el tribut metropolità, la unipersonalitat de la T-Casual, entre d'altreshttps://t.co/niFKwG0u2F pic.twitter.com/gz5vcbURLc
confavc (@CONFAVC) December 9, 2019
La CONFAVC també fa notar que hi ha més afectació i desigualtat quan es va pujant de corones, fins al punt que, en alguns casos, els costos acaben per incentivar l'ús del vehicle privat per anar a Barcelona.
Ajuntaments de grans ciutats com Mataró o Terrassa han mostrat el seu malestar per les noves tarifes, perquè suposen un greuge comparatiu entre la primera i la segona corona de Barcelona i penalitzen les persones que han d'anar puntualment a la capital.
Des de Preservem el Maresme, han denunciat els canvis i sobretot exigeixen una nova distribució de zones, com diu el seu portaveu, Antoni Esteban:
"Nosaltres sempre hem demanat i continuem demanant que es faci una corona de la Zona 1 fins a Mataró, tot el Baix Maresme, i una altra zona per a l'Alt Maresme, dues zones ferroviàries."
Una de les reivindicacions històriques al Maresme és una tarificació de zones més justa. A Vilassar de Mar, per exemple, s'ha de comprar una T-10 de dues zones tant per anar a Mataró, que és a 6 quilòmetres, com per anar a Barcelona, que és a 22 quilòmetres.
A les xarxes socials, ha nascut la plataforma Veïns/es en contra de la T-CASUAL, que intenta aconseguir 5.000 suports a traves de la pàgina web change.org i d'un compte de twitter:
Si estàs en contra de la pujada dels preus en transport públic a Barcelona #RT!
Veïns/es en contra de la T-CASUAL (@tcasualno) December 5, 2019
NO A LA T- CASUAL! pic.twitter.com/4sYnyEKpbE
Ricard Riol, de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, una ONG que defensa una mobilitat més sostenible, creu que, en general, els canvis han estat a millor:
"És la primera vegada que podem dir a tots els que van i tornen amb transport públic que pagaran menys que l'any anterior, un màxim de 40 euros de tarifa plana (T-usual). També es beneficiaran els que fan anar molt la T-10."
Tot i això, ha afegit que el debat encara no està tancat i que queda un grup d'usuaris que no els surt a compte, de la zona 2 a 6.
- ARXIVAT A:
- Transport públic