Les vint mesures que proposa Foment per millorar el sector ferroviari
La ministra de Foment, Ana Pastor, ha proposat una vintena de mesures per millorar el funcionament del sector ferroviari i evitar tant com sigui possible que tornin a passar catàstrofes com la del tràgic descarrilament d'un tren de gran velocitat a Santiago de Compostel·la.
RedaccióActualitzat
La ministra de Foment, Ana Pastor, ha proposat una vintena de mesures per millorar el funcionament del sector ferroviari i evitar tant com sigui possible que es tornin a produir catàstrofes com la del tràgic descarrilament d'un tren de gran velocitat a Santiago de Compostel·la.
SENYALITZACIÓ
1. Revisar els quadres de velocitats màximes de totes les línies amb anàlisis d'esglaonament de velocitats, determinant els criteris de variació de les velocitats màximes.
2. Revisar la senyalització a la via de les línies identificades en l'anàlisi anterior que no estiguin avisades amb altres tipus de senyals, cosa que es faria amb rètols d'anunci, de canvi de velocitat i d'anunci d'inici d'aquesta velocitat.
3. Dotar d'una protecció mitjançant una seqüència de valises ASFA en els trams on hi hagi una reducció apreciable de la velocitat màxima, de manera similar a com es protegeixen en via les limitacions temporals de velocitat.
4. Promoure juntament amb la indústria el màxim desenvolupament de l'ASFA digital amb la finalitat que compti amb més capacitat de transmissió d'informació entre la via i el tren, i permeti més versatilitat. Així com la possibilitat d'emissió de senyals de veu a més de les acústiques actuals.
5. Analitzar les normes d'enginyeria dels procediments tècnics de transició d'ERTMS a ASFA.
6. Aprofundir en la possible instal·lació d'un sistema satel·lital per a trens com a reforç als sistemes de senyalització.
EN RELACIÓ ALS PROFESSIONALS DEL SECTOR
7. Revisió dels requisits d'accés a la professió de maquinista i valorar l'oportunitat de dissenyar una formació acadèmica específica.
8. Revisió del protocol de reconeixements mèdics psicofísics, analitzant els terminis i els nivells d'exigència.
9. Reforçar l'anàlisi dels aspectes psicològics de la conducció (control d'estrès, activitat repetitiva, concentració, etc.) per orientar la formació contínua d'aquests professionals.
10. Protocol·litzar el procediment de "presa de servei" diària a l'inici de l'activitat que el maquinista ha de verificar amb el centre de gestió.
11. Valorar la possibilitat de millorar la gravació de l'activitat professional als trens.
12. Revisar la normativa de l'ús dels elements de comunicació (mòbils) del personal de bord dels trens. S'implantarà un sistema integrat i únic de comunicació, on el maquinista activi la comunicació mitjançant un sistema de mans lliures.
EN RELACIÓ AL MATERIAL MÒBIL
13. Incrementar els controls dels registradors jurídics (les anomenades caixes negres) realitzant anàlisis sistemàtiques de la informació continguda per promoure mesures de millora.
14. Millorar la ubicació i protecció dels equipatges a l'interior dels vagons.
EN RELACIÓ ALS VIATGERS
15. Estendre la informatització en els controls d'accés.
16. Assignar bitllet gratuït als menors de quatre anys.
17. Promoure els sistemes que permetin la identificació dels passatgers.
EN RELACIÓ AMB L'ORGANITZACIÓ I LA NORMATIVA
18. Actualitzar el Reglament General de Circulació i altres normes de desenvolupament.
19. Aprovar un Reial Decret d'assistència integral a les víctimes d'accidents ferroviaris que incorporarà un Pla Nacional que articuli totes les actuacions d'atenció als afectats.
20. Aquest Reial Decret contindrà la participació del Congrés dels Diputats en la formació de la Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris, enfortint la seva composició i capacitats.
SENYALITZACIÓ
1. Revisar els quadres de velocitats màximes de totes les línies amb anàlisis d'esglaonament de velocitats, determinant els criteris de variació de les velocitats màximes.
2. Revisar la senyalització a la via de les línies identificades en l'anàlisi anterior que no estiguin avisades amb altres tipus de senyals, cosa que es faria amb rètols d'anunci, de canvi de velocitat i d'anunci d'inici d'aquesta velocitat.
3. Dotar d'una protecció mitjançant una seqüència de valises ASFA en els trams on hi hagi una reducció apreciable de la velocitat màxima, de manera similar a com es protegeixen en via les limitacions temporals de velocitat.
4. Promoure juntament amb la indústria el màxim desenvolupament de l'ASFA digital amb la finalitat que compti amb més capacitat de transmissió d'informació entre la via i el tren, i permeti més versatilitat. Així com la possibilitat d'emissió de senyals de veu a més de les acústiques actuals.
5. Analitzar les normes d'enginyeria dels procediments tècnics de transició d'ERTMS a ASFA.
6. Aprofundir en la possible instal·lació d'un sistema satel·lital per a trens com a reforç als sistemes de senyalització.
EN RELACIÓ ALS PROFESSIONALS DEL SECTOR
7. Revisió dels requisits d'accés a la professió de maquinista i valorar l'oportunitat de dissenyar una formació acadèmica específica.
8. Revisió del protocol de reconeixements mèdics psicofísics, analitzant els terminis i els nivells d'exigència.
9. Reforçar l'anàlisi dels aspectes psicològics de la conducció (control d'estrès, activitat repetitiva, concentració, etc.) per orientar la formació contínua d'aquests professionals.
10. Protocol·litzar el procediment de "presa de servei" diària a l'inici de l'activitat que el maquinista ha de verificar amb el centre de gestió.
11. Valorar la possibilitat de millorar la gravació de l'activitat professional als trens.
12. Revisar la normativa de l'ús dels elements de comunicació (mòbils) del personal de bord dels trens. S'implantarà un sistema integrat i únic de comunicació, on el maquinista activi la comunicació mitjançant un sistema de mans lliures.
EN RELACIÓ AL MATERIAL MÒBIL
13. Incrementar els controls dels registradors jurídics (les anomenades caixes negres) realitzant anàlisis sistemàtiques de la informació continguda per promoure mesures de millora.
14. Millorar la ubicació i protecció dels equipatges a l'interior dels vagons.
EN RELACIÓ ALS VIATGERS
15. Estendre la informatització en els controls d'accés.
16. Assignar bitllet gratuït als menors de quatre anys.
17. Promoure els sistemes que permetin la identificació dels passatgers.
EN RELACIÓ AMB L'ORGANITZACIÓ I LA NORMATIVA
18. Actualitzar el Reglament General de Circulació i altres normes de desenvolupament.
19. Aprovar un Reial Decret d'assistència integral a les víctimes d'accidents ferroviaris que incorporarà un Pla Nacional que articuli totes les actuacions d'atenció als afectats.
20. Aquest Reial Decret contindrà la participació del Congrés dels Diputats en la formació de la Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris, enfortint la seva composició i capacitats.