Les xifres de la crisi de l'habitatge: com hem arribat fins aquí
A Catalunya s'ha passat dels 80.000 pisos nous l'any 2007 a 13.000 el 2023, en un moment en què la demanda s'ha disparat i la societat ha canviat d'hàbits
La crisi de l'habitatge --o, més ben dit, la crisi de l'habitatge assequible-- ha escalat fins al capdamunt del rànquing de preocupacions a Catalunya, per primer cop en 17 anys. Llavors, en el pic de la bombolla immobiliària, els preus s'havien disparat, arrossegats per un boom de les hipoteques, el finançament fàcil i la construcció. Avui, cap d'aquests factors és present, però el problema persisteix. I, paradoxalment, la resposta pública i privada a aquella crisi immobiliària marca el camí d'aquesta.
L'habitatge és un bé de primera necessitat, però alhora un actiu que té valor i pot generar ingressos al seu propietari. I sense intervenció pública, hi regeix la llei de l'oferta i la demanda. I la distància entre una i l'altra s'ha eixamplat com mai en la història recent.
Menys oferta: la construcció cau en picat
L'esclat de la bombolla va arrasar el sector de la construcció del país. Centenars de constructores i promotores van fer fallida i el seu personal va perdre la feina. Va ser el que avui es coneix com "la gran recessió". A Catalunya, en el pic del 2007, es van acabar gairebé 80.000 habitatges.
La sobreproducció d'aquell període va deixar com a llegat un nombre elevat de pisos buits, en mans de la banca o de fons d'inversió oportunistes, també anomenats voltors: en molts casos, van ser els únics compradors d'immobles que estaven enfonsant els balanços dels bancs.
Sense un sector promotor actiu i amb la pesada digestió d'una crisi primer financera i després econòmica, la construcció d'habitatges va caure en picat. També els preus, tant de lloguer com de compra. I la promoció d'obra pública, amb unes administracions en plena onada de retallades, també es va enfonsar.
Des de llavors, la construcció amb prou feines s'ha recuperat, i aquest 2023 el nombre d'habitatges acabats va ser d'uns 13.000.
A més, la poca construcció que s'engega té sobretot un component de segona residència. L'informe sobre la "intensitat" de la construcció del 2023 mostra com les comarques on s'han iniciat més habitatges per cada 1.000 habitants són la Cerdanya (9,6), el Garraf (6,1), el Baix Empordà (5,9) o la Vall d'Aran (4,8). En canvi, les comarques amb més població queden, en comparació, molt enrere: Barcelonès (0,8), Baix Llobregat (3,2), Maresme (1,9), Vallès Occidental (2,5), Vallès Oriental (2).
I per municipis, doncs, encara és més evident, amb 137 habitatges iniciats per cada 1.000 habitants a Regencós, 81 a Bolvir o 39 a Gualta. En canvi, a Salt i Figueres no es va iniciar cap habitatge el 2023; 0,1 a Santa Coloma de Gramenet; 0,3 a Tortosa, Amposta i Lleida, o bé 0,8 a Barcelona.
Més demanda: immigració i nous hàbits socials
Mentre l'oferta anava minvant, Catalunya ha experimentat un increment de població que ha pressionat la demanda d'habitatges. Immigració tant de persones amb rendes baixes, que han ocupat feines de poca qualificació, com de rendes més altes, atretes especialment per ciutats com Barcelona.
La investigadora de l'Institut d'Economia de Barcelona, Rosa Sanchis-Guarner, ha intentat posar-hi números, tenint en compte dos efectes: l'arribada de població estrangera i el moviment de població local per "recol·locar-se" en altres zones.
Segons els seus càlculs, per cada 1% d'increment d'immigració, els preus poden pujar al voltant d'un 3,3%. Un 2,5% d'increment correspon directament a la demanda provocada per l'arribada de població, i el 0,78% afegit, a la demanda addicional de la població local.
Altres estudis apunten com l'arribada de població amb alts nivells de riquesa a capitals de tot el món també impulsa els preus a l'alça.
I en aquest sentit, una investigació de Nicolás González Pampillón i Jordi Jofre-Monseny mira de distingir l'impacte de la immigració tenint en compte si l'origen és de fora o de dins de la Unió Europea. I apunten que, a diferència d'altres episodis de la història recent, la demanda de la població que arriba fora de la UE es concentra en zones construïdes en el període entre el 1950 i el 1970, mentre que la població local es desplaça a urbanitzacions de construcció més recents. En canvi, els immigrants de dins la UE, amb renda més alta, tendeixen a quedar-se en el centre, on hi ha més serveis.
A més de la immigració, el canvi d'hàbits socials influeix en l'increment de la demanda de nous habitatges. La mida mitjana de les llars cada cop és més petita. Tal com apunta la memòria de la Generalitat sobre els topalls del lloguer, "els joves viuen més en solitari, tenen menys descendència, i un grup més gran de persones no arriben mai a ser pares".
A més, augmenten els divorcis i les separacions, mentre que les persones més grans "valoren cada cop més la seva autonomia" per viure soles. A Catalunya, de les 2,44 persones per llar del 2018, passaríem a 2,31 l'any 2038, segons les previsions oficials. L'any 2001, per exemple, el nombre era 2,72, i el 1981 arribava al 3,3.
Tot plegat s'ha traduït en l'increment de les noves llars, tal com apunten les projeccions de l'Idescat. L'escenari central preveu que entre el 2018 i el 2030 es crearan a Catalunya més de 315.000 noves llars, a un ritme d'unes 26.000 anuals.
El pla territorial de l'habitatge de Catalunya també hi posa números. I avisa que, entre el 2023 i el 2037, el 46% de les noves llars que es formin quedaran excloses del mercat per raó dels seus ingressos. Un 15% podran acudir a l'ajuda d'un familiar, o bé accediran a un habitatge a través d'una herència, però la resta necessitaran alguna mena d'ajuda pública per accedir-hi: l'informe calcula que això pot afectar 355.000 noves llars entre l'1 de gener del 2025 i el 31 de desembre del 2039.
Més demanda: l'efecte imant de les grans ciutats
La demanda creix, i pot fer la sensació de ser infinita a ciutats com Barcelona, on podria semblar que per molt que es construeixi sempre hi haurà un potencial comprador. I no només aquí. És un fenomen global, perquè les grans ciutats han esdevingut grans centres d'atracció, amb millors salaris i més oportunitats, on els col·lectius joves o de menys ingressos tenen més problemes per accedir a un habitatge.
Les grans ciutats com a centres de negocis, coneixement, emprenedoria i focus d'esdeveniments socials i culturals han esdevingut una mena d'imant que desplaça el públic local i provoca una onada expansiva que, en el cas de Barcelona, afecta la primera i segona corona metropolitanes.
A mesura que els potencials llogaters o compradors han de buscar allotjament més enllà de la ciutat perquè no poden seguir el ritme de preus, desplacen la demanda cap a les localitats del voltant, en un efecte en cadena.
També és present l'efecte del turisme. Segons un estudi de l'Institut d'Economia de Barcelona, en un barri mitjà de la ciutat, la presència de pisos a la plataforma Airbnb ha contribuït a apujar els lloguers un 1,9%, i els preus de venda un 3,7%. I a les zones amb més presència de pisos turístics, els lloguers haurien registrat increments del 7%, mentre que els preus de venda haurien pujat un 17%.
Ara bé, des del sector dels apartaments turístics insisteixen que la proporció de pisos d'aquestes característiques és ínfima en relació amb el parc total d'habitatges, i que la seva capacitat d'influir en un sentit o altre és molt reduïda.
Més demanda: tipus d'interès al zero, crèdit fàcil a tot el món
La resposta a la crisi financera i immobiliària del 2008 per part de les autoritats va ser semblant, tot i que en fases diferents. Als Estats Units, el govern i la Reserva Federal va intervenir ràpidament forçant la caiguda dels bancs d'inversió insolvents, i amb una baixada dels tipus d'interès vertiginosa.
A Europa, la resposta va ser més lenta, i primer va haver de passar pel que llavors es va anomenar "la crisi de l'euro", que va posar el focus en les finances públiques dels estats, amb el rescat d'Irlanda, Portugal, Grècia i Espanya. Més endavant, i després del famós "whatever it takes" del president del BCE, Mario Draghi, els tipus d'interès també van anar cap avall, fins al 0%.
Aquesta resposta, segurament, va contribuir a rescatar una economia que penjava d'un fil, però que, al mateix temps, va sembrar la llavor de nous desequilibris i desigualtats. Perquè la política de barra lliure i liquiditat a cost zero va tenir efectes secundaris, en ajudar, sobretot, a inflar el preu de determinats actius d'inversió, com ara les accions, que habitualment estan en mans de les rendes més altes. I si algun tipus d'inversió se'n va beneficiar, va ser la immobiliària.
Tot plegat, en el cas europeu, amb la lliure circulació de persones i capitals, ha contribuït a disparar la compra per part d'estrangers, tant com a residència com per llogar. La resposta a la pandèmia, amb una nova ronda de liquiditat a escala mundial, ha contribuït a exacerbar el fenomen. Això explicaria, per exemple, que la meitat de les operacions de compra d'habitatges a Catalunya es facin sense hipoteca, amb efectiu.
Al mateix temps, les rendes no han pogut seguir el ritme. Segons l'Observatori Metropolità de l'Habitatge, entre el 2000 i el 2022, els ingressos mitjans de la població haurien pujat en un 65%, mentre que el preus s'han gairebé triplicat en el cas de l'obra nova (+190%), i també s'han disparat en l'habitatge de segona mà (164%) o de lloguer (+151%).
Més de quinze anys després, l'esclat de la bombolla immobiliària, la crisi financera i la "gran recessió" econòmica que la va acompanyar encara condicionen la manera com s'accedeix a un habitatge, ja sigui de compra o de lloguer. Els preus en aquell moment es van desplomar, i van desmentir que el totxo sempre pugi. Entre el 2010 i el 2014, el preu del lloguer va baixar a Catalunya, començant per Barcelona. És una de les lliçons d'aquell moment, tot i que hauria de ser possible afrontar la crisi de l'habitatge assequible sense esperar que una nova gran crisi posi, ara sí, el marcador a zero.
Poques qüestions com l'habitatge provoquen tanta discusió encesa entre interessos contraposats, amb fórmules que van des de la intervenció total del mercat fins a la desregulaciò. I això també genera un prolífic debat acadèmic, al voltant del diagnòstic i les possibles solucions. I especialment, a Catalunya.
Aquí presentem un recull d'informes, dividits per temes, que posen focus en aquestes qüestions:
Informes oficials
Topall de preus i regulació
- Effectiveness and supply effects of high-coverage rent control policies
- L'opció de regular el preu del lloguer davant la manca d'habitatge assequible
- The Effect of Second Generation Rent Controls
- Algunas consideraciones sobre el Proyecto de Ley de vivienda
Barcelona i àrea metropolitana
- Just one housing bubble? an analysys of spatial segmentation of the residencial values over time in Barcelona
- How do cities absorb a large immigration shock? The role of housingDecomposing the impact of immigration on house prices
- Els contractes de lloguer a la ciutat de Barcelona. 2010-2023
- Do short-term rental platforms affect housing markets? Evidence from Airbnb in Barcelona
Propostes i comparativa internacional
- Derecho a la vivienda y mercado global especulativo
- L'habitatge, polítiques de lloguer del segle XXI
- Vivienda y política pública objetivos e instrumentos
- Vivienda para vivir, de mercancía a derecho
- ARXIVAT A:
- Economia de butxacaHabitatge