L'escola inclusiva, lluny de complir-se 5 anys després del decret: "On són els recursos?"
El departament admet que falten recursos per assegurar el dret a l'educació dels infants amb necessitats especials
Cinc anys després del decret d'escola inclusiva, l'objectiu que tots els nens puguin anar a l'escola ordinària està lluny de complir-se. El departament admet que falten recursos per assegurar el dret a l'educació dels infants amb necessitats especials.
L'octubre de 2017 es va aprovar el decret de l'escola inclusiva. Fixava que calia "adequar l'activitat educativa per atendre la diversitat de l'alumnat i l'assoliment d'una igualtat d'oportunitats i d'accessibilitat". Això es tradueix en el fet que els alumnes amb necessitats educatives especials vagin a escoles ordinàries, excepte si la discapacitat és molt greu.
Cinc anys després, la realitat ha quedat lluny de les promeses. Un cas paradigmàtic és el Garraf. Aquesta comarca fa 40 anys que no té cap centre d'educació especial. És un referent, però es troba que no té prou recursos per atendre els alumnes.
El Damià és un d'aquests alumnes. Té autisme i necessita un suport constant. La seva mare, Beatriz Carasco, explica que la primera barrera que té el Damià és la seva percepció visual. "No percep igual les distàncies, els moviments...", diu, i necessiten que se senti segur dins l'àmbit escolar. "Això només ho podem aconseguir si hi ha una persona referent que li doni aquesta seguretat durant tota la jornada, fet que ell ara mateix no té."
"On són tots els recursos d'escola especial en aquesta comarca? Voldríem ser la comarca per excel·lència amb una bona educació inclusiva."
Casos com el Damià, el viu també l'Èlia, que fa primer d'ESO a l'Institut Manuel de Cabanyes de Vilanova i la Geltrú i té discapacitat motriu del 94%. Va començar el curs amb 30 hores de suport educatiu, però ara fa tres setmanes que li han retallat 10 hores setmanals de vetlladora, i ha de plegar abans de l'escola cada dia.
Ens ho expliquen en aquest vídeo:
Els docents denuncien que la bossa de recursos i hores no s'amplia tot i que s'ampliïn els casos. Els centres lamenten que aquesta situació els obligui a prioritzar entre els alumnes amb discapacitats més greus, tot i que els lleus també necessiten suport a l'aula.
El govern admet que falten recursos
A Catalunya, hi ha 39.596 alumnes amb necessitats educatives especials, sobretot associades a discapacitats físiques, intel·lectuals o sensorials; trastorns de l'espectre autista; trastorns greus de conducta; trastorns mentals i malalties degeneratives greus i minoritàries.
Des del Departament d'Educació reconeixen que falten recursos, però defensen la feina feta fins ara i expliquen que un equip especialitzat treballarà en el cas del Garraf.
Aquest dimarts s'ha sumat una altra veu a criticar la situació. La Taula del Tercer Sector ha denunciat que el desplegament del decret d'escola inclusiva és insuficient a tot Catalunya, especialment greu en l'ensenyament postobligatori.
- ARXIVAT A:
- Educació