La meitat de famílies tenen menys d'un dispositiu per a cada membre
La meitat de famílies tenen menys d'un dispositiu per a cada membre (ccma)

L'escola online xoca amb les diferències econòmiques i socials

Un estudi de la UAB analitza la reacció de famílies i centres educatius al confinament

Actualitzat

La Universitat Autònoma de Barcelona ha fet un estudi per avaluar com van reaccionar les escoles al tancament dels centres, i fer un dibuix de com s'intenta seguir el curs des de casa, segons els recursos a cada família.

L'enquesta, però, no permet copsar la bretxa digital en sentit estricte: es va fer online i, per tant, només l'han pogut contestar qui tenia equip i connexió.

L'enquesta es va fer dues setmanes després del tancament dels centres, en una fase inicial del confinament. Es volia copsar la reacció inicial de les escoles i si tenien capacitat per mantenir els aprenentatges a distància. I també veure les estratègies de les famílies a l'hora de suplir les tasques més formals de l'escola.

Van respondre més de 35.000 famílies. I l'estudi constata que els centres concertats van reaccionar de manera més intensiva que els públics pel que fa a les tasques escolars i la interacció amb els alumnes. Això en un moment en què des del departament es proposava fer activitats no avaluables.

Xavier Bonal és catedràtic de Sociologia de la UAB i coautor de l'estudi:

"Les escoles concertades i les escoles privades han respost mantenint molt l'activitat de demanar tasques als infants, donar feedback, fer classes online, etc. Crec que té a veure que són escoles que depenen més de les quotes de les famílies i, per tant, també tenen més interès a fer que aquestes quotes no desapareguin."

La majoria de les famílies enquestades valoren positivament la reacció de l'escola, però hi ha més satisfacció entre les famílies que porten els fills a la concertada o la privada.

L'enquesta també posa en relleu les diferències segons el nivell econòmic i cultural.

Més de la meitat de famílies tenen menys d'un dispositiu per a cada membre. I el nombre d'aparells condiciona el temps que es dedica a l'estudi: com més dispositius, més hores fent les tasques escolars.

Les mares ajuden molt més a fer aquestes tasques que els pares, i, segons l'estudi, són les de classe més baixa les que donen més suport.

"Les famílies amb menys capital cultural es mostren molt més actives que les que tenen més capital cultural, d'alguna manera es veuen amb una necessitat més urgent de suplir l'absència d'escola. Les famílies amb més capital cultural tenen la impressió que disposen de molta més capacitat per fer aquest efecte substitució de l'escola."

En aquest sentit, aquestes famílies fan més ús de recursos educatius externs, com programes de televisió. I també dediquen més hores als videojocs. Tot i que, en general, 9 de cada 10 famílies amb fills petits asseguren que els infants miren pantalles cada dia.

Pel que fa a les activitats extraescolars, evidentment, s'han hagut de deixar de fer les que es practiquen a l'aire lliure, però s'han mantingut les que es poden fer online com idiomes, música o artístiques.

Segons es desprèn de l'estudi, moltes famílies han desapuntat els fills de les extraescolars. Són les que tenen menys recursos econòmics i més por a perdre la feina.


Arrenca el tercer trimestre

Aquest dimarts ha començat el tercer trimestre escolar, però els alumnes sense connectivitat hauran d'esperar a dilluns que ve per començar a rebre les primeres tauletes o portàtils. Educació ha anunciat que fins al dia 20 no els repartirà.

Aquesta setmana, tècnics informàtics configuraran i embalaran 22.000 dispositius amb connexió, per fer arribar a cada casa.

Educació demana als centres que facin una proposta setmanal i es treballi per competències, i que no es pretengui seguir un horari com si s'anés a l'escola.

També recorda que aquest trimestre és avaluable, tot i que només es pot avaluar a l'alça, i mai perjudicar l'alumne.


Classes online

Moltes escoles i instituts, però, no han aturat l'activitat en les últimes setmanes i segueixen fent classes online. És el cas dels alumnes de l'Institut Vall de Llémena, a Sant Gregori.

Els ha estat més fàcil que altres centres perquè aquí des de 1r d'ESO cada alumne treballa amb tauleta i estan avesats a moure's en entorns virtuals i fer servir eines digitals.

Això els ha permès començar a fer classes virtuals poc després del confinament.

No segueixen l'horari presencial, els passen tasques, fan una hora de connexió setmanal de cada assignatura i tenen una hora disponible amb el tutor per si li volen comentar qualsevol problema digital o emocional. Neus Heras és la directora d'aquest institut:

"No es tracta ara d'anar a recollir dades numèriques per veure si l'alumne aprova o suspèn. Nosaltres coneixem els alumnes, els coneixem bé. Tenim moltes dades que hem recollit el primer i el segon trimestre. I, ara, aquest tercer trimestre, seguirem recollint informació. Farem una avaluació formadora i de caràcter qualitatiu."

I com que el confinament és incert per a tothom, aniran revisant i adaptant les classes segons el que vagi passant.

 

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut