Els sensors col·locats a la Casa Batlló mesuren diferents dades ambientals i les envien a una intel·ligència artificial que genera versions de la façana de l'edifici en temps real (Christie's)

L'espectacular màping de la Casa Batlló, venut com a NFT per 1,3 milions d'euros

La reinterpretació digital de la façana de la Casa Batlló és el primer NFT basat en un edifici patrimoni de la humanitat i el primer dinàmic, que canvia segons dades en temps real

Enllaç a altres textos de l'autor Antoni Noguera Martínez

Toni Noguera Martínez

Periodista del 324.cat especialitzat en tecnologia

@AntoniNoguera
Actualitzat

A Nova York, al número 20 de l'emblemàtic Rockefeller Center, quedaven poc menys de cinc minuts perquè acabés la sessió de subhastes 20.975 de la casa Christie's, que incloïa la reinterpretació digital de la façana de la Casa Batlló de Barcelona. L'objecte, en format NFT dinàmic, era la darrera peça subhastada de la 21st Century Evening Sale, completada aquest dimarts.

Van ser minuts de lluita entre quatre potencials compradors per quedar-se amb l'única obra d'art en format NFT de la jornada i, de fet, el primer NFT dissenyat a partir d'un edifici patrimoni mundial de la Unesco. Finalment, un comprador anònim que licitava per telèfon va oferir la xifra definitiva: 1,38 milions de dòlars. Venut.

Obra de l'artista turco-nord-americà Refik Anadol, "Casa Batlló: Living Architecture" és una peça digital que juga, en moviment, amb la façana de l'icònic edifici d'Antoni Gaudí i la reinterpreta amb diferents textures i colors. Es tracta del primer NFT viu, dinàmic i generatiu: és visualment diferent cada dia.

Les formes i tonalitats que va adquirint la versió digital de la famosa façana de Gaudí no són aleatoris: l'aspecte que mostra depèn de les dades ambientals que una intel·ligència artificial dissenyada per Anadol processa en temps real. La informació sobre radiació solar, humitat relativa, velocitat del vent, partícules en suspensió, entre d'altres, es captura a partir de sensors d'última generació col·locats a prop de la ubicació real de la Casa Batlló, al passeig de Gràcia de Barcelona.

Els sensors col·locats a la Casa Batlló mesuren diferents dades ambientals i les envien a una intel·ligència artificial que genera versions de la façana de l'edifici en temps real (Christie's)

L'obra també es transformarà a partir d'esdeveniments i efemèrides que se celebrin en la façana de Casa Batlló. Les celebracions de Sant Jordi, Nadal o determinats esdeveniments socials convertiran l'obra de forma singular, tot i que l'experiència estarà en constant transformació.

La victòria en la subhasta de l'NFT de la Casa Batlló també dona dret al comprador anònim a un sopar per a 10 convidats dins l'edifici de Gaudí. A més, rebrà una còpia de seguretat del codi font per reinstal·lar l'obra allà on decideixi, un ordinador personalitzat amb el programari necessari i unes ulleres de realitat virtual per poder veure l'obra cada vegada que ho desitgi.

Una experiència única però compartida

Les sigles NFT (Non-Fungible Token) indiquen que un determinat objecte digital existeix de manera única i no intercanviable. La seva singularitat queda certificada gràcies a la tecnologia blockchain, que la identifica de manera inequívoca.

Només n'existeix una còpia "real", tot i que els detractors dels NFT asseguren que cap arxiu digital es pot considerar únic des del moment en què copiar-ne i enganxar-ne la informació en reprodueix una còpia exacta.

Aquest mateix cap de setmana Refik Anadol va convertir la seva obra d'art digital en un videomàping projectat sobre la façana de la Casa Batlló. Més de 40.000 persones s'hi van acostar per veure l'espectacle visual i al carrer es va disminuir la intensitat lumínica per permetre admirar-lo en les millors condicions.

Mentrestant, a milers de quilòmetres de distància, a la Rockefeller Plaza de Nova York, una reproducció de l'obra presidia l'espai i captava l'atenció dels turistes, que encara podran gaudir de la instal·lació fins al 13 de maig. Es tracta d'una manera de cridar l'atenció col·lectiva sobre una venda única.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Christie's (@christiesinc)

La venda de l'NFT de la Casa Batlló era l'última en la sessió dedicada a l'art del segle XXI, l'única que hi havia en format NFT. S'estimava obtindre'n, inicialment, entre 1 i 2 milions de dòlars, i formava part d'un conjunt de lots dins la sèrie de subhastes Christie's Spring Marquee Week (9-14 de maig), que inclouen obres de Warhol (amb la seva "Shot Sage Blue Marilyn"), Van Gogh, Monet, Rothko, Picasso, Basquiat o Banksy.

Gary Gautier, director de la Casa Batlló, explicava el perquè d'aquesta col·laboració amb l'artista: "La missió de la Casa Batlló és amplificar la màgia de Gaudí, i Refik Anadol és el company perfecte per a aquest viatge. La seva obra resideix entre l'art i la tecnologia, expandeix les possibilitats de l'arquitectura i ofereix una nova mirada més enllà de l'espai i del temps. Refik connecta passat, present i futur, recordant-nos el Gaudí innovador, humanista i visionari".

La venda del primer NFT derivat d'un edifici patrimoni de la humanitat arriba en un moment baix per a aquest tipus d'objecte digital. Molts experts apunten a la punxada d'una gran bombolla que inclou tots els criptoactius, bitcoin inclòs.

En tot cas, una venda que tindrà beneficis reals per a persones físiques: un percentatge de la recaptació anirà destinada a projectes que en favor de l'atenció i el suport familiar de persones amb neurodivergència, com l'Associació Aprenem Autisme i la Fundació Adana.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut