L'Estat tindrà l'última paraula sobre el Prat en el nou model de gestió aeroportuària
El nou model de gestió aeroportuària que ha presentat el ministre de Foment, José Blanco, no atorga a Catalunya la possibilitat de vetar certes decisions referents a l'aeroport del Prat, tal com reclamava la Generalitat. L'Estat es reserva la majoria absoluta , tot i que les grans decisions es prendran per una majoria de dos terços. Blanco ha explicat com pretén que sigui aquest nou model al Congrés dels Diputats i ho ha fet després de recordar que no s'havia plantejat mai cedir la gestió de l'aeroport al govern català.
El govern espanyol vol potenciar l'"eficiència i la rendibilitat" dels aeroports de l'Estat i, amb aquest objectiu, el ministre de Foment, José Blanco, ha presentat a la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats el nou model de gestió aeroportuària, amb el qual cada comunitat autònoma tindrà un "comitè aeroportuari" per coordinar les polítiques urbanístiques i d'ordenació territorial, així com un comitè de rutes aèries per tal de millorar l'"eficàcia" de les instal·lacions i aconseguir més vinculació amb l'entorn.
Blanco ha explicat que es crearà una nova societat mercantil estatal segregada d'Aena, que s'anomenarà Aeropuertos, SA, amb competències de gestió de la xarxa aeroportuària i amb una participació de com a màxim el 30% de capital privat. La nova societat tindrà les competències sobre la gestió dels serveis aeroportuaris i el manteniment d'infraestructures.
"Majoria qualificada" per "garantir el consens"
A més, segons Blanco, es crearan societats filials d'Aeropuertos, SA per a la gestió "singularitzada" d'aeroports amb un elevat volum de trànsit i complexitat de gestió "sempre que resulti viable econòmicament". El ministre, però, no ha especificat si l'aeroport del Prat s'inclouria en aquesta categoria.
En els consells d'administració d'aquestes societats hi tindran presència l'Estat, les comunitats autònomes, els ajuntaments i les cambres de comerç. De fet, el control el tindrà l'Estat, a través de la societat matriu, Aeropuertos, SA, que serà titular del capital social i en controlarà el 51%, tot i que el ministre ha afegit que farà falta una "majoria qualificada" per prendre decisions, és a dir, una majoria de dos terços.
A la pràctica, això vol dir que el govern espanyol mantindrà la majoria absoluta en el consell d'administració, però necessitarà acords amb altres membres per poder tirar endavant les seves propostes.
El govern de la Generalitat, per la seva banda, no tindrà capacitat de veto; només podrà bloquejar decisions si es posa d'acord amb altres membres del consell d'administració. L'Estat tindrà la majoria de la representació del consell d'administració, un 51 per cent, mentre que el sector privat en tindrà un 10 per cent. La resta, un 39 per cent, se l'hauran de repartir entre la Generalitat i els ajuntaments de Barcelona i el Prat del Llobregat, però no se sap de quina manera. El que el ministre de Foment té molt clar és que la gestió del Prat no quedarà en mans del govern català, i Aena haurà de donar el vistiplau en totes les decisions que es prenguin, segons el ministre. L'última paraula, doncs, queda en mans de l'Estat. "Aquest mètode garanteix el consens", ha dit Blanco.
Les decisions que es prendran per majoria qualificada seran les que tractin sobre la promoció de noves rutes, el Pla Director de l'aeroport, els pressupostos d'explotació i capital, les estratègies de captació de nous clients, les normes i plecs de contractació, els preus privats i públics i propostes de taxes, i la intervenció en matèria de franges horàries.
Blanco ha explicat que es crearà una nova societat mercantil estatal segregada d'Aena, que s'anomenarà Aeropuertos, SA, amb competències de gestió de la xarxa aeroportuària i amb una participació de com a màxim el 30% de capital privat. La nova societat tindrà les competències sobre la gestió dels serveis aeroportuaris i el manteniment d'infraestructures.
"Majoria qualificada" per "garantir el consens"
A més, segons Blanco, es crearan societats filials d'Aeropuertos, SA per a la gestió "singularitzada" d'aeroports amb un elevat volum de trànsit i complexitat de gestió "sempre que resulti viable econòmicament". El ministre, però, no ha especificat si l'aeroport del Prat s'inclouria en aquesta categoria.
En els consells d'administració d'aquestes societats hi tindran presència l'Estat, les comunitats autònomes, els ajuntaments i les cambres de comerç. De fet, el control el tindrà l'Estat, a través de la societat matriu, Aeropuertos, SA, que serà titular del capital social i en controlarà el 51%, tot i que el ministre ha afegit que farà falta una "majoria qualificada" per prendre decisions, és a dir, una majoria de dos terços.
A la pràctica, això vol dir que el govern espanyol mantindrà la majoria absoluta en el consell d'administració, però necessitarà acords amb altres membres per poder tirar endavant les seves propostes.
El govern de la Generalitat, per la seva banda, no tindrà capacitat de veto; només podrà bloquejar decisions si es posa d'acord amb altres membres del consell d'administració. L'Estat tindrà la majoria de la representació del consell d'administració, un 51 per cent, mentre que el sector privat en tindrà un 10 per cent. La resta, un 39 per cent, se l'hauran de repartir entre la Generalitat i els ajuntaments de Barcelona i el Prat del Llobregat, però no se sap de quina manera. El que el ministre de Foment té molt clar és que la gestió del Prat no quedarà en mans del govern català, i Aena haurà de donar el vistiplau en totes les decisions que es prenguin, segons el ministre. L'última paraula, doncs, queda en mans de l'Estat. "Aquest mètode garanteix el consens", ha dit Blanco.
Les decisions que es prendran per majoria qualificada seran les que tractin sobre la promoció de noves rutes, el Pla Director de l'aeroport, els pressupostos d'explotació i capital, les estratègies de captació de nous clients, les normes i plecs de contractació, els preus privats i públics i propostes de taxes, i la intervenció en matèria de franges horàries.