L'èxit de Facebook deixa MySpace sota l'amenaça d'un possible tancament
"MySpace tenia música, vídeos, integració amb el mòbil, milions de bandes, quatre vegades més d'usuaris, l'imperi Fox al darrere, 22 oficines internacionals, 900 milions de dòlars de Google per gastar. I Facebook ens ha vençut. Com ho ha fet?". Amb aquestes paraules, un dels treballadors de MySpace, la primera gran xarxa social d'internet, reflexiona sobre els motius que han posat la denominada "comunitat en línia" sota l'amenaça d'un possible tancament. Una situació provocada sobretot per l'èxit aclaparador de Facebook i que ha deixat el que fins ara era un web de referència a la xarxa en una posició realment complicada de resoldre i amb un futur que sembla poc esperançador.
Creada l'any 2003 per Tom Anderson i Chris DeWolfe, MySpace es va convertir en la primera gran xarxa social d'internet. El 2005 i quan el portal ja s'havia convertit en un referent per a la gent jove i en un punt de trobada imprescindible per a músics, va passar a mans de l'empresa nord-americana News Corporation, fundada i dirigida pel magnat australià dels mitjans de comunicació Rupert Murdoch.
Atret per la nova forma en què els internautes actuaven a la xarxa, penjant ells mateixos els continguts, Murdoch va pagar 585 milions de dòlars, uns 437 milions d'euros, pel portal. Tot, amb la idea que MySpace es convertís en el referent del grup a internet que aconseguís fer front a la dura competència generada per l'MTV.
Facebook, el gran enemic
Amb els nous propietaris, MySpace iniciava una etapa de canvis marcada per diverses crisis conseqüència, sobretot, de la ràpida proliferació d'altres xarxes socials, i especialment, del "fenomen Facebook".
Per mirar de fer front a la situació, la denominada "comunitat en línia" va decidir reformar-se de dalt a baix. Però ni els nous directius ni el redisseny del web ni el canvi radical del logo van aconseguir invertir la tendència a la baixa. Fa dos anys MySpace va perdre 22 milions d'euros, i l'any passat la xifra s'incrementava fins als 74, unes dades que van obligar News Corporation a moure fitxa.
L'estiu del 2009 l'empresa dirigida per Murdoch anunciava la seva intenció de reduir la plantilla en un 30% acomiadant unes 500 persones. En aquella ocasió, el director executiu de MySpace, Owen van Natta, defensava la decisió assegurant que tot i que "aquests canvis són dolorosos per a molta gent, són imprescindibles per a la salut i la cultura de MySpace de cara als pròxims mesos".
Casualitat o no, el cert és que l'anunci es va fer públic just després de saber que Facebook els superava per primera vegada en nombre d'usuaris als Estats Units. Una situació que s'ha repetit al llarg del temps, fins a arribar a les xifres actuals, en què el portal ideat per Mark Zuckerberg compta amb prop de 600 milions de visitants mentre que MySpace no supera els 40.
Un futur poc esperançador
A partir d'aquell moment, l'ombra del perill no ha deixat de perseguir el web, un perill que en les últimes setmanes ha anat "in crescendo" com a conseqüència dels rumors que apunten que Murdoch podria tenir la intenció de tancar de forma definitiva el portal.
De moment, i a l'espera de veure si aquest rumor s'acaba convertint en una realitat, l'empresa ja ha anunciat que acomiadarà un 47% més de la plantilla sota la premissa de posar a la venda el web o de fusionar-lo amb altres portals de temàtica similar. A més, alguns mitjans nord-americans especialitzats han assegurat que diverses delegacions de MySpace tancaran, com per exemple l'australiana, i que d'altres es diluiran entre les diferents branques de la cadena Fox, vaixell insígnia de Murdoch.
Sigui com sigui, tot apunta que MySpace té un futur complicat i que serà difícil invertir la tendència negativa dels últims mesos. A més, els precedents de casos similars no ajuden a ser optimistes. Disney va invertir gairebé 750 milions d'euros en la recuperació d'Infoseek sense obtenir resultats positius, Lycos no va remuntar malgrat la inversió de més de 9.500 milions per part de Terra, i Bertelsmann ho va provar, sense èxit, amb Napster. Davant d'això, només caldrà esperar per veure si MySpace se suma a aquesta llarga llista de fracassos o si, pel contrari, s'acaba convertint en l'excepció que confirma la regla.
Atret per la nova forma en què els internautes actuaven a la xarxa, penjant ells mateixos els continguts, Murdoch va pagar 585 milions de dòlars, uns 437 milions d'euros, pel portal. Tot, amb la idea que MySpace es convertís en el referent del grup a internet que aconseguís fer front a la dura competència generada per l'MTV.
Facebook, el gran enemic
Amb els nous propietaris, MySpace iniciava una etapa de canvis marcada per diverses crisis conseqüència, sobretot, de la ràpida proliferació d'altres xarxes socials, i especialment, del "fenomen Facebook".
Per mirar de fer front a la situació, la denominada "comunitat en línia" va decidir reformar-se de dalt a baix. Però ni els nous directius ni el redisseny del web ni el canvi radical del logo van aconseguir invertir la tendència a la baixa. Fa dos anys MySpace va perdre 22 milions d'euros, i l'any passat la xifra s'incrementava fins als 74, unes dades que van obligar News Corporation a moure fitxa.
L'estiu del 2009 l'empresa dirigida per Murdoch anunciava la seva intenció de reduir la plantilla en un 30% acomiadant unes 500 persones. En aquella ocasió, el director executiu de MySpace, Owen van Natta, defensava la decisió assegurant que tot i que "aquests canvis són dolorosos per a molta gent, són imprescindibles per a la salut i la cultura de MySpace de cara als pròxims mesos".
Casualitat o no, el cert és que l'anunci es va fer públic just després de saber que Facebook els superava per primera vegada en nombre d'usuaris als Estats Units. Una situació que s'ha repetit al llarg del temps, fins a arribar a les xifres actuals, en què el portal ideat per Mark Zuckerberg compta amb prop de 600 milions de visitants mentre que MySpace no supera els 40.
Un futur poc esperançador
A partir d'aquell moment, l'ombra del perill no ha deixat de perseguir el web, un perill que en les últimes setmanes ha anat "in crescendo" com a conseqüència dels rumors que apunten que Murdoch podria tenir la intenció de tancar de forma definitiva el portal.
De moment, i a l'espera de veure si aquest rumor s'acaba convertint en una realitat, l'empresa ja ha anunciat que acomiadarà un 47% més de la plantilla sota la premissa de posar a la venda el web o de fusionar-lo amb altres portals de temàtica similar. A més, alguns mitjans nord-americans especialitzats han assegurat que diverses delegacions de MySpace tancaran, com per exemple l'australiana, i que d'altres es diluiran entre les diferents branques de la cadena Fox, vaixell insígnia de Murdoch.
Sigui com sigui, tot apunta que MySpace té un futur complicat i que serà difícil invertir la tendència negativa dels últims mesos. A més, els precedents de casos similars no ajuden a ser optimistes. Disney va invertir gairebé 750 milions d'euros en la recuperació d'Infoseek sense obtenir resultats positius, Lycos no va remuntar malgrat la inversió de més de 9.500 milions per part de Terra, i Bertelsmann ho va provar, sense èxit, amb Napster. Davant d'això, només caldrà esperar per veure si MySpace se suma a aquesta llarga llista de fracassos o si, pel contrari, s'acaba convertint en l'excepció que confirma la regla.