L'èxit de tres empreses de mobles catalanes amb la sostenibilitat com a bandera
El sector ha crescut en vendes, amb firmes que aposten per la fusta ecològica
Els confinaments per la covid van generar un gran interès dels consumidors per l'habitabilitat de les seves llars, i una part de l'estalvi en activitats que no podien fer el van destinar a comprar mobles. Però amb el final de la pandèmia aquesta tendència no s'ha frenat pas.
Els canvis en el mercat han potenciat la creació de noves empreses després d'anys de tancaments, de concentració del sector en grans empreses i d'entrada de multinacionals. El sector ha crescut en vendes alhora que han anat desapareixent intermediaris entre les marques i els compradors gràcies, sobretot, a la utilització del comerç electrònic.
En aquest nou panorama algunes empreses han trobat el seu nínxol de mercat en els compradors més sensibilitzats pel medi ambient i per les conseqüències dels seus actes de compra per al planeta.
A Valor Afegit hem anat a trobar tres d'aquests actors, que fan bandera de la sostenibilitat dels seus productes a partir de la utilització de fusta ecològica certificada. I l'aposta els està funcionant molt bé.
Una empresa que va néixer a Wallapop
Maurici Badia és el fundador de Hannun, una marca que dissenya i ven mobles sostenibles i que té la seu a Terrassa. Avui visita Marc Navarro, el propietari de NadoArt, un taller de fusteria artesanal de La Llagosta, al Vallès Oriental. És un de la trentena que li encarreguen la fabricació dels mobles. Han de parlar d'un nou model que han de produir.
Hannun va néixer gairebé per casualitat, a partir d'uns mobles que en Maurici es va fabricar artesanalment per a un pis que volia llogar. D'això només fa sis anys, i ara ja factura 7 milions d'euros l'any.
"Vam posar el pis a un Airbnb i ens el llogaven molt, i ens deien que era molt bonic". Va pensar que potser la clau eren els mobles: "Els vaig agafar, els vaig tornar a fer i els vaig penjar a Wallapop. I a Wallapop els vaig començar a vendre".
"La gent vol pagar diners per això! Vam muntar un Instagram, vam muntar una web, i llavors ja se'ns en va anar de les mans."
El seu secret és haver trobat un concepte de mobles diferent, que tenia un mercat que no estava cobert. Maurici Badia: "El moble estava més que inventat feia milers d'anys, però hi havia una oportunitat, crèiem: fer mobles bé. És a dir, anar escollint les millors maneres de fer les coses, des d'escollir els materials, els artesans, els processos...".
Encomanar la sensibilitat mediambiental als tallers
Gràcies a Hannun, Nado Art ha passat de ser un petit taller de fusteria amb tres persones que treballava amb fusta reaprofitada a tenir una quinzena d'empleats.
Marc Navarro, el propietari, explica que han crescut plegats: "Quan vam veure que ells tindrien aquesta necessitat, nosaltres ens hi vam posar en contacte: escolta, nosaltres volem ser partícips d'això". Ara busca altres clients per continuar creixent.
Hannun només ven per internet i envia els mobles a tot Europa directament des dels fabricants. Actualment el 95% dels mobles que es consumeixen al continent no es poden reciclar perquè barregen materials diferents.
L'aposta de Badia, en canvi, ha estat buscar la sostenibilitat dels mobles. Per al fundador de Hannun, va ser la prioritat: "Tots els materials i la seva configuració hauran de facilitar que al final de la seva vida útil aquest moble sigui reciclable".
"Des de la fusta en si, l'origen d'aquesta fusta, d'explotació de boscos sostenibles. Tenim tota una divisió d'origen de fusta reciclada. Tots els vernissos que fem són no nocius. Fins i tot el 'packaging', el mateix cartró és reciclat i reciclable...".
Guanyar sostenibilitat en tot el procés industrial
Decowood es va crear fa vuit anys per fer caixes de fusta. D'aquí aviat van passar a fabricar artesanalment, a la Roca del Vallès, mobles amb fusta procedent de boscos de producció sostenible. Ara ja tenen 5.000 referències al catàleg.
Ion Vidaurreta n'és el director general: "El mercat necessitava separar-se de tot el tema de la importació, de productes importats de països principalment de l'est d'Europa. I vam començar a apostar per la fabricació local i sobretot per la sostenibilitat, que al final és un dels valors que vam veure que el client sí que li donava un valor".
"Amb la sostenibilitat com a punt principal, quan vam començar no hi havia cap empresa potent. Ara sí que hi ha moltes empreses que fan un gir, que intenten reconvertir la seva estratègia i centrar-se en aquest punt", explica Vidaurreta.
A més de la fusta ecològica, aquí, la sostenibilitat també passa pels processos productius: "El que hem fet és dissenyar un procés en què fabriquem quan ja hem venut aquella peça".
"Només fem servir els materials que realment necessitem per abastir els nostres clients".
I en la mateixa línia s'expressa Roger Martínez, director d'operacions de DecoWood: "Ho fabriquem un cop ja ho tenim venut, i amb les restes del material sobrant d'aquests taulells podem fabricar altres mobles. Per tant, tot és aprofitable i no llencem res".
Fabricar sobre comanda i vendre per internet a Espanya i França vol dir, però, una cursa per escurçar al màxim els terminis de fabricació i enviament. Ion Vidaurreta: "Si ho comuniques correctament, la gent ho pot entendre. Però més de cinc o set dies de fabricació és difícil que t'ho acceptin, perquè al final estem en una societat en què necessitem totes les coses ràpidament".
Per a l'embalatge fan servir cartró reciclable, però ara el seu gran repte també és reduir la petjada ecològica del transport.
El més petit entre els grans fabricants mundials de mobles
Kave Home té la seu a Sils, a la Selva. El dia que els visitem hi ha una reunió entre responsables de disseny i de producte amb la direcció de l'empresa per acabar de perfilar l'entapissat d'una cadira que han de llançar al mercat.
Aquesta és una empresa de mobles gironina que va néixer fa quatre dècades, però que ha tingut un creixement espectacular els últims 15 anys. Fabriquen a Europa i Àsia, venen a 80 països i aquest any facturaran més de 200 milions d'euros.
Francesc Julià Gelabert és el fundador i president del Grup Julià, del qual forma part Kave Home: "Nosaltres som una empresa rural, bàsicament. Hi molta gent que no ho sap, això; es pensen que som una multinacional i no és així. Nosaltres som artesans, jo soc artesà, i d'aquí és on neix tot".
"Som una empresa catalana, d'aquí, de la terra, Sils. Estem fets aquí, i això és molt important".
El secret del seu creixement ha estat crear una marca de prestigi i, sobretot, haver apostat molt aviat pel comerç electrònic. Al revés que altres fabricants, ells van començar venent per internet i ara estan obrint una xarxa de botigues.
Tenir clients a tot el món vol dir adaptar-se als gustos de cada mercat, i per això pensen que són importants les botigues. Segons Patricia Herrero, la responsable de producte de Kave Home, tenen reunions periòdiques amb les botigues en què els traslladen el "feed-back" de les necessitats: mides especials per a llit, materials que els clients realment no volen o no accepten en aquell mercat...
També han descobert que les botigues virtuals i les físiques es complementen. Segons Francesc Julià, no serien capaços d'obrir botigues arreu del món si no tinguessin l'e-commerce: "De vegades, sembla una incongruència, però no és així".
"L'e-commerce ens serveix per testejar, per saber quanta gent ens està seguint. Si nosaltres tenim 100.000 clics diaris a París, doncs ja sabem que hem d'obrir la botiga a París".
La logística, el pròxim gran repte de sostenibilitat
A partir dels dissenys, en el taller que té Kave Home a la mateixa seu treballen el ferro, la fusta i la tapisseria, desenvolupen els prototips dels mobles que després passaran a fabricar-se. Cada any surten d'aquí 1.500 productes nous.
L'altra aposta que els ha ajudat a diferenciar-se de la competència és la sostenibilitat. Utilitzant fusta amb certificat de gestió responsable dels boscos o intentant reduir l'impacte del transport.
Per a l'Alba Obiols, la responsable de sostenibilitat de Kave Home, és important com dissenyen. "Perquè després pugui ser fabricat d'una determinada manera, fem el muntatge del producte per transportar-lo perquè ocupi el mínim espai possible", explica.
L'origen és un altre dels punts a tenir en compte: "Procurem que sigui matèria primera propera al lloc on es fabrica. No té sentit que, per exemple, si som a la fàbrica que tenim a Yecla, a Múrcia, demanem fusta que ve d'Amèrica, o si som a una fàbrica d'Àsia, fusta que ve d'Europa".
Per a les empreses que estan apostant per la sostenibilitat dels seus mobles i de la seva producció, reduir la petjada ambiental del transport és un repte. A Hannun, per exemple, han començat a buscar tallers que fabriquin els seus mobles en altres països europeus per ser més a prop d'aquests mercats.
A Decowood, que venen sobretot al mercat espanyol i francès, el seu director, Ion Vidaurreta, reconeix que "el mercat de la logística encara no està cent per cent madur per poder fer aquest enviament 100% sostenible". És el punt de la cadena de valor amb més potencial de millora, apunta el director general.