L'exposició "Gràfiques ocultes" dóna el tret de sortida a l'Any del Disseny
El disseny que envolta la nostra vida quotidiana es pot veure a l'exposició "Gràfiques ocultes", al Convent dels Àngels de Barcelona. La mostra, produïda pel centre KRTU i el FAD, dóna el tret de sortida a l'Any del Disseny, que inclou, durant tot el 2003, una extensa programació d'exposicions, festivals al carrer i congressos professionals. L'exposició mostra més de cinc-centes peces gràfiques fetes a Catalunya entre l'any 1965 i el 2002. L'Any del Disseny commemora el centenari del FAD, el Foment de les Arts Decoratives.
Actualitzat
L'exposició s'ha estructurat en cinc àmbits temàtics, que comencen amb la secció genèrica "Gràfiques ocultes", que agrupa les obres de cartellisme de difusió limitada.
Es tracta d'obres amb referències a la música, com "Canet Rock", de Claret Serrahima, i "Pau Riba", fet pel mateix cantant; a la política, com el que anunciava la candidatura de Xirinachs al Senat; irònics cap al mateix món del disseny, com el de Carlos Rolando, en el qual demostra que "un dromedari és un llebrer dissenyat per un comitè", o cinematogràfics, com el cartell del film "Mater Amantísima", fet per Peret.
En la secció "Transgressions gràfiques" s'exhibeixen les peces més radicals i amb vocació més transgressora, "especialment les de la cultura punk", remarca Pujagut. I a "Metadisseny" es poden contemplar les obres fetes sense encàrrec previ o que serveixen per a la comunicació entre els dissenyadors.
"Tecnogràfiques" agrupa treballs en què la tecnologia és l'element més important, i l'últim apartat de l'exposició, "Intrusions gràfiques", inclou creacions gràfiques d'autors (fotògrafs, escultors, pintors) que habitualment no treballen el disseny. En aquesta última secció destaca la feina de Miralda o de Joan Brossa, "el gran intrús per excel·lència, que ha marcat una tendència, sinó copiada, almenys inspiradora", destaca el també comissari de l'exposició Òscar Guayabero.
Després d'un periple de l'exposició per Lleida, Tarragona, Girona i localitats espanyoles i estrangeres, gran part d'aquestes peces seran dipositades a la Fundació Comunicació Visual, que impulsa el futur Museu del Disseny de Barcelona.