
L'helicòpter estavellat a la Noguera fa un any no podia volar, segons un informe del ministeri
La investigació del Ministeri de Transports apunta que els pilots i propietaris sabien que l'aparell només es podia usar com a maqueta sense volar
L'helicòpter que es va estavellar el maig de l'any passat a Vilanova de l'Aguda (la Noguera) i que va causar dos ferits greus no podia volar i els pilots i propietaris en tenien "coneixement cert".
Així ho recull un informe de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil del Ministeri de Transports que ha publicat el diari Segre i al qual ha tingut accés TV3.
Segons el document, l'helicòpter Robinson R44 duia matrícula suïssa, però no estava inscrita al registre perquè es va donar de baixa l'agost del 2023. A més, no tenia certificat d'aeronavegabilitat.

L'informe apunta que els pilots i propietaris de l'aparell també sabien que només podia ser utilitzat com a maqueta per a ús pedagògic, no en condicions de vol.
I assenyala que els nous propietaris van portar l'helicòpter a Espanya el setembre del 2023:
"No van iniciar el procés per inscriure l'aeronau davant l'autoritat d'aviació civil a Espanya i no havien fet cap tasca de manteniment perquè l'helicòpter tornés a volar."
Per tot plegat, conclou que hi va haver un incompliment de la normativa sobre les responsabilitats atribuïdes al pilot, que només pot iniciar el vol si està convençut que es compleixen totes les limitacions operatives.
Tot i així, l'informe adverteix que és un document exclusivament tècnic per prevenir futurs accidents i que no es dirigeix a determinar ni establir la culpa o responsabilitat, i que no prejutja la decisió que es pugui prendre en l'àmbit judicial.
Impacte als 20 minuts de vol
L'accident va passar el 9 de maig del 2024 a la tarda. Els propietaris de l'helicòpter van fer un vol local des de la finca que un d'ells té a Vilanova de l'Aguda.
Al cap de 20 minuts de vol van haver de fer un aterratge d'emergència i l'helicòpter va impactar contra un camp de cereals. Tot i les lesions greus, els dos ocupants van poder avisar els serveis d'emergència.
L'informe apunta com a causa de l'accident "la pèrdua de sustentació del rotor principal a causa de baixes revolucions per minut".
- ARXIVAT A:
- Mobilitat