Límits a Booking: els hotels ja poden oferir preus més barats en altres webs

La Unió Europea obliga la plataforma a complir la llei de mercats digitals, després de deixar-li mig any per adaptar-s'hi
Sílvia Mateu Actualitzat
TEMA:
Turisme

Booking prohibia als hotels oferir preus més barats a altres plataformes i fins i tot a la mateixa web de l'hotel, però ara no ho pot fer. La Unió Europea vol controlar les pràctiques abusives dels gegants digitals com Booking, que limiten la competència, i s'han acabat els terminis donats perquè s'apliqui plenament la norma que els afecta.

La llei de mercats digitals de la Unió Europea, la DMA, es va aprovar el juliol del 2022, però va ser el maig d'aquest any quan la Comissió Europea va assenyalar Booking com un guardià d'accés o una de les grans plataformes que creen un coll d'ampolla a l'economia digital que perjudica empreses i consumidors, amb la seva posició de domini. A partir d'aquí, li va donar sis mesos per complir les obligacions legals i el termini ja ha passat.

"Els hotels, les empreses de lloguer de cotxes i altres proveïdors de serveis de viatge que depenen de Booking.com per arribar als seus clients poden començar a gaudir de noves oportunitats", assenyala la Comissió Europea en un comunicat.

El seu paper d'intermediari entre empreses i clients "serà més just i obert", segons la vicepresidenta europea Margrethe Vestager, la màxima responsable en aquesta matèria.


A Espanya, aquest estiu, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ja va imposar a la plataforma una multa de 413 milions d'euros per abusar de la seva posició. És la multa més elevada de la història de la CNMC.


Fi de les clàusules de paritat

Les anomenades "clàusules de paritat" impedien, a la pràctica, als hotels que treballaven amb Booking oferir les mateixes habitacions a un preu inferior, a través d'altres plataformes o a la seva mateixa web.

La Comissió Europea deixa clar que estan prohibides per la DMA i afegeix que no es poden "introduir altres mesures amb el mateix efecte". Concreta, per exemple, que "no pot augmentar les tarifes de comissions ni eliminar les ofertes de les empreses si tenen preus diferents en un web que no sigui Booking.com".

La plataforma ha anunciat que ja ha eliminat aquestes clàusules.

Desconfiança dels hotelers

La patronal europea Hotrec ha denunciat que Booking no els ha comunicat com es faran efectius els canvis i ha parlat de "canvis cosmètics".

Segons la directora general d'aquesta patronal hostalera, Marie Audren, "els objectius de la DMA no s'aconseguiran simplement eliminant parts dels termes i condicions, sinó garantint que les obligacions es compleixin plenament i tractant els hotelers de manera justa".

Consideren que el problema veritable és la falta de transparència sobre el funcionament dels algoritmes que fa servir la companyia nord-americana.

La Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (Cehat) ha anunciat que estudia com reclamar indemnitzacions per l'ús de clàusules abusives per part de Booking.com, però també aconsella cautela als hotelers sobre "promeses de compensacions elevades que no tenen fonament jurídic".

Quines multes preveu la llei?

La Comissió ha dit que pot adoptar mesures, si considera que les solucions adoptades per la plataforma no compleixen amb la llei de mercats digitals. En cas d'infracció, pot imposar multes de fins al 10% del volum de negocis mundial total de l'empresa.

Booking va facturar l'any passat 21.300 milions de dòlars, uns 20.000 milions d'euros.

En cas de reincidència, les multes poden arribar fins al 20%, segons la Comissió Europea. En cas d'incompliment sistemàtic, afegeix que podria arribar a obligar la plataforma a vendre'n una part o prohibir al guardià d'accés determinades compres.

 

ARXIVAT A:
Turisme
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut