El tren descarrilat entre les estacions de Chamartín i Atocha, diumenge (Europa Press/Xoan Vega)

L'informe del tren descarrilat a Atocha: sense frens, sense bateria i amb dos operaris a dins

L'expedient preliminar del Ministeri de Transports qualifica els fets "d'accident greu" i no aclareix per què el tren es va desenganxar del comboi que el remolcava al taller
Redacció Actualitzat
TEMA:
Renfe

El tren que va descarrilar dissabte passat a Madrid quan era remolcat per un altre comboi entre les estacions de Chamartín i Atocha va caure a la deriva pel túnel durant quatre quilòmetres, sense frens ni bateria, i amb dos tècnics a bord.

Així ho recullen les conclusions inicials de l'expedient que ha fet públic aquest divendres la comissió d'investigació d'accidents ferroviaris --que depèn del Ministeri de Transports--, a l'espera que s'enllesteixi la investigació tècnica que es farà "de manera obligatòria" sobre els fets.

El succés s'ha inclòs en la categoria "d'accident greu" pel nombre de danys ocasionats i pel seu efecte en la gestió de la seguretat. El descarrilament va provocar cancel·lacions i retards de trens que van afectar més de 15.000 usuaris.

Per què els trens es van desenganxar al mig del túnel?

El tren 97015 estava format per dues unitats del tren regional d'alta velocitat de la sèrie 114. La primera anava remolcant la segona, que estava avariada i és la que va acabar descarrilant. El comboi havia sortit de la Sagra, a Toledo, i anava cap als tallers de Fuencarral.

Segons l'expedient, el tren va circular pel túnel d'alta velocitat entre Atocha i Chamartín, però a l'entrada d'aquesta segona estació la unitat remolcadora va tenir una avaria de tracció que va impedir-li pujar la rampa d'entrada, d'unes 30 mil·lèsimes d'inclinació.

Per superar la rampa, afegeix, el maquinista que anava a la unitat remolcadora va acordar amb el lloc de comandament que el tren retrocedís per agafar impuls des d'un tram més pla, segons consta a l'expedient.

Mentre es preparava la maniobra, afegeix la investigació, el tren que era remolcat es va desenganxar del comboi tractor per causes que, ara com ara, no consten en l'informe.

Un tren de la sèrie 114 de Renfe com el que es va accidentar a Madrid (Wikimedia Commons /Rastrojo (D·ES) /CC BY-SA 3.0 )

Canvi de via forçat per evitar un xoc amb algun altre comboi

Aleshores, el tren avariat va caure túnel avall i a la deriva, "sense frens, sense bateria i amb els dos tècnics de manteniment a dins". El tren va anar més de quatre quilòmetres a la deriva pel túnel, amb pendents d'entre 12 i 30 mil·lèsimes, fins que van decidir fer un canvi d'agulles:

"La unitat va arribar a gran velocitat al lloc de banalització de Jardín Botánico, on va ser canviada de la via 1 a la via 2. En la següent corba després del canvi de via, la unitat va descarrilar i se'n va sortir per la tangent, i va xocar amb el mur del túnel."

L'informe coincideix amb la versió que va apuntar dimarts el ministre de Transports, Óscar Puente, que va assegurar que un treballador del centre de control d'Adif havia provocat el descarrilament del tren.

El ministre va detallar que l'objectiu del canvi de via era evitar que el comboi pogués topar amb algun altre tren amb passatgers a les proximitats de l'estació d'Atocha.

La investigació assenyala que els dos tècnics de manteniment que anaven dins el tren en van poder sortir "sans i estalvis", i destaca que no va haver-hi víctimes mortals ni ferits greus, però sí "seriosos danys", tant en el tren accidentat com en la infraestructura del túnel.

El tren, cobert sota una lona i pendent de ser retirat

Els tres primers cotxes del tren --en el sentit de la deriva-- van bolcar, mentre que el quart va romandre descarrilat però en posició vertical. El xoc es va produir a les 16.20. Després de lliscar una certa distància perdent velocitat, la unitat va quedar finalment aturada, segons l'informe.

Al cap d'unes hores, van cobrir el tren accidentat amb una lona. Mentrestant, els tècnics d'Adif han estat dissenyant l'estratègia per treure el descarrilat del túnel, en una operació que qualifiquen de "molt complexa". Segons l'organisme, s'han estudiat totes les opcions possibles.


Inicialment, es preveia que el tren fos retirat aquest cap de setmana, cosa que hauria comportat afectacions en el servei d'AVE entre Madrid i el País Valencià i Múrcia, perquè no podrien fer la sortida ni l'arribada a l'estació de Chamartín.

En les últimes hores, però, Adif ha comunicat a les empreses ferroviàries que no hi haurà canvis en l'operativa d'aquest cap de setmana, cosa que fa pensar que la retirada del tren podria ajornar-se uns dies.

 

ARXIVAT A:
AVE Comunitat de Madrid Transport públic Renfe
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut