L'IVA s'apuja al 18% per reduir el dèficit públic però amb la por que freni el consum
El 16% d'IVA té els dies comptats. Dijous vinent aquest impost indirecte que grava el consum s'incrementarà dos punts, fins al 18%, en el tipus general. Cotxes, roba, alcohol o tabac seran alguns dels productes afectats. La versió reduïda també augmenta, i passa del 7% al 8%. A aquesta taxa hi ha subjectes els habitatges, bars i restaurants o l'aigua i les begudes refrescants. En canvi, productes bàsics com el pa, la llet o la fruita, gravats amb un IVA superreduït, del 4%, no es veuran afectats. L'increment forma part del pla del govern espanyol per fer front a l'elevat dèficit públic però també podria ser un fre al consum. Moltes persones han avançat compres importants per estalviar-se pagar de més.
L'impost sobre el valor afegit (IVA) s'havia mantingut immòbil en el 16% des del 1995, però la crisi econòmica i un dèficit públic rècord, superior a l'11% en tancar el 2009, han portat el govern de José Luis Rodríguez Zapatero a adoptar una mesura que no ha agradat a ningú. Ni empresaris, ni comerciants ni consumidors veuen amb bons ulls l'increment, que es farà efectiu l'1 de juliol.
L'augment de l'impost es pot traduir, segons les previsions del govern, en uns ingressos extres per a les seves arques de 5.150 milions en 12 mesos. Una previsió, però, que caldrà veure si es compleix, perquè un dels efectes negatius que es tem davant d'aquesta pujada és el retrocés del consum. De fet, i davant l'imminent entrada en vigor de la nova taxa, molts compradors han optat per avançar algunes compres importants per estalviar-se diners.
El consum a Espanya fins al mes de maig havia augmentat un 30% respecte a l'any anterior. Segons l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles de Motor, la pujada de l'IVA suposarà un encariment dels vehicles d'uns 450 euros de mitjana. Pel que fa a l'habitatge nou, els càlculs de l'Associació de Promotors i Constructors Espanyola, sobre la base d'un preu d'uns 192.000 euros, alerta que es poden pagar uns 2.000 euros més a partir de l'1 de juliol.
Pel que fa a la repercussió que pot tenir en la inflació, es calcula que podria corregir-se a l'alça entre un 0,5% o un 1%.
Tot i l'augment, l'IVA espanyol continuarà sent un dels més baixos d'Europa, on la mitjana és del 20%. A Alemanya el tipus mitjà és del 19%, i a França, del 19,6%. En altres països com el Regne Unit, Portugal o Itàlia l'IVA és del 20%, i Romania acaba d'aprovar una pujada de l'impost que el situarà en el 24%.
Com afectarà l'increment a la butxaca?
La pèrdua de poder adquisitiu és evident, però calcular quants diners pagarem de més arran de l'increment de l'IVA ja és més difícil. Dependrà, evidentment, de les despeses que fem i en quin tipus de productes les fem.
Per exemple, a l'hora de fer la compra, si som grans consumidors de productes bàsics com pa, llet, formatge, fruita, verdures, llegums o ous a l'hora de pagar no haurem de desemborsar més diners dels que paguem ara. Aquest tipus de productes, juntament amb el material escolar, els medicaments, la premsa o els habitatges de protecció oficial, estan subjectes a l'anomenat IVA superreduït, que es mantindrà al 4%.
En canvi, si carreguem el cistell d'aigua, begudes refrescants i aliments elaborats ens tocarà rascar-nos més la butxaca. Aquests productes es graven segons l'IVA reduït, que passarà del 7% al 8%. En aquest grup de productes i serveis també s'inclou l'habitatge; el transport de viatgers i equipatges; l'assistència sanitària i els serveis dentals; les ulleres, lentilles o altres aparells per suplir certes deficiències; el servei de restaurants, bars i altres establiments del sector; les entrades d'espectacles d'oci com el teatre o les d'esdeveniments esportius de caràcter aficionat, alguns tipus d'obres de rehabilitació o les perruqueries, entre molts d'altres.
En el capítol d'IVA general, el que s'apuja del 16% al 18%, hi trobem el tabac i l'alcohol, els cotxes, les entrades a esdeveniments esportius professionals, els CD, els DVD o articles de luxe com les joies.
Por dels arrodoniments
Davant aquesta nova situació i amb l'experiència viscuda amb l'arribada de l'euro, els consumidors temen una nova onada d'arrodoniments a l'alça. En aquest sentit, la Confederació Espanyola de Consumidors i Usuaris recorda que en els petits productes del dia a dia l'increment ha de ser gairebé imperceptible -un cafè hauria de passar a costar 1 o 2 cèntims més- i que és en les grans compres on tindrà un efecte important.
La CECU vol demanar a les empreses que, en la mesura en què la seva situació econòmica ho permeti, assumeixin aquest cost, com ja han anunciat algunes grans companyies, per no incidir en la caiguda del consum. En els casos en què això no sigui possible, es reclama que s'actuï amb responsabilitat, repartint el sobrecost entre els productes i, per descomptat, no arrodonint a l'alça en cap cas.
L'augment de l'impost es pot traduir, segons les previsions del govern, en uns ingressos extres per a les seves arques de 5.150 milions en 12 mesos. Una previsió, però, que caldrà veure si es compleix, perquè un dels efectes negatius que es tem davant d'aquesta pujada és el retrocés del consum. De fet, i davant l'imminent entrada en vigor de la nova taxa, molts compradors han optat per avançar algunes compres importants per estalviar-se diners.
El consum a Espanya fins al mes de maig havia augmentat un 30% respecte a l'any anterior. Segons l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles de Motor, la pujada de l'IVA suposarà un encariment dels vehicles d'uns 450 euros de mitjana. Pel que fa a l'habitatge nou, els càlculs de l'Associació de Promotors i Constructors Espanyola, sobre la base d'un preu d'uns 192.000 euros, alerta que es poden pagar uns 2.000 euros més a partir de l'1 de juliol.
Pel que fa a la repercussió que pot tenir en la inflació, es calcula que podria corregir-se a l'alça entre un 0,5% o un 1%.
Tot i l'augment, l'IVA espanyol continuarà sent un dels més baixos d'Europa, on la mitjana és del 20%. A Alemanya el tipus mitjà és del 19%, i a França, del 19,6%. En altres països com el Regne Unit, Portugal o Itàlia l'IVA és del 20%, i Romania acaba d'aprovar una pujada de l'impost que el situarà en el 24%.
Com afectarà l'increment a la butxaca?
La pèrdua de poder adquisitiu és evident, però calcular quants diners pagarem de més arran de l'increment de l'IVA ja és més difícil. Dependrà, evidentment, de les despeses que fem i en quin tipus de productes les fem.
Per exemple, a l'hora de fer la compra, si som grans consumidors de productes bàsics com pa, llet, formatge, fruita, verdures, llegums o ous a l'hora de pagar no haurem de desemborsar més diners dels que paguem ara. Aquest tipus de productes, juntament amb el material escolar, els medicaments, la premsa o els habitatges de protecció oficial, estan subjectes a l'anomenat IVA superreduït, que es mantindrà al 4%.
En canvi, si carreguem el cistell d'aigua, begudes refrescants i aliments elaborats ens tocarà rascar-nos més la butxaca. Aquests productes es graven segons l'IVA reduït, que passarà del 7% al 8%. En aquest grup de productes i serveis també s'inclou l'habitatge; el transport de viatgers i equipatges; l'assistència sanitària i els serveis dentals; les ulleres, lentilles o altres aparells per suplir certes deficiències; el servei de restaurants, bars i altres establiments del sector; les entrades d'espectacles d'oci com el teatre o les d'esdeveniments esportius de caràcter aficionat, alguns tipus d'obres de rehabilitació o les perruqueries, entre molts d'altres.
En el capítol d'IVA general, el que s'apuja del 16% al 18%, hi trobem el tabac i l'alcohol, els cotxes, les entrades a esdeveniments esportius professionals, els CD, els DVD o articles de luxe com les joies.
Por dels arrodoniments
Davant aquesta nova situació i amb l'experiència viscuda amb l'arribada de l'euro, els consumidors temen una nova onada d'arrodoniments a l'alça. En aquest sentit, la Confederació Espanyola de Consumidors i Usuaris recorda que en els petits productes del dia a dia l'increment ha de ser gairebé imperceptible -un cafè hauria de passar a costar 1 o 2 cèntims més- i que és en les grans compres on tindrà un efecte important.
La CECU vol demanar a les empreses que, en la mesura en què la seva situació econòmica ho permeti, assumeixin aquest cost, com ja han anunciat algunes grans companyies, per no incidir en la caiguda del consum. En els casos en què això no sigui possible, es reclama que s'actuï amb responsabilitat, repartint el sobrecost entre els productes i, per descomptat, no arrodonint a l'alça en cap cas.