Llaüts i velers elèctrics, robots aquàtics i piscifactories flotants: creix l'economia blava
Electric Inside Boats, Seabots i Acuidelta, tres exemples d'empreses catalanes que es dediquen a l'anomenada economia blava a Catalunya
Què és l'economia blava? És un concepte que engloba el conjunt d'activitats vinculades al mar que fan compatible el desenvolupament econòmic i social amb la conservació dels ecosistemes marins.
El Barcelona Green Deal, l'agenda econòmica de Barcelona amb horitzó 2030, identifica les potencialitats d'aquest sector com a palanca per a la sostenibilitat econòmica i la creació d'ocupació a través de la innovació i la transferència tecnològica.
Amb setze quilòmetres de costa mediterrània, Barcelona aposta fermament per una activitat que inclogui diferents àmbits: la logística i l'activitat portuària, el transport marítim, la pesca, la reparació d'embarcacions, la nàutica, la bioeconomia, el turisme blau, la investigació, la formació i la cultura, entre d'altres. L'economia blava aglutina més de 1.000 empreses i genera més de 15.000 llocs de treball.
Llaüts i velers 100% elèctrics
Ja és possible reconvertir llaüts i velers en embarcacions 100% elèctriques. Se'n poden veure al port de Barcelona, a càrrec de l'empresa Electric Inside Boats. Un projecte que neix de la mà de tres amics d'escola, amb la voluntat de revolucionar la manera de navegar i contribuir a la descarbonització del sector.
Es tracta d'embarcacions silencioses, que no emeten fums contaminants ni produeixen vessaments d'olis a l'aigua. Tot i que encara cal molta inversió i innovació per electrificar la nàutica, asseguren que les autonomies que ofereixen són acceptables, i els preus, raonables. Electrificar un llaüt d'uns quatre o cinc metres d'eslora pot costar uns 15.000 euros, i un de vuit metres, uns 30.000.
Una de les apostes fortes és el llaüt amb plaques solars. Sergi Rosés, cofundador d'Electric Inside Boats, explica: "Aquestes embarcacions tenen un motor elèctric, amb una bateria de liti al compartiment de proa i un sostre solar que genera autonomia infinita."
Rosés afegeix: "És ideal per tenir la barca en una boia, sense carregar-la ni endollar-la. Després d'un dia de passeig es va carregant i l'endemà trobes la bateria plena". I assegura:
"L'autonomia depèn de la velocitat. A una velocitat normal pot tenir una autonomia de sis o vuit hores, però si navegues de forma tranquil·la, a pocs nusos, poden tenir una autonomia de fins a divuit hores."
Explica també que la sensació de navegar en una barca elèctrica és "totalment diferent de la de navegar en una de motor de combustió": "És molt més tranquil i relaxat, no hi ha sorolls ni fums".
Electric Inside Boats és un de la cinquantena de negocis que s'instal·laran als nous locals del Port Olímpic en el nou hub d'economia blava. Actualment, està en transformació urbanística i d'usos i preveu estar pràcticament enllestit a l'estiu, coincidint amb la Copa Amèrica.
La generació d'energia verda, l'aprofitament de l'aigua del mar, la gestió de residus i la regeneració del fons marí són alguns dels reptes.
Olga Cerezo, directora del Port Olímpic de Barcelona, explica: "El nou hub d'economia blava acollirà empreses especialitzades en activitats i serveis nàutics." Afegeix que el Port aposta per empreses tecnològiques i d'innovació que "apostin per la sostenibilitat i, alhora, empreses que promoguin l'economia circular".
Seabots, robots aquàtics autònoms
Seabots dissenya, fabrica i comercialitza robots aquàtics, completament autònoms i elèctrics. Poden navegar per la superfície de ports, rius o embassaments per recollir dades d'interès per a centres d'investigació, empreses o institucions marítimes.
Utilitzant intel·ligència artificial, el robot, a través de sensors d'àudio i imatge, permet mesurar la qualitat de l'aigua, inspeccionar l'estat d'infraestructures o confeccionar mapes. Pau Guasch, conseller delegat de Seabots, explica: "Els clients demanen mapes per entendre la composició de l'entorn, fer inspeccions subaquàtiques i obtenir mapes".
L'empresa dissenya, fabrica i comercialitza els robots, però, sobretot, ofereix servei de captació de dades. Guasch explica: "El que demana el client és un producte acabat. Nosaltres recollim les dades, les automatitzem, les tractem i les analitzem, per tal que pugui prendre una decisió o una altra." I en posa exemples:
"Podem elaborar mapes de diversos colors que indiquen la profunditat de l'aigua en un port, cosa que ajuda a ubicar els punts de fondeig. O un mapa de colors d'un embassament que indica la quantitat d'aigua disponible, informació útil en context de sequera."
El Port de Barcelona és un dels clients de Seabots. Gràcies als robots aquàtics s'ha ampliat el coneixement de la biodiversitat de la zona.
Jordi Vila, cap de medi ambient del Port de Barcelona, assegura que la informació de les inspeccions periòdiques que fan els robots els donen informació molt valuosa: "Ens permet tenir dades fisicoquímiques de la qualitat de l'aigua i disposar d'imatges dels molls per conèixer la biodiversitat de l'entorn."
El pròxim projecte de Seabots és integrar el robot de superfície i l'aquàtic, per poder fer inspeccions d'infraestructures submarines i recerca oceanogràfica.
Aqüicultura, cria d'orada i llobarro a mar obert
A l'Ametlla de Mar, a tres milles de la costa, es troben unes piscifactories flotants, on l'empresa Acuidelta cria i comercialitza orada i llobarro de manera sostenible.
Aquesta granja marina, única a Catalunya, disposa de 26 gàbies d'entre dotze i dinou metres de fondària. S'hi introdueixen les cries de peixos quan pesen entre nou i catorze grams. Al cap d'entre quinze i divuit mesos, un cop s'han engreixat i ja pesen uns 500 grams, és el moment de pescar-los. En cada estructura hi ha capacitat per a uns 200.000 peixos. S'alimenten cada dia, de pinso vegetal i de farines i greixos de peix.
Laura Cucala, biòloga i responsable de qualitat d'Acuidelta, explica que les aigües del delta de l'Ebre són més fredes que les del sud d'Espanya. Això fa que el creixement dels peixos sigui una mica més lent, però, alhora, fa que la carn sigui més fina. Els corrents marins del Delta tenen una aportació nutricional i de fitoplàncton molt bo per a les orades i llobarros.
Acuidelta és un dels clients de Morenot, una empresa que forma part d'un grup noruec que fabrica xarxes de fins a 50 metres de diàmetre, instal·la gàbies a mar obert i en fa la conservació i el manteniment.
Albert Comas, director general de Morenot Espanya, assegura: "Cada instal·lació és diferent. El nostre equip de disseny inspecciona la zona i, després d'un estudi exhaustiu, planteja les estructures. Cada dimensió és específica i varia en funció dels corrents marins, les alçades de les ones, la distància a port o el vent."
Situada a Amposta, ha incrementat en poc temps quota de mercat, gràcies al creixement de l'aqüicultura. Comas explica:
"Fa onze anys que som al Delta i, actualment, exportem a 24 països des d'aquí. És una indústria en creixement, tot i que no és fàcil, pels mateixos cicles interns de l'oferta i la demanda en la indústria alimentària."
La sostenibilitat i l'economia circular figuren entre les premisses de l'empresa. Un cop acaba la vida útil de les xarxes i les gàbies, es reciclen per construir vivers nous, on tornarà a començar la cria i l'engreix de noves espècies.
- ARXIVAT A:
- EmpresaSostenibilitat