Llegir per gust en paper, millor que en format digital: afavoreix la comprensió lectora
Un estudi fet per la Universitat de València recomana que a primària i secundària s'animi l'alumnat a llegir per gust, sobretot, en format imprès
La lectura lúdica en paper afavoreix més la comprensió lectora que si es fa a través d'una pantalla, segons un estudi fet per la Universitat de València en què han participat 450.000 persones.
L'informe, publicat a la revista sobre polítiques educatives Review of Educational Research, també conclou que a primària i secundària s'hauria d'animar l'alumnat a llegir, sobretot, en format imprès, més que en suports digitals, segons han explicat els investigadors Lídia Altamura, Cristina Vargas i Ladislao Salmerón. L'estudi ha pogut determinar fins a quin punt s'aprofita més el temps quan la lectura es fa sobre paper (amb un valor que oscil·la entre 0,30 i 0,40), que quan es fa en pantalla (0,05):
"Això vol dir, per exemple, que si un estudiant passa 10 hores llegint llibres en paper, la seva comprensió serà probablement entre 6 i 8 cops més gran que si llegís el mateix en dispositius digitals la mateixa quantitat de temps."
Als investigadors els ha "sorprès" que la majoria dels hàbits de lectura digital analitzats (tant en xarxes socials com lectura informativa) "mostrin associacions mínimes amb la comprensió de textos"."Es podria haver esperat que la lectura amb finalitats informatives --visitar la Wikipedia o webs educatives o llegir notícies o llibres electrònics-- estaria relacionada més positivament amb la comprensió, però no ha estat així", alerten.
La comprensió lectora dels textos digitals va augmentant amb l'edat. A batxillerat i a la universitat, la comprensió lectora de textos lúdics en format digital és més positiva.
Per fer aquesta investigació s'han revisat 25 estudis amb 39 comparacions entre els diferents formats, fets en els últims 22 anys (entre el 2000 i el 2022).
- ARXIVAT A:
- Educació